  • 31. Data: 2009-05-27 13:18:24
    Temat: Re: towary handlowe, zapis kosztu w ksiedze
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    > Dlaczego by nie?
    > :D
    > Oczywiscie można.
    > Byle chronologicznie.
    > Czyli np. za maj najpierw będą faktury z lutego (po kolei), potem
    > z marca, dalej z kwietnia...

    nie, inaczej, w vatowskiej ewidnecji mam w tej z jednego miesiaca
    wpisane faktury z 3 meisiecy, natomiast w ksiedze wpisywalem na biezaco w
    dacie ich wystawienia w kazdym miesiacu.

    kurde gubie sie juz :)

    > A co do prawidłowości...
    > Przecież zależy od sposoby księgowania, o czym była mowa.
    > Jeśli "na bieżąco" - to z datami otrzymania.
    > Ale jeśli "komputerowo" to oczywiście "z datą zdarzenia gospodarczego"
    > (a nie otrzymania), czyli na stronie przeznaczonej dla maja (skoro
    > kwiecień jest już zamknięty i rozliczony), lecz z datą 4.IV
    > i na wydruku musi być przed f-rami z maja.

    komputerowo jest prowadzone, data zdarzenia gospodarczego to data
    wystawienia faktury ?
    do 20 kolejnego miesiaca zazwyczaj faktury z poprzedniego przychodza.

  • 32. Data: 2009-05-27 16:06:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

    > nie, inaczej, w vatowskiej ewidnecji mam w tej z jednego miesiaca
    > wpisane faktury z 3 meisiecy, natomiast w ksiedze wpisywalem na biezaco w
    > dacie ich wystawienia w kazdym miesiacu.
    >
    > kurde gubie sie juz :)

    Ale nie ma w czym :)
    Przepis dla VAT jest jeszcze prostszy: "Jeżeli podatnik nie dokona
    obniżenia kwoty podatku należnego w terminach okreœlonych w ust. 10, może
    obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch
    następnych okresów rozliczeniowych".
    Nie ma ŻADNYCH dodatkowych warunków.

    Natomiast wydaje się uzasadnione, aby ew. wydruk rejestru (np. dla
    potrzeb czynności sprawdzających albo kontroli) również był
    chronologiczny, wedle dowolnego kryterium, byleby w tym jakaś
    logika była.

    > komputerowo jest prowadzone, data zdarzenia gospodarczego to data wystawienia
    > faktury ?

    Mnie pytasz? :) - to minister wymyślił, jego męcz :D
    IMVHO można przyjąć takie uproszczenie w przypadku, w którym dla podatku
    dochodowego owa data jest istotna. Znaczy prawie zawsze. I z góry mówię
    że nie będę szukał przypadków przeciwnych :D
    Ściślej "datą zdarzenia" IMVHO jest data sprzedaży, ale na mój rozum
    o to nikt się kłócił nie będzie (czy posortowane wg daty sprzedaży
    czy wystawienia f-ry).

    pzdr, Gotfryd

  • 33. Data: 2009-05-27 17:48:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 27-05-2009 o 18:06:47 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > Ściślej "datą zdarzenia" IMVHO jest data sprzedaży, ale na mój rozum
    > o to nikt się kłócił nie będzie (czy posortowane wg daty sprzedaży
    > czy wystawienia f-ry).

    Rozporządzenie do KPiR było pisane po pojaku, bo terminy są tam używane
    baardzo dowolnie, do tego od 1989 r. niewiele się zmieniło, stąd
    różne humbugi tam występują :)

    Natomiast jako że KPiR służy do wyliczania podatku a nie do ewidencjowania
    zdarzeń gospodarczych (np. zakupu dysku przeznaczonego do zbudowania ŚT nie
    wpisujesz,
    chyba że do kol. 15), to i data zdarzenia to data wystawienia faktury, tak żeby
    było zgodnie z art. 22.6b updof. W każdym razie mam na to i wiążącą interpretację,
    i pisemną opinię podatkową i kilka razy w KIPie potwierdzałem więc innego wyjścia nie
    ma :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 34. Data: 2009-05-28 10:21:25
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

> [...]
    > obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch

    Gubie się poniewaz piszesz ze wpisywac do 20 kolejnego miesiaca moge przy
    zalozeniu prowadzenia ewidencji vatowskich ALE
    w ewidencjach vatowskich - glownie zakupu- daty wpisow zupelnie odbiegaja od
    tego co jest ksiedze (wlasnie ze wzgledu na te data wplywu + 2 kolejne
    okresy).
    Powiem jak ja robie a Ty powiedz czy dobrze :) Juz bez pokretnych wpisow z
    przepisami.

    Wszystkie faktury kosztowe ktore dojda do 20 kolejnego miesiaca (przykladowo
    20 maja), wpisuje w dacie
    wystawienia w koszty w ksiedze kwietniowej, jezeli faktura przyjdzie do mnie
    po 20. to z racji tego ze formalnie jest juz zamkniety miesiac
    wpisuje ja w dacie wystawienia (czyli np 28 kwietnia w maju) ale
    chronologicznie do ksiegi z maja.
    Niezaleznie od tego moge te fakture ujac w ewidencji zakupu vat w czerwcu
    (nie ma scislego zwiazku pomeidzy ksiega a ewidencja).
    Do Ewidencji sprzedazy vat ida faktury sprzedazy na biezaco, do 20 miesiaca
    nasteonego wpisuje te faktury do ksiegi po kolei (teraz bede wklepywac
    raport z kasy).
    Czy tak ?
    Np. nie mialem prawea wpisac faktury wystawionej 31 kwietnia w kwietniowym
    rejestrze vat bo do mnie nie mogla dojsc wtedy ale do ksiegi jako ze
    przyszla przed 20 kolejnego miesiaca
    wpisalem.

    Na marginesie moge wrzucic w koszty oplate za otwarcie limitu kredytowego w
    koncie firmowym? (zdarzyc sie moze ze pojde sobie na basen i zaplace karta
    ale glownie idzie na
    wydatki firmowe, tu poszlo na kase fiskalna)

    P.

  • 35. Data: 2009-05-28 10:58:04
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 28-05-2009 o 12:21:25 wspolna-flaszka.pl <p...@g...pl>
    napisał(a):

> [...]
    > nasteonego wpisuje te faktury do ksiegi po kolei (teraz bede wklepywac

    Tak - ze stertą 100 wyjątków i 200 wyjątków do wyjątków, więc ciężko to potwierdzić.

    VAT z PIT nie mając nic wspólnego poza tym, że przychód i obrót w części przypadków
    sie pokrywają i że często faktury docierają do obiorcy w m-cu wystawienia.

    > Np. nie mialem prawea wpisac faktury wystawionej 31 kwietnia w kwietniowym
    > rejestrze vat bo do mnie nie mogla dojsc wtedy ale do ksiegi jako ze
    > przyszla przed 20 kolejnego miesiaca
    > wpisalem.

    "Niektórzy" chcą żeby korygować wtedy poprzedni miesiąc w KPiR,
    ale chyba żadnych sankcji za to nie ma.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 36. Data: 2009-05-28 11:37:16
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    > Tak - ze stertą 100 wyjątków i 200 wyjątków do wyjątków, więc ciężko to
    > potwierdzić.

    a czeste wyjatki to ? :)

> [...]
    > sie pokrywają i że często faktury docierają do obiorcy w m-cu wystawienia.

    > "Niektórzy" chcą żeby korygować wtedy poprzedni miesiąc w KPiR,

    widze wlasnie ze program tgsoftu probuje myslec za usera i nie pozwala
    wpisac z inna data niz obecny miesiac.
    A powiedz mi czy ta korektsa po prostu polega na wydrukowaniu jeszcze raz
    ksiegi za miesiac (i wywaleniu starej)
    i ewedntulanie napisanie pisma do US o zwrot nadplaty z powodu wplywu
    faktury czy cos jesczez trzeba ?

    pozdrawiam

    ps
    uspokoiles mnie troche

  • 37. Data: 2009-05-28 12:06:11
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 28-05-2009 o 13:37:16 wspolna-flaszka.pl <p...@g...pl>
    napisał(a):

    > a czeste wyjatki to ? :)

    Może z tymi liczbami przesadziłem,
    ale pierwsze z brzegu - zakup towaru handlowego, zakup (części do) ŚT,
    wrzucenie w koszty ŚT (bez amortyzacji).

> [...]
    > ksiegi za miesiac (i wywaleniu starej)
    > i ewedntulanie napisanie pisma do US o zwrot nadplaty z powodu wplywu

    Ja ponownie drukuję stronę, dopisuję KOREKTA i co skorygowałem,
    ten sposób nie jest unormowany w rozporządzeniu do KPiR,
    ale u mnie działa :)
    Przy czym nie koryguję miesięcy tylko dlatego że faktura dotarła po 20.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek