  • 11. Data: 2005-08-29 09:42:37
    Temat: Re: trudne początki - nowa dg
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Aug 2005, Aga wrote:

    > Dzięki!
    >
    > Podpowiedzcie mi jeszcze, proszę, czy mogę jakoś wpuścić w koszty prywatny
    > zakup dokonany jeszcze przed rozpoczęciem działalności ("odsprzedanie")?

    Publicznie znane są 2 przypadki:
    - towar handlowy poprzez remanent początkowy (tylko)
    - środki trwałe (w dowolnej chwili)
    Nie robi się tego przez "zakup od samego siebie" (nic się nie martw,
    ja też zacząłem rozważania od takiej metody :) ale prawo cywilne nie
    przewiduje takiej czynności) lecz poprzez "przekazanie na cele DG".

    > Konkretnie chodzi m.in. o licencję na windowsy

    Dla WNiP nie ma takiego zezwolenia :(
    Kruczek ze "sprzedażą komuś żeby odkupić" opisali... ale nie wiem
    czy warto skoro to OEM (i wypadałoby "z komputerem").

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2005-08-29 09:43:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Aug 2005, Tomasz wrote:

    > Sprawdź w licencji, czy można ją sprzedać. Bo chyba nie. A w oemie na pewno nie.

    AFAIK "typowy OEM" (taki jak rzeczone Windows firmy Microsoft) można
    sprzedać razem ze sprzętem. Co jest nie tak ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2005-08-29 12:02:40
    Od: " Aga" <n...@N...gazeta.pl>

    Gotfryd, baaardzo Ci dziękuję za podpowiedzi:)

> [...]
    > ja też zacząłem rozważania od takiej metody :) ale prawo cywilne nie
    > przewiduje takiej czynności) lecz poprzez "przekazanie na cele DG".

    No, właśnie, o to mi chodziło! Szczegóły techniczne (księgowe) to pewnie i tak
    uzgodnię z fachowcem na miejscu po rozpoczęciu dg, ale nie chcę pluć sobie w
    brodę, że coś kupiłam lub nie. Czy przekazując coś na cele dg, koszt biorę z
    faktury, jeśli coś jest w miarę nowe?

    > Dla WNiP nie ma takiego zezwolenia :(

    Czyli przepadło?
    Jako prywatna Aga mogę z nich korzystać a jako zarejestrowana (po części
    robiąc to samo) już nie???

    > Kruczek ze "sprzedażą komuś żeby odkupić" opisali... ale nie wiem
    > czy warto skoro to OEM (i wypadałoby "z komputerem").

    OEM?

  • 14. Data: 2005-08-29 12:12:15
    Od: "d_pablo" <d...@o...pl>

    Witam

    O ile pamiętam, ze licencja jest wartością niematerialną i prawną i możesz
    wciągnąć (oświadczeniem) ją do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych
    i amortyzować je zgodnie z ustawą i tak samo jest ze środkami trwałymi w
    Twoim przypadku z komputerem.
    Dla pewności proponuje zadzwonić do skarbowego, w którym będziesz lub już
    się rozliczasz i upewnić się.

    Pozdrawiam
    pablo

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 15. Data: 2005-08-30 13:05:42
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <deuth0$m4d$1@inews.gazeta.pl>,
    " Aga" <n...@N...gazeta.pl> wrote:

    > Czyli przepadło?
    > Jako prywatna Aga mogę z nich korzystać a jako zarejestrowana (po części
    > robiąc to samo) już nie???

    A ktoś Ci broni korzystać, skoro Twoje i legalne (a zdaje się firma to
    Ty?)?

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 16. Data: 2005-08-31 15:52:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Aug 2005, Aga wrote:

    > Czyli przepadło?

    IMO tak.

    > Jako prywatna Aga mogę z nich korzystać a jako zarejestrowana (po części
    > robiąc to samo) już nie???

    Ależ... nie. Znaczy "nie nie" czyli "tak" :)
    Korzystać nikt nie zabrania.
    Ale wliczyć w KUP - nie ma podstawy prawnej. IMO & AFAIK...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-08-31 15:56:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Aug 2005, d_pablo wrote:

    > Witam
    >
    > O ile pamiętam, ze licencja jest wartością niematerialną i prawną

    ...jest...

    > i możesz wciągnąć (oświadczeniem) ją do ewidencji wartości niematerialnych
    > i prawnych i amortyzować je zgodnie z ustawą

    ...możesz. Ale *zaliczyć w koszt* uzyskania owych WNiP ???

    > i tak samo jest ze środkami trwałymi

    ...kiedy właśnie jest różnica. I przypadkiem post któregoś księgowego
    (kiedyś tu, na grupie) zwrócił moją uwagę że *jest* różnica.
    W zapisie, w ustawie.
    ST tak (wystarczy "jest właścicielem" - plus ileś innych wyjątków
    w rodzaju leasingu) WNiP nie (obowiązuje ta sama zasada co dla
    "typowych kosztów", czyli wymagane jest "nabycie w celu").

    > Pozdrawiam
    > pablo

    ...wzajem, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2005-08-31 22:34:22
    Od: " Aga" <n...@g...pl>

    Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl> napisał(a):

    > A ktoś Ci broni korzystać, skoro Twoje i legalne (a zdaje się firma to
    > Ty?)?

    W tym wypadku będę bezwzględna - będę korzystać, chociaż tak do końca nie wiem
    czy jest to zgodne z prawem

  • 19. Data: 2005-08-31 22:36:01
    Od: " Aga" <n...@N...gazeta.pl>

    > Ależ... nie. Znaczy "nie nie" czyli "tak" :)
    > Korzystać nikt nie zabrania.
    > Ale wliczyć w KUP - nie ma podstawy prawnej. IMO & AFAIK...

    No, nie - pokręcone to wszystko:)

  • 20. Data: 2005-08-31 22:48:10
    Od: " Aga" <n...@N...gazeta.pl>

    > ....jest...

    > ....możesz. Ale *zaliczyć w koszt* uzyskania owych WNiP ???

    Naprawdę nie da się tego przeskoczyć???
    Teraz już zupełnie wybiegam naprzód, ale błagam wyjaśnijcie mi to do końca.
    Gdybym np teraz kupiła jeszcze inne oprogramowanie (a dokładniej licencję
    -prawo do użytkowania), to nie mogę tego jakoś wpuścić w koszty, jeśli
    działalność otworzę dopiero za kilka miesięcy?

    > ....kiedy właśnie jest różnica. I przypadkiem post któregoś księgowego
    > (kiedyś tu, na grupie) zwrócił moją uwagę że *jest* różnica.

    Jesteś teraz całkiem pewien?

> [...]
    > w rodzaju leasingu) WNiP nie (obowiązuje ta sama zasada co dla
    > "typowych kosztów", czyli wymagane jest "nabycie w celu").

    No, ale jeśli nabywam dokładnie "w celu ...", tyle że wcześniej, zanim
    formalnie założę firmę, to co? Weźmy np oprogramowanie specjalistyczne, które
    właśnie służy do osiągania przychodów.
    Jako osoba fizyczna nie mam podstaw do "kosztów", czyli możliwości do odliczeń
    żadnych. Potem też nie?