  • 1. Data: 2005-08-22 17:46:34
    Temat: trudne początki - nowa dg
    Od: " Aga" <n...@W...gazeta.pl>

    Może macie jakieś namiary na internetowe strony, uaktualniane poradniki, jak
    prowadzić kpir, jak wypełniać deklaracje (us, zus), jakie obowiązuje stawki itp?

    I jeszcze jedno, wybaczcie, że lamerskie, ale chciałam się upewnić.
    Za ten rok wyjdzie mi konieczność dopłaty podatku po rozliczeniu rocznym.
    Najprawdopodobiej w listopadzie otworzę własną działalność gospodarczą i z całą
    pewnością na początku będę miała stratę (być może początkowo zero dochodów). Czy
    koszty działalności zmniejszą mi podatek, który muszę dopłacić z tytułu dochodów
    z innych źródeł ? (na PIT-cie 36 widzę, że dochody się sumuje), czy też podatki
    idą sobie równolegle, każdy osobno ze swojej działki?

  • 2. Data: 2005-08-22 20:52:07
    Temat: Re: trudne początki - nowa dg
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik " Aga" <n...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    >(na PIT-cie 36 widzę, że dochody się sumuje)

    Dochody tak, straty nie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2005-08-22 20:57:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Aug 2005, Aga wrote:

> [...]
    > z innych źródeł ? (na PIT-cie 36 widzę, że dochody się sumuje), czy też podatki
    > idą sobie równolegle, każdy osobno ze swojej działki?

    "każdy osobno", nie sumują się. Choć podatek jest jeden, łączny :)
    Wykazane straty wolno rozliczać przez 5 kolejnych lat (sprawdź
    w ustawie, nie więcej niż 50% straty w danym roku) - ale tylko
    "z tego samego źródła".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-08-23 07:21:12
    Od: " Aga" <n...@N...gazeta.pl>

    > "każdy osobno", nie sumują się. Choć podatek jest jeden, łączny :)

    Ojejku, zmartwiliście mnie okrutnie:(
    Ale dzięki za odpowiedź, przynajmniej wiem, na czym stoję, bo tak troszkę
    łudziłam się, że może jednak da coś się z tym zrobić.
    No bo z jednej strony koszty i strata, a z drugiej - podatek do zapłacenia.

    > Wykazane straty wolno rozliczać przez 5 kolejnych lat (sprawdź
    > w ustawie, nie więcej niż 50% straty w danym roku) - ale tylko
    > "z tego samego źródła".

    OK, oczywiście zerknę, chociaż ta ustawa jeszcze przede mną. Szkoda że tylko
    50%; dobrze, że zwróciłeś mi na to uwagę. To w miarę stały przepis, czy jest
    szansa, że go zmienią na wyższy procent w przyszłym roku?
    Tak się zastanawiam teraz czy w takiej sytuacji, te większe inwestycje, które
    mogą iść w koszty nie przesunąć z grudnia na styczeń. No, bo skoro podatek i
    tak muszę zaplacić, a całej straty nie mogę odpisać ...
    Poradźcie, proszę.

    No i te linki sprawdzone, gdyby ktoś mógł...

  • 5. Data: 2005-08-23 13:51:47
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Aga wrote:

> [...]
    > że tylko 50%; dobrze, że zwróciłeś mi na to uwagę. To w miarę stały
    > przepis, czy jest szansa, że go zmienią na wyższy procent w przyszłym

    Ależ możesz odliczyc CAŁĄ strate - tylko nei w jednym roku - np. 50% w
    jednym a drugie 50 w drugim - albo np po 20% w kazdym z kolejnych 5 lat -
    jak Ci pasuje (pod warunkiem, ze jest od czego ja odliczyc.
    Wiec chyba nie jest tak zle???

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2005-08-28 22:02:00
    Od: " Aga" <n...@N...gazeta.pl>

    Dzięki!

    Podpowiedzcie mi jeszcze, proszę, czy mogę jakoś wpuścić w koszty prywatny
    zakup dokonany jeszcze przed rozpoczęciem działalności ("odsprzedanie")?
    Konkretnie chodzi m.in. o licencję na windowsy

  • 7. Data: 2005-08-28 22:12:48
    Od: " Tomasz " <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > zakup dokonany jeszcze przed rozpoczęciem działalności ("odsprzedanie")?
    > Konkretnie chodzi m.in. o licencję na windowsy

    Sprawdź w licencji, czy można ją sprzedać. Bo chyba nie. A w oemie na pewno nie.

  • 8. Data: 2005-08-29 08:57:06
    Od: "Aga" <n...@N...gazeta.pl>

    > Sprawdź w licencji, czy można ją sprzedać. Bo chyba nie. A w oemie na pewno nie
    > .

    Mnie interesuje też problem od strony podatkowo-księgowej.
    Można "odsprzedać" samej sobie?

  • 9. Data: 2005-08-29 08:59:39
    Od: " Tomasz " <t...@p...onet.pl>

    > Mnie interesuje też problem od strony podatkowo-księgowej.
    > Można "odsprzedać" samej sobie?

    Nawet jeśli nie sobie, to komuś, a ktoś Tobie ;-).

    Pozdr,
    Tomasz

  • 10. Data: 2005-08-29 09:40:01
    Od: " Aga" <n...@N...gazeta.pl>

    > Nawet jeśli nie sobie, to komuś, a ktoś Tobie ;-).

    Nie w tym rzecz:)
    Mam też możliwość atrakcyjnego zakupu kompa. Jeśli kupię teraz jako osoba
    fizyczna to czy mogę potem wpuścić sobie w koszty ten komputer w założonej
    firmie? Komputer niezbędny do osiągania przychodu.