  • 1. Data: 2008-04-03 09:15:29
    Temat: umowa o dzieło a podatki.
    Od: LJ <LJ@lj>

    Kłaniam się nisko.
    Takie zapytanie mam do Was,
    jak wygląda sprawa odprowadzania podatku do US w przypadku
    Umowy o dzieło. Tzn. jestem wykonawcą (nie prowadzę DG) zlecenia
    (grafiki, wizualizacje) dla firmy. Calość zlecenia opiewa na kilka
    tysięcy PLN. Zleceniodawca deklaruje, że to on odprowadzi podatek,
    jednak chciałbym, żeby taki zapis był w umowie.

    A co jeżeli na deklaracjach poprzesatnie. Czy z punktu widzenia
    prawnego jest do tego zobowiązany jako firma?
    I teraz prośba, czy posiadacie może linki do takowych przykładowych umów
    zawierających takie podpunkty.
    Napewno firma będzie chciała to wpuścić w koszty (?) i będzie
    zapis o przedmiocie prawa autorskiego.
    Jak widzę te wszystkie zapisy prawne to mam gęśią skórkę, więc
    proszę o pomoc ;]

    Pozdrawiam,
    LJ.

  • 2. Data: 2008-04-03 10:56:18
    Temat: Re: umowa o dzieło a podatki.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2008, LJ wrote:

> [...]
    > tysięcy PLN. Zleceniodawca deklaruje, że to on odprowadzi podatek,
    > jednak chciałbym, żeby taki zapis był w umowie.

    Nie ma potrzeby, bo to jest jego ustawowy obowiązek.
    Wykonawca wystawia rachunek (zwróć na to uwagę, bo czasami
    wykonawcy przylatują tu z pretensjami, nie zauważając że
    r-k który podsunął im do podpisu księgowy zamawiającego
    jest ICH dokumentem na którym ONI coś oświadczyli!).
    Na rachunku wykazuje się należną kwotę brutto, przysługu-
    jące koszty uzyskania przychodu, ew. odliczenia (to
    raczej przy zleceniu, jak jest składka ZUS na przykład),
    wychodzi z tego kwota do opodatkowania - i należny podatek.

    Zamawiający ma obowiązek r-k sprawdzić, w szczególności
    czy są na nim wykazane należne składki ZUS (o ile są)
    i podatki oraz je POBRAĆ i WPŁACIC do US.
    Nie wolno mu ich wydać "do ręki".

    > A co jeżeli na deklaracjach poprzesatnie. Czy z punktu widzenia
    > prawnego jest do tego zobowiązany jako firma?

    Tak, to on pójdzie siedzieć :)

    > I teraz prośba, czy posiadacie może linki do takowych przykładowych umów
    > zawierających takie podpunkty.
    > Napewno firma będzie chciała to wpuścić w koszty (?) i będzie
    > zapis o przedmiocie prawa autorskiego.

    No i słusznie. Dlaczego by nie :)
    BTW: Do "autorskich" przysługują wyższe (50%) koszty uzyskania.

    > Jak widzę te wszystkie zapisy prawne to mam gęśią skórkę, więc
    > proszę o pomoc ;]

    Nabędziesz wprawy, nic się nie martw ;)
    BTW: jak Ci się chce, to przejrzyj archiwa grup (w kolejności):
    - niniejszej (znaczy .prawo.podatki)
    - .prawo
    - .foto i .foto.cyfrowa
    - być może innych "autorskich", np. związanych z programowaniem.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-04-03 11:11:31
    Od: LJ <LJ@lj>

    > No i słusznie. Dlaczego by nie :)
    > BTW: Do "autorskich" przysługują wyższe (50%) koszty uzyskania.

    Dzięki za odpowiedź, jeszcze prosiłbym o wyjaśnienie,
    jakie mają znaczenie koszty uzyskania przychodu (jak w tym
    przypadku te 50%)
    z mojego puktu widzenia i moich obowiązków wobec US.

    Pozdrawiam!

  • 4. Data: 2008-04-03 15:56:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    LJ wrote:

> [...]
    > przypadku te 50%)
    > z mojego puktu widzenia i moich obowiązków wobec US.

    więcej do ręki, mniejsza emerytura (o ile zus przezyje do tego czasu)

  • 5. Data: 2008-04-03 16:52:48
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-04-03, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > więcej do ręki, mniejsza emerytura (o ile zus przezyje do tego czasu)

    Przecież KUP wpływa na podatek dochodowy, a nie na wysokość składki
    ZUSowskiej?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2008-04-03 17:05:55
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    witek pisze:

    > więcej do ręki, mniejsza emerytura (o ile zus przezyje do tego czasu)

    Od umów od dzieło nie ma ZUS, chyba że to umowa z własnym pracodawcą.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2008-04-03 21:53:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2008, LJ wrote:

    > Dzięki za odpowiedź, jeszcze prosiłbym o wyjaśnienie,
    > jakie mają znaczenie koszty uzyskania przychodu (jak w tym
    > przypadku te 50%)

    Witek strescił, a przelicz sobie na przykładzie, rozpisując
    przykładową kwotę brutto np. 1000 zł i sprawdz, ile *zostanie
    do wypłaty*.

    pzdr, Gtofryd

  • 8. Data: 2008-04-03 23:50:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Witek strescił, a przelicz sobie na przykładzie, rozpisując
    > przykładową kwotę brutto np. 1000 zł i sprawdz, ile *zostanie
    > do wypłaty*.
    >
    > pzdr, Gtofryd

    najlepiej tym

    http://www.randstad.pl/rpl/search-selection/infostaf
    f/calculator/

  • 9. Data: 2008-04-04 11:43:08
    Od: LJ <LJ@lj>

    Dnia 03-04-2008 o 23:53:28 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Witek strescił, a przelicz sobie na przykładzie, rozpisując
    > przykładową kwotę brutto np. 1000 zł i sprawdz, ile *zostanie
    > do wypłaty*.
    >
    > pzdr, Gtofryd

    No ok, ale ja jestem 'umówiony' co do wysokości wynagrodzenia 'do ręki'.
    To chyba powinien sobie przeliczać jednak zleceniodawca?

  • 10. Data: 2008-04-04 11:50:36
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "LJ" <LJ@lj> napisał w wiadomości news:

    > No ok, ale ja jestem 'umówiony' co do wysokości wynagrodzenia 'do ręki'.
    > To chyba powinien sobie przeliczać jednak zleceniodawca?

    Nie.
    Rachunek wystawiasz Ty.
    I to Twoja głowa jak go wystawisz.
    Jak będzie źle to albo nie dostaniesz kasy, albo dostaniesz ją w złej
    wysokości.