  • 1. Data: 2009-03-17 20:52:43
    Temat: umowa zlecenie a kilometrówka
    Od: magik <m...@g...com>

    Witam,

    pracuję na podstawie umowy zlecenia i moja praca jest rozliczana wg
    stawki godzinowej oraz liczby przejechanych km (użytkuję w pracy własne
    auto).

    Moje pytanie dotyczy owej kilometrówki: czy pracodawca słusznie
    opodatkowuje ją?

    Jest ona wykazana jako mój dochód, jednak dochód ten realnie jest
    pomniejszony o koszty amortyzacji, paliwa, napraw auta. Generuje to
    niemal dwukrotnie większy dochód niż w rzeczywistości.

    Czy jest to zgodne z prawem? I czy jest na to jakaś rada?

    Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

    Maciek
    gg#2668224

  • 2. Data: 2009-03-18 06:52:51
    Temat: Re: umowa zlecenie a kilometrówka
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 17 Mar 2009 21:52:43 +0100, magik napisał(a):

> [...]
    > niemal dwukrotnie większy dochód niż w rzeczywistości.
    >
    > Czy jest to zgodne z prawem? I czy jest na to jakaś rada?

    Tak, jest to zgodne z prawem.
    Tak, jest rada. Masz wybór: albo umowa zlecenie (i koszty ryczałtowe)
    albo działalność gospodarcza (i koszty rzeczywiste, lub prawie
    rzeczywiste - czyli tzw "kilometrówka" od samochodu)

  • 3. Data: 2009-03-18 08:02:16
    Od: magik <m...@g...com>

    jureq pisze:

    > Tak, jest rada. Masz wybór: albo umowa zlecenie (i koszty ryczałtowe)
    > albo działalność gospodarcza (i koszty rzeczywiste, lub prawie
    > rzeczywiste - czyli tzw "kilometrówka" od samochodu)

    Działalność nie wchodzi w grę niestety. A jak jest z kosztami
    ryczałtowymi? Jak je wliczyć by dochód z UZ był w miarę realny?\

    --
    Maciek

  • 4. Data: 2009-03-18 09:11:39
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:

> [...]
    > albo działalność gospodarcza (i koszty rzeczywiste, lub prawie
    > rzeczywiste - czyli tzw "kilometrówka" od samochodu)

    Albo umowa o pracę i normalna kilometrówka do jazd
    zamiejscowych (bez podatku do limitu stawki za km)

  • 5. Data: 2009-03-18 13:08:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Mar 2009, magik wrote:

    > Działalność nie wchodzi w grę niestety. A jak jest z kosztami ryczałtowymi?

    Czekaj, to Ty *nie odliczasz* na rachunku 20% kwoty brutto *przed*
    policzeniem zaliczki???
    Weź przykładowo 1000 zł i napisz jak liczysz.
    Byłby to pierwszy znany mi przypadek darowania fiskusowi 1/5 podatku!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-03-18 13:15:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Mar 2009, jureq wrote:

> [...]

    ...jak dałoby się unikać kombinacji słów "pracuję" i zlecenie"
    to by mniej komplikacji powstawało :]
    Zleceniobiorca *nie* jest pracownikiem.

> [...]
    > albo działalność gospodarcza (i koszty rzeczywiste, lub prawie
    > rzeczywiste - czyli tzw "kilometrówka" od samochodu)

    Hm...
    Wyjaśnij mi, czy skreślili coś w ustawie o czym nie wiem?

    AFAIK & AFAIR przepisu art.22.5 nie skreślono, dlaczego więc nie
    mógłby liczyć "rzeczywistych" poniesionych kosztów, w tym kilometrówki?

    "Rzeczywistych" w cydzysłowie, bo de facto oznacza to "udokumentowanych"
    (czyli "na wszystko papier") :)

    Oczywiście nadal musi się zdecydować - ALBO koszty ryczałtowe (20%)
    albo *udokumentowane*...

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-03-18 19:56:37
    Od: magik <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Oczywiście nadal musi się zdecydować - ALBO koszty ryczałtowe (20%)
    > albo *udokumentowane*...

    rozumiem, że udokumentowane to ewidencja przebiegu pojazdu, którą
    prowadzę, tak? Wynika z niej ilość km, która została przejechana. Za km
    stawka jest ustawowa 0,8358 i potrącany mam z niej podatek 19%.

    a koszty ryczałtowe rozlicza się dopiero na rachunku, tak?

    --
    Maciek

  • 8. Data: 2009-03-18 20:51:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    magik wrote:

    > rozumiem, że udokumentowane to ewidencja przebiegu pojazdu, którą
    > prowadzę, tak? Wynika z niej ilość km, która została przejechana. Za
    > km stawka jest ustawowa 0,8358 i potrącany mam z niej podatek 19%.

    Ale Ty wykonujesz przecież zlecenie. Więc cokolwiek i jakkolwiek sobie
    obliczysz i wpiszesz na rachunku, to musisz od tego policzyć podatek.
    Jeśli powołujesz się na stawkę ustawową za km i kwoty wynikające z tego
    przeliczenia uwzględniasz w rachunku, to tak opodatkowujesz.
    Koszty udokumentowane przejazdów - to koszty poniesionych zakupów
    wg dokumentów - faktur za paliwo, płyny, naprawy bieżące itp.
    Rozliczenie ryczałtowe to jest własnie wg stawki za km.

    > a koszty ryczałtowe rozlicza się dopiero na rachunku, tak?

    Warto ustalic o jakich kosztach mówimy.
    Czy o kosztach przejazdu czy
    kosztach uzyskania przychodu przy umowie zleceniu.

  • 9. Data: 2009-03-18 21:57:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Mar 2009, cef wrote:

> [...]

    Nie.
    Ewidencja *swoją drogą*, ale ona stanowi *ograniczenie* kwoty
    wydatków zaliczonych w koszty uzyskania.
    Potocznie stosowanym opisem jest zasada: "mniejsza z kwot: posiadane
    dowody wydatków w okresie użytkowania oraz limit kilometrówki".

    > Ale Ty wykonujesz przecież zlecenie. Więc cokolwiek i jakkolwiek sobie
    > obliczysz i wpiszesz na rachunku, to musisz od tego policzyć podatek.

    Powoli waści.
    Gosć chce dostać np. 500zł wynagrodzenia brutto *plus* koszty
    przejazdów.
    Przyjmijmy że rezygnuje z kosztów ryczałtowych.

    Załóżmy że będzie dysponował f-rą za paliwo na 120 zł oraz będzie
    dysponował "kilometrówką" z której wyjdzie limit 150 zł.

    W takim układzie za "koszt użytkowania pojazdu" może uznać 120 zł.
    Pasuje?

    Protestowałem przeciwko tezie, że "na zleceniu NIE MOŻNA korzystać
    z rozliczenia kosztów rzeczywistych"!
    Ograniczenie przy umowach wykonywanych osobiście dotyczy wyłącznie
    amortyzacji!

    Ad rem.
    Ma:
    500 + 150 zł *brutto* do zapłacenia przez zleceniodawcę
    (razem 650 zł)

    120 zł *kosztów uzyskania*

    530 zł kwoty *podstawy opodatkowania*

    > Jeśli powołujesz się na stawkę ustawową za km i kwoty wynikające z tego
    > przeliczenia uwzględniasz w rachunku, to tak opodatkowujesz.

    Ale *w ramach kilometrówki* może uznać kwoty *udokumentowanych
    wydatków* za koszt!
    A jeśli nie, to bardzo poproszę o przepis...

    > Koszty udokumentowane przejazdów - to koszty poniesionych zakupów
    > wg dokumentów - faktur za paliwo, płyny, naprawy bieżące itp.

    Owszem, sprawa kilometrówki rzeczywiście wymagała wyjaśnienia;
    ale w przypadku jakby miał 180 zł wydatków i 150 zł kilometrówki
    to kwota którą wpłaci mu zleceniobiorca z tytułu kilometrówki
    *w całości* będzie nieopodatkowana.
    Pasuje?

    > Rozliczenie ryczałtowe to jest własnie wg stawki za km.

    Ekhm... nie wiem o którym ryczałcie mowa :)

    > Warto ustalic o jakich kosztach mówimy.
    > Czy o kosztach przejazdu czy
    > kosztach uzyskania przychodu przy umowie zleceniu.

    Ano właśnie :)

    Może powyższy przykład coś wyjaśni...
    Z poniższym dodatkiem :)
    Do wyboru (zamiast kilometrówki) jest ryczałtowy koszt, czyli
    zleceniobiorca na r-ku wykazuje:
    - 650 zł przychodu brutto (wg umowy 500 zł + 150 zł kilometrówki)
    - 130 zł ryczałtowych kosztów
    ...i koniec pieśni.

    Wszystko zależy ile będzie kosztów udokumentowanych (w tym
    wydatków na samochód *limitowanych* kilometrówką).
    Jak kosztów mało, to ryczałtowe KUP są w sam raz.
    Jak kosztów dużo, wręcz przeciwnie, może się opłacić zbieranie
    papierków.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-03-18 22:01:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 18-03-2009 o 22:57:43 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > Ograniczenie przy umowach wykonywanych osobiście dotyczy wyłącznie
    > amortyzacji!

    Możesz w skrócie przypomnieć o co z tym chodziło?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek