  • 1. Data: 2005-10-25 14:53:14
    Temat: urlop okolicznościowy
    Od: Bogna <b...@U...neo.USUN.pl>

    nie jestem pewna czy ten temat to na tym formu, no ale może ktos coś
    podpowie ...

    Czy jeśli żona pracownika przebywając na urlopie wychowawczym rodzi
    drugie dziecko, to na czas pobytu zony w szpitali przysługują
    pracownikowi dwa dni opieki nad dzieckiem, a po urodzeniu drugiego
    dziecka równiez nastepne dwa dni z tytułu urodzenia? Czy przebywanie
    matki na urlopie wychowawczym nie wyklucza mozliwości brania urlopu na
    opieke przez ojca?

    Pozdrawiam
    Bogna

  • 2. Data: 2005-10-25 17:45:19
    Temat: Re: urlop okolicznościowy
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Bogna" <b...@U...neo.USUN.pl> napisał w wiadomości
    > Czy jeśli żona pracownika przebywając na urlopie wychowawczym rodzi
    > drugie dziecko, to na czas pobytu zony w szpitali przysługują
    > pracownikowi dwa dni opieki nad dzieckiem,

    2 dni mogą nie wystarczyć, ponadto mogą się przydać w innych
    okolicznościach. W takiej sytuacji ojcu dziecka przysługuje zasiłek
    opiekuńczy z tytułu opieki nad dzieckiem na podstawie zaświadczenia
    lekarskiego wydanego przez szpital.

    > a po urodzeniu drugiego
    > dziecka równiez nastepne dwa dni z tytułu urodzenia?

    Tak, 2 dni urlopu okolicznościowego z tytułu urodzenia dziecka.

    > Czy przebywanie
    > matki na urlopie wychowawczym nie wyklucza mozliwości brania urlopu
    na
    > opieke przez ojca?

    Dwa dni wolne na opiekę nad zdrowym dzieckiem do 14 lat przysługują
    tylko jednemu z rodziców, na podstawie oświadczenia złożonego
    pracodawcy i znajdującego się w aktach osobowych pracownika. Urlop
    wychowawczy nie odgrywa tutaj żadnej roli.
    Jeżeli w poprzednich latach z tego uprawnienia korzystała matka, to w
    każdej chwili można zmienić oświadczenia.

    wa

  • 3. Data: 2005-10-26 11:48:21
    Od: Bogna <b...@U...neo.USUN.pl>

    Tzn.,że
    wolne 2 dni na opiekę nad małym dzieckiem może pracownik wykorzystać w
    innym terminie, jeżeli złoży pracodawcy oświadczenie o korzystaniu z
    tego uprawnienia. Musi oprócz takiego oświadczenia złozyc pisemne
    podanie/oświadczenie, o checi skorzystania z tego?

    Natomiast ponadto, przysługuje pracownikowi zasiłek opiekuńczy z tytułu
    opieki nad dzieckiem w czasie pobytu matki dziecka w szpitalu i
    ewentualnie po wyściu ze szpitala, gdyby matka nie była w stanie przejąć
    od razu opieki nad dzieckiem (dziećmi)na podstawie zaświadczenie
    lekarskiego. Pracownik w takim wypadku musi też wypełnić
    wniosek o wypłatę zasiłku opiekuńczego ZUS Z3(kiedy to ma zrobic? przed
    skorzystaniem z tej formy zwolnienia?). Kto to finansuje? ZUS (zawsze?)?

    A co z czasem nieobecności pracownika w firmie? Jest to okres normalnie
    płatny (wypisuje jakis wniosek o urlop etc.?)czy traktujemy to jako
    urlop bezpłatny? I kiedy pracownik musi dostarczyc takie zaswiadczenie
    od lekarza?

    Pozdrawiam
    Bogna

  • 4. Data: 2005-10-26 15:56:35
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    > Tzn.,że
    > wolne 2 dni na opiekę nad małym dzieckiem może pracownik wykorzystać
    > innym terminie, jeżeli złoży pracodawcy oświadczenie o korzystaniu z
    > tego uprawnienia.

    Tak, wolne dni można wykorzystać w ciągu całego roku kalendarzowego.
    Jednak oświadczenie o zamiarze korzystania z tego uprawnienia składa
    się pracodawcy przy przyjęciu do pracy lub po narodzinach pierwszego
    dziecka.

    > Musi oprócz takiego oświadczenia złozyc pisemne
    > podanie/oświadczenie, o checi skorzystania z tego?

    To jest oczywiste, że musi złożyć pracodawcy wniosek o udzielenie dni
    wolnych w uzgodnionym terminie, bo skąd pracodawca będzie wiedział, że
    pracownik chciałby skorzystać z dnia wolnego np. 1 września, aby
    odprowadzić po raz pierwszy dziecko do szkoły.

> [...]
    > lekarskiego. Pracownik w takim wypadku musi też wypełnić
    > wniosek o wypłatę zasiłku opiekuńczego ZUS Z3(kiedy to ma zrobic?

    Gdy przyniesie do kadr zwolnienie lekarskie, to otrzyma do wypełnienia
    odpowiedni wniosek (druk) z oświadczeniem, że nie ma innej osoby,
    która mogłaby opiekować się dzieckiem. Podobna sytuacja jest również
    wówczas, gdy dziecko uczęszcza do żłobka (przedszkola), a żłobek
    (przedszkole) z jakichś powodów (np. awaria, konieczność dezynsekcji z
    powodu ogniska choroby zakaźnej itp.) jest przez jakiś czas nieczynny.

    > Kto to finansuje? ZUS (zawsze?)?

    Tak, ZUS, zawsze.

    > A co z czasem nieobecności pracownika w firmie?

    Należy do 2 dni usprawiedliwić nieobecność, podając powód i
    dostarczając zaświadczenie lekarskie.

    Jest to okres normalnie
    > płatny (wypisuje jakis wniosek o urlop etc.?)czy traktujemy to jako
    > urlop bezpłatny?

    Jest to okres pobierania zasiłku opiekuńczego (okres nieskładkowy)
    finansowanego przez ZUS z ubezpieczenia chorobowego i nie może być
    "normalnie płatny". Podobnie jak zasiłek chorobowy wynosi 80%.

    > I kiedy pracownik musi dostarczyć takie zaswiadczenie
    > od lekarza?

    Niezwłocznie, na początku nieobecności, procedura podobna jak w
    przypadku zwolnienia lekarskiego.

    wa