  • 1. Data: 2008-12-30 19:37:59
    Temat: vat marża - a kasa fiskalna
    Od: "it" <i...@g...pl>

    Witajcie
    Nie wiem już sam, nie wiem gdzie się dowiedziec i mam dosyc powoli.
    W urzędzie skarbowym to co dzis widziałem przechodzi ludzkie pojęcie..
    Po kolei.
    Kupuje auto za 2000 zł na umowe k-s
    Sprzedaję je na fakture vat-marża za 3000 zł
    Suma do opodatkowania 1000 zł
    1000 x 22% vat - 220 zł
    Zostaje 780 zl z tego 19% dochodowego.

    I teraz pytanie jaką ja mam sumę nabijać na kasę fiskalną?
    Czy sumę 3000 zł ale to mija się z celem bo kasa naliczy mi 22% od całej
    sumy vatu.
    Czy np: tylko marżę i robic protokoły + książka do ewidencjonowania jest czy
    jak?
    Pogubiłem się i już nie wiem.

  • 2. Data: 2008-12-30 20:27:18
    Temat: Re: vat marża - a kasa fiskalna
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    it wrote:

    > Nie wiem już sam, nie wiem gdzie się dowiedziec

    Najlepiej u źródła czyli przeczytać przepisy

    > Po kolei.
    > Kupuje auto za 2000 zł na umowe k-s
    > Sprzedaję je na fakture vat-marża za 3000 zł
> [...]

    Coś pomieszałeś podatki VAT i dochodowy, bo 19% dochodowego
    z 1000 zł to nie jest 220zł tylko190zł.
    Zostaje zatem 810zł.

> [...]
    > całej sumy vatu.
    > Czy np: tylko marżę i robic protokoły + książka do ewidencjonowania

    Jakbyś tak zajrzał do tych źródeł i zobaczył co też
    takiego się umieszcza na fakturze VAT marża, to miałbyś znacznie mniej pytań
    :-).
    Przecież na fakturze VAT marża masz tylko kwotę brutto i dane stron - nie
    ma ani Twojej marży-
    ani podstawy opodatkowania zdefiniowanej pewnie też w ustawie.

  • 3. Data: 2008-12-30 20:33:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Coś pomieszałeś podatki VAT i dochodowy, bo 19% dochodowego
    > z 1000 zł to nie jest 220zł tylko190zł.
    > Zostaje zatem 810zł.

    Uuups...być może, że zgodnie z definicją podstawy
    opodatkowanie transakcji typu marża (pisałem jak mawia Gotfryd z głowy czyli
    z niczego,
    a do ustawy zajrzałem po wysłaniu) Twoje wyliczenia mają jakiś sens,
    ale niech zgłębiają ten temat Ci, którzy muszą...

  • 4. Data: 2008-12-30 23:40:28
    Od: "Yellow Boy" <y...@w...pl>

    Użytkownik "it"
    > I teraz pytanie jaką ja mam sumę nabijać na kasę fiskalną?
    > Czy sumę 3000 zł ale to mija się z celem bo kasa naliczy mi 22% od całej
    > sumy vatu.
    2000 jako stawka zwolniona
    1000 jako 22%

    Co poniektorzy nabijaja tylko marze czyli 1000, pomijajac zupelnie te 2000,
    ale opinie sa rozne.
    Pozdr.

  • 5. Data: 2008-12-31 00:15:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Dec 2008, it wrote:

    > Witajcie
    > Nie wiem już sam, nie wiem gdzie się dowiedziec i mam dosyc powoli.

    CEF dobrze gada ;)
    Poważnie: PRZECZYTAJ choć raz ustawę o VAT.
    A przynajmniej (na początek) to, co *wydaje* Ci się potrzebne.

    > Po kolei.
    > Kupuje auto za 2000 zł na umowe k-s
    > Sprzedaję je na fakture vat-marża za 3000 zł

    O.
    A przedtem się uwagą o "marża" nie chwaliłeś.

    > Suma do opodatkowania 1000 zł
    > 1000 x 22% vat - 220 zł

    Niby w jaki sposób?
    Sprzedajesz za 3000 zł.
    Wartość nabycia 2000 zł.
    Mamy więc *OBRÓT* do opodatkowania 1000zł.

    Przypomnę, że VAT jest właśnie zdefiniowany w taki dziwny
    sposób (całkiem korzystny dla podatnika w razie kiksu!):
    podstawą opodatkowania jest obrót (znajdź to w ustawie,
    koniecznie!) ale stawka jest wyznaczona od sumy netto!
    Czyli podatek, w przypadku stosowania rozliczenia które
    pozwoliłem sobie określić mianem "kanonicznego" (najprostszego,
    korzystającego z definicji) ma wartość:

    obrót*(stawka/(1+stawka))

    Nawiasy można zresztą na kilka sposobów przestawiać, w tym
    użyć "gotowych" stałych określonych przepisem, co powoduje
    (zaokrąglenia!) mozliwość otrzymania kilku poprawnych
    wyników :D
    Niemniej - dla 1000 zł *marży* mamy przy 22% stawki odpowiednio
    180,33 zł podatku.
    Można skorzystać ze "stałej" (znajdź, koniecznie osobiście sprawdź
    to co piszę! - jest w ustawie) i przyjąć 18,03% oraz 180,30 zł.

    Dopiero teraz jedziesz z dochodowym.

    > I teraz pytanie jaką ja mam sumę nabijać na kasę fiskalną?

    Weź Ty i ten przepis... co? ;)

    Traktowanie sprzedaży VAT-marża *jak* sprzedaży zwolnionej wynika
    po prawdzie z ustawy, ale minister raczył był napisać to czarno
    na białym.
    Jedziesz (naprawdę, SPRAWDŹ wszystko to co piszę!):
    http://www.gofin.pl/index.php
    ...klik na "przepisy":
    http://www.przepisy.gofin.pl/
    ...dalej vat i akcyza:
    http://www.przepisy.gofin.pl/5,35.html
    ...ptu:
    ...i wybierasz co?
    No oczywiście - "w sprawie .... warunków stosowania":

    I gapisz się w "warunki stosowania" (są tytułu rozdziałów w linkach!):
    +++
    7. Podatnicy prowadzšcy ewidencję przy zastosowaniu kas, u których
    podstawš opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać
    wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej,
    zlecenia, poœrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze
    albo też marża,
    ^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^
    ewidencjonujš na potrzeby obliczenia osišganego przez nich obrotu
    oraz kwot podatku należnego
    całš wartoœć sprzedaży własnej oraz prowadzonej
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    na rzecz lub w imieniu innych podatników.
    ---

    Powiem tak: "czepiasz się" ;)
    I wyjaśniam: NIE JESTEM DORADCĄ. Szarym podatnikiem, próbującym nie
    utonąć w tych przepisach...

    Zauważ: minister *nie napisał*, że z rejestracji w kasie będą
    *wszystkie* dane, potrzebne do określenia podatku.

    Napisał, że "dla tych celów" *tym co się rejestruje* jest
    "cała kwota sprzedaży"!

    > Czy sumę 3000 zł ale to mija się z celem bo kasa naliczy mi 22% od całej
    > sumy vatu.

    A kto powiedział, że ma być stawka 22%?
    (nie bić :D)

    > Czy np: tylko marżę i robic protokoły + książka do ewidencjonowania jest czy
    > jak?

    AFAIK & AFAIR i tak wychodzi z przepisów - w drugą stronę,
    to VAT w ewidencji.

    Zauważ:
    (to jest ustawa o VAT):
    +++
    Art. 109.
    1. Podatnicy zwolnieni od podatku [...]
    3. Podatnicy, z wyjštkiem podatników wykonujšcych wyłšcznie czynnoœci
    zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych
    od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, sš obowišzani prowadzić
    ewidencję zawierajšcš: kwoty okreœlone w art. 90,
    dane niezbędne do okreœlenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
    ^^^^^^^^^^^^^
    wysokoœć podatku należnego, [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Teraz uwaga - o ile powyższe jest oczywiste, to poniższe cytuję
    bez weryfikacji, "z 1. czytania" (znaczy TERAZ jeden raz czytam
    i idę spać :>) więc patrz ostrzeżenie na końcu:

    +++
    15. Jeżeli podatnik oprócz zasad, o których mowa w ust. 4 i 5, stosuje
    również ogólne zasady opodatkowania, to jest on obowišzany prowadzić
    ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem podziału
    w zależnoœci od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której
    mowa w ust. 4 i 5, ewidencja musi zawierać w szczególnoœci kwoty nabycia
    towarów
    niezbędne do okreœlenia kwoty marży, o której mowa w tych przepisach.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    19. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się
    do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów
    kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie
    z ust. 4 i 5.
    ---

    Sprawdź czy gdzieś głupot nie popisałem, bo pora taka że byłoby to
    możliwe... :(
    Ostatni przepis (.19) przytoczyłem TYLKO dlatego, aby uświadomić iż
    sprzedaż VAT-marża traktuje się *jak* zwolnioną (nie ma prawa do
    odliczania), mimo że *określa się* podstawę opodatkowania oraz
    podatek do zapłacenia.
    I podobnie jest z kasą.
    AFAIR (ale "piszę z głowy czyli z niczego") wypada zdefiniowac stawkę
    "marża", traktowaną przez kasę tak jak "zwolniony".
    Nie wiem (nie mam kasy :D) czy dopuszcza się używanie "tak po prostu"
    stawki "zw". Na mój rozum operacja zdefiniowania odrębnej stawki
    "jak zw" (ale o innej nazwie) powinna być w kasie mozliwa.

    > Pogubiłem się i już nie wiem.

    Się nie martw.
    Jakieś przeszkody jeszcze znajdziesz :D

    A teraz deser.
    Jak to mawiają, skleroza to znośna choroba, tylko nogi bolą...

    Jak już całość sam poodszukiwałem to zajrzałem na podatki.pl :>
    Trzeba się tam zarejestrować, aby to przeczytać, ale za darmo
    (spamują bardzo oszczędnie, polecam skorzystać).

    I jest gotowy porządny opis:
    http://podatki.pl/artykuly/23_5823.htm
    ...włącznie z tym, że czekają Cię przeboje jak trafisz na niekumatego
    technika od kasy, który nie bedzie umiał ustawić "drugiej
    stawki zwolnionej", całkiem jak mi wychodziło z przepisów :P
    Proponują (z interpretacji IS!) użyć "zero techniczne".

    Doszkolisz się ;)
    A co poczytałeś w ustawie (bo czytałeś na bieżąco, nie? ;))
    to Twoje!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-12-31 00:16:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Dec 2008, cef wrote:

    > a do ustawy zajrzałem po wysłaniu) Twoje wyliczenia mają jakiś sens,
    > ale niech zgłębiają ten temat Ci, którzy muszą...

    Mnie niechcący wessało (nie mam kasy).
    Piętno bo jeszcze nie śpię :] (dla siebie, VATu i ministra)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-12-31 00:19:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Dec 2008, Yellow Boy wrote:

    > Co poniektorzy nabijaja tylko marze czyli 1000, pomijajac zupelnie te 2000,
    > ale opinie sa rozne.

    Przepisy zacytowałem i link do artykułu w którym są interpretacje IS,
    jednoznacznie orzekające że tak nie wolno również :D

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-12-31 12:41:21
    Od: "Yellow Boy" <y...@w...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news"
    > Przepisy zacytowałem i link do artykułu w którym są interpretacje IS,
    > jednoznacznie orzekające że tak nie wolno również :D

    Ja mowie o przypadkach spotkanych gdzie komisy samochodowe rozliczaja w taki
    sposob:
    Skup auta za 2000
    Sprzedaz za 3000, a wiec marza (prowizja) wynosi 1000 zl i nabijaja na kase
    tylko ten 1000 nie ewidencjonujac wogole tych 2000.
    To jest blad chocby z faktu przyjecia do kasy "calej" kwoty czyli 3000...

    Spotkalem sie rowniez z nabijaniem na kase tych 2000 jako 0%, ale u mnie
    ksiegowa krzyczala ;)
    i po dowiedzeniu sie w USie nabijamy tak jak pisalem wczesniej, czyli

    2000 - stawka zwolniona
    1000 - vat 22%

    i po dzien dzisiejszy jest dobrze. Chyba! ;)

  • 9. Data: 2008-12-31 13:52:46
    Od: "it" <i...@g...pl>

    A ja dzisiaj byłem w Us skarbowym i to w dwóch i mam nabijać całośc np:
    kupiłem auto za 1000 zł
    sprzedaje za 1500
    Nabijam 1500 zl

    I mam prowadzic ksiązke komisową tj ewidencje kiedy kupiłem za ile i za ile
    i kiedy sprzedałem

  • 10. Data: 2008-12-31 14:13:26
    Od: "Dariusz Domagała" <b...@N...innersoft.pl>

> [...]
    >
    > 2000 - stawka zwolniona
    > 1000 - vat 22%
    >
    > i po dzien dzisiejszy jest dobrze. Chyba! ;)

    Teroretycznie tak, a praktycznie nie do konca.
    Po pierwsze - klient od razu wie ile jest marzy a to nie jego sprawa
    (na fakturze VAT-marża wykazuje sie tylko całą kwotę to i na kasie
    nabijamy całe 3000).

    Pozniej dokonuje sie dopiero odpowiednich rozliczen ile z tego jest
    marzy ale to juz dzieje sie poza kasą.

    Darek