    From: "borys74" <b...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: wyjazd za granicę - wymeldować się ze względu na US?
    Date: Mon, 24 Jan 2005 17:23:19 +0100

    Witam,

    Krótki cytat:

    "USTAWA
    z dnia 26 lipca 1991 r.
    o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    (stan prawny na 01.01.2005)

    Art. 3. 1. Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają
    obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na miejsce
    położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

    2a. Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od
    dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na
    podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce
    wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy)."

    Wkrótce wyjeżdzam do Anglii. W Polsce mam zameldowanie stałe i tymczasowe. Z
    ustawy wynika, że nasz kochany US może mi kazać zapłacić podatek w Polsce?
    Załóżmy, że zarobię 14000 funtów. W UK zapłacę 19% podatek. Wracam do PL i
    mój dochód roczny wychodzi 14000 x 5,8 = 81 200 PLN. Wskakuję w 40% próg
    podatkowy i odporowadzam 21% róznicy między stawką brytyjską a polską?

    Jeżeli tak to da się tego uniknąć poprzez wymeldowanie się z adresów w
    Polsce? Pozostać bez adresu zamieszkania, wyjechać na wyspy i po powrocie
    podawać adres zamieszkania w danym roku np.Londyn? Fakt, że siedziałem w
    styczniu 2005 w Polsce jest już podstawą do opadatkowania mnie przez fiskusa
    w POlsce za 2005r?

    Może jakiś ekspert się znajdzie i udzieli odpowiedzi na powyższe pytania. Z
    góry dziękuję.

    Pozdrawiam

    Rafał