  • 1. Data: 2012-10-04 00:35:25
    Temat: zabezpieczenie dzialalnosci na wypadek smierci
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    prowadze dg jednoosobowo:
    jak najprosciej moge sie zabezpieczyc na wypadek smierci aby dobrze
    prosperujacy biznes nie umarl razem ze mna ?
    zalozyc sp. z o.o. i wniesc aportem moja obecna dg ? jest jakis prostszy
    sposob aby rodzina nie stracila wplywow z mojego biznesu ?

    w konsekwencji drugie pytanie - mam zawarte umowy jako 'osoba fizyczna
    prowadzaca dg' z innymi podmiotami. jaka forma nowej dzialalnosci (po
    zmianie powyzej) umozliwi mi zachowanie ciaglosci tych umow bez
    koniecznosci zawierania aneksow dot mojej strony (na ktory druga strona
    musialaby sie zgodzic) - czy jest jakas hierarchia czy nadrzednosc np.
    że sp zoo (czy inna forma) przejmuje prawa i obowiazki i nastepuje to
    zamoistnie ?

  • 2. Data: 2012-10-04 10:56:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Tak na wstępie, co jest grane, że na .podatki są same pytania
    kwalifikujące się do .prawo, hierarhia się zepsuła? :O
    FUT warning! (na .prawo)

    On Thu, 4 Oct 2012, news wrote:

    > prowadze dg jednoosobowo:
    > jak najprosciej moge sie zabezpieczyc na wypadek smierci aby dobrze
    > prosperujacy biznes nie umarl razem ze mna ?

    Ale ten biznes nie "umiera".
    Problemem jest ustanowienie zarządcy na ten czas, aby było oczywiste
    kto ma prawo podejmować decyzje.
    Przecież z mocy prawa, majątek zmarłego przejmują jego spadkobiercy.
    Istota ewentualnego problemu leży w zgodnym załatwieniu stwierdzenia
    spadku - patrz art.1027 KC:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    ...oraz ew. wskazania osoby uprawnionej do reprezentacji, aby nie
    trzeba było zbierać podpisów wszystkich zainteresowanych.
    Co do stwierdzenia spadku - po prostu z braku takiego "papieru" nikt
    nie ma obowiązku honorowania oświadczenia "to ja jestem spadkobiercą,
    to jest moje".

    Do tego dochodzi zarejestrowanie prowadzenia DG i ew. rejestracja
    do VAT - te obowiązki są zupełnie odrębne od faktu, że spadkobierca
    dostał takie *prawo*.

    > zalozyc sp. z o.o. i wniesc aportem moja obecna dg ?
    > jest jakis prostszy
    > sposob aby rodzina nie stracila wplywow z mojego biznesu ?

    Ale przecież nie straci.
    Problemem, jedynym problemem, jest istnienie "papierowego" (znaczy
    formalnego, w postaci dokumentu) uprawnienia do prowadzenia spraw
    przedsiębiorstwa.
    Nie dam głowy, ale na mój gust prawidłowym rozwiązaniem będzie
    powołanie (jeszcze za życia) prokurenta lub kilku prokurentów
    spośród spadkobierców, którzy do tego się nadają (formalnie
    i merytorycznie).
    Wada taka, że jak prokurent podpisze papier w zakresie działalności
    przedsiębiorstwa, to jest on ważny tak jakby podpisał go sam
    przedsiębiorca.
    Patrz do linku wyżej:
    +++
    Art. 109[4].
    § 1. Prokura może być udzielona kilku osobom łšcznie (prokura łšczna) lub oddzielnie.
    [...]
    Art. 109[7].
    § 1. Prokura może być w każdym czasie odwołana.
    § 2. Prokura wygasa wskutek wykreœlenia przedsiębiorcy z rejestru,
    a także ogłoszenia upadłoœci, otwarcia likwidacji oraz przekształcenia
    przedsiębiorcy.
    § 3. Prokura wygasa ze œmierciš prokurenta.
    § 4. Œmierć przedsiębiorcy ani utrata przez niego zdolnoœci do czynnoœci
    prawnych nie powoduje wygaœnięcia prokury.
    ---

    I to ostatnie Cię urządza.
    Prokurent prowadzi firmę jakby nigdy nic, jak chce to kontrahentom
    wysyła pismo że w zwiazku ze śmiercią umowy przechodzą na spadkobierców,
    wg jego wiedzy są to [...tu lista...], firmę prowadzi z tytułu prokury,
    szczegóły poda po uzyskaniu papieru z sądu (lub od notariusza) i tyle.

> [...]
    > powyzej) umozliwi mi zachowanie ciaglosci tych umow bez koniecznosci

    Ty masz do przeczytania Kodeks Cywilny. Cały.
    Na pocieszenie, jest napisany *dużo* bardziej zrozumiałym językiem
    niż np. ustawa o VAT.
    A tak konkretniej odnośnie pytania:
    +++
    Art. 922.
    § 1. Prawa i obowišzki majštkowe zmarłego przechodzš z chwilš
    jego œmierci na jednš lub kilka osób stosownie do przepisów
    księgi niniejszej.
    ---

    Dalej jest zapis, że nie przechodzą prawa "związane osobiście", czyli
    jakbyś Ty w roli rzeźbiarza podjął się wykonania pomnika, to spadkobiercy
    nie dziedziczą ani tego zobowiązania, ani zapłaty (znaczy ewentualną
    zaliczkę muszą zwrócić).
    Ale jeśli nie jest to zobowiązanie "przyrośnięte" do cech osoby,
    to spadkobiercy tak po prostu przejmują prawa i obowiązki.

    > (na ktory druga strona musialaby sie
    > zgodzic) - czy jest jakas hierarchia czy nadrzednosc np. że sp zoo (czy inna
    > forma) przejmuje prawa i obowiazki i nastepuje to zamoistnie ?

    Niezbyt.
    Mechanizm jest taki, że następca prawny przejmuje prawa i obowiązki
    swojego poprzednika, ale spzoo nie jest "następcą prawnym" osoby
    fizycznej.
    Dajmy na to, możesz bez problemu połączyć dwie osoby prawne, na
    przykład tak, że jedna wykupuje drugą.
    Ale już jak je chcesz podzielić nie ma tak prostu - popatrz na
    to z p. widzenia klienta, któremu firmę z którą zawarł umowę
    dzielą tak, że osobno powstaje "podfirma" która dostaje wszystkie
    intratne kontrakty, a osobno "podfirma" w której zostają wszelkie
    długi.
    Chciałbyś zostać z umową przekazaną do tej drugiej? :>

    Natomiast możesz sobie powoli migrować w ten sposób, że kolejnych
    klientów namawiasz żeby umowy przenosili do spzoo.
    Ale że osoba prawna jest mniej wiarygodna od fizycznej, to możesz
    przy tym paru (klientów) stracić :>

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-10-06 00:47:45
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    Na wstępie dzieki za naswietlenie istotnych zagadnien i sorry za
    .podatki - wyszedlem z zalozenia ze podatkom blizej do dzialalnosci
    gospodarczej niz grupie .prawo

    Ale kontynuujac - co z rachunkami bankowymi ? O ile dobrze pamietam,
    umowy wygasaja z chwila smierci posiadacza rachunku - czy prokurent ma
    pelne prawo do dysponowania takimi rachunkami firmowymi ? Np z chwila
    smierci sklada dyspozycje przelewu srodkow na rachunek spadkobiercy i
    jego DG ?

    Czy prokurent moze takze wnioskowac o aneks do innych umow, w ktorych
    wskazany jest tenze rachunek bankowy do rozliczen z kontrahentem, aby
    kasa nie trafiala w proznie (czyli zlikwidowany r-k po smierci posiadacza) ?

  • 4. Data: 2012-10-06 09:50:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Oct 2012, news wrote:

    > Ale kontynuujac - co z rachunkami bankowymi ?

    Szczerze powiedziawszy sam nie wiem :>
    Rzuciłem okiem do regulaminów i widzę ze w popularnych kontach
    bankowych jest takie zastrzeżenie, że śmierć powoduje rozwiązanie
    umowy. Rozwiązanie, nie wygaśnięcie.
    No i pat - poniższe zastrzeżenia mogą być prawdziwe, tylko brak
    oferty może nie pozwolić skorzystać z prokurenta :]

    > O ile dobrze pamietam, umowy
    > wygasaja z chwila smierci posiadacza rachunku

    Sugerujesz, że odbywa się to z mocy prawa.
    W przeciwnym razie napisałbyś innymi słowy.
    Wniosek - powinna istnieć podstawa prawna do takiej tezy.
    Może ktoś ją podać? - bo zajrzałem do prawa bankowego i nie widzę.

    > - czy prokurent ma pelne prawo do dysponowania takimi rachunkami firmowymi ?

    Poczekać trzeba na podstawę tezy o wygasaniu.
    Co do zasady z KC - patrz niżej, IMO zdecydowanie tak.
    Ale jeśli umowa za obustronną zgodą (wyrażoną przy zawieraniu umowy)
    ulega rozwiązaniu, no to jest problem :(

    > Np z chwila smierci sklada
    > dyspozycje przelewu srodkow na rachunek spadkobiercy i jego DG ?

    IMVHO nie.
    Do tego prawo ma wyłącznie spadkobierca i IMO *wyłącznie* na podstawie
    stwierdzenia nabycia spadku, ewentualnie w ograniczonym zakresie
    spadkodawca na podstawie dyspozycji na wypadek śmierci.
    Spadkobierca oczywiście na podstawie sądowego stwierdzenia lub
    równoważnika (poświadczenia) sporządzonego przez notariusza.
    Prokurent jest uprawniony do zarządzania przedsiębiorstwem, które
    to obejmuje "pieniądze w kasie" (niekoniecznie fizyczne, mogą
    być w kasie banku).
    Art.55[1]..4 KC, ostatnie dwa słowa (nie chodzi o art.55.1, tylko 55[1]).
    IMO z tego wynika, że "środki w kasie" znajdują się w zasięgu
    pełnomocnictwa prokurenta. Zakładam "pełną prokurę" (niezależnie
    od faktu, że ograniczenia prokury są nieskuteczne wobec osób
    trzecich, do czynności ograniczonych należy powoływać zwykłego
    pełnomocnika, a nie prokurenta).

    Pic w tym, że jeszcze prawnicy w bankach musieliby o tym wiedzeć.
    A tam pracują głównie hiperszpece od S.A. :[, którym podstawy
    prawne DG OF mogą być obce.

    > Czy prokurent moze takze wnioskowac o aneks do innych umow, w ktorych
    > wskazany jest tenze rachunek bankowy do rozliczen z kontrahentem, aby kasa
    > nie trafiala w proznie (czyli zlikwidowany r-k po smierci posiadacza) ?

    IMO najpierw potrzebna jest podstawa do tezy, że ten rachunek jest
    zlikwidowany.
    Na mój gust nie powinien tego robić, aby nie dawać podstawy do zarzutu
    że w sposób nieuprawniony przelewa majątek osobom trzecim :]
    Jak to zrobi i się nie pomyli w ocenie sytuacji, to (IMVHO) nie
    powinno nic się stać.
    Ale niech się okaże że jest jednak inny spadkobierca o którym nie wie
    a którego próbowano wyrolować...
    Żebym był dobrze zrozumiany: zupełnie co innego, jak przyjdą
    spadkobiercy, przedłożą mu sądowe "papiery" (IMVHO najlepiej sądowy
    dział spadku) i *każą* mu te pieniądze przelać.
    Każą, bo mają prawo nakazać. Albo sami przeleją.
    Znaczy będą mieli (prawo) jak już pozałatwiają "papiery".

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-10-08 21:56:42
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    > No i pat - poniższe zastrzeżenia mogą być prawdziwe, tylko brak
    > oferty może nie pozwolić skorzystać z prokurenta :]

    No to jeszcze na koniec dopytam, bo w necie brak konkretnego przykładu
    (i jest to sporne) dot. prokury dla jednoosobowej działalności
    gospodarczej... w przypadku figurowania w krs prokure sklada sie przez
    odpowiednie zgloszenie wlasnie do krs, a jak w przypadku jednoosobowej
    dg - do ewidencji w gminie ? i czy musi to byc dokument poswiadczony
    notarialnie ? (dla podkreslenia wiarygodnosci np. jesli prokurent mialby
    nim zamachac przed kontrahentem...) ?

  • 6. Data: 2012-10-08 22:31:33
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-10-08 21:56, news pisze:

> [...]
    > dg - do ewidencji w gminie ? i czy musi to byc dokument poswiadczony
    > notarialnie ? (dla podkreslenia wiarygodnosci np. jesli prokurent mialby

    Przecież w jednoosobowej działalności gospodarczej (ani w spółce
    cywilnej) z definicji nie można ustanowić prokury. :(

    "Zgodnie z dosłownym brzmieniem art. 109(1) Kodeksu cywilnego prokura
    jest udzielona przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do
    ,,rejestru przedsiębiorców". Jest to wyraźne odniesienie do rejestru
    prowadzonego na podstawie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (inaczej KRS).
    Zgodnie z art. 36 tej ustawy w rejestrze przedsiębiorców nie są
    uwzględnieni jako przedsiębiorcy wspólnicy spółki cywilnej, którzy
    podlegają wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
    Gospodarczej (CEIDG). Zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy o swobodzie
    działalności gospodarczej wpisowi do tej ewidencji podlegają
    przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi."

    --
    spp

  • 7. Data: 2012-10-09 00:29:56
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    W dniu 2012-10-08 22:31, spp pisze:
    > Przecież w jednoosobowej działalności gospodarczej (ani w spółce
    > cywilnej) z definicji nie można ustanowić prokury. :(

    no właśnie nie do końca...

> [...]
    > ,,rejestru przedsiębiorców". Jest to wyraźne odniesienie do rejestru
    > prowadzonego na podstawie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (inaczej

    rejestr przedsiębiorców to także ewidencja działalności gospodarczej,
    jest w necie wiele opinii na ten temat, że skoro nie wskazano iż tylko
    KRS się kwalifikuje to EDG tez jest swoistym rejestrem, tylko nie każdy
    taką interpretację przyjmuje, bo nie...

    dg tez podlega obowiazkowemu wpisowi do rejestru, ktory nazywa sie EDG

    a oto co wyczytalem (cytat):
    Prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę (m.in. są
    nimi osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub zawodową)
    podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców

    Wątpliwości pojawiają się co do jednoosobowych przedsiębiorców
    prowadzących działalność gospodarczą na podstawie wpisu do gminnej
    ewidencji. Jeżeli uznać, że prokury mogą udzielać tylko przedsiębiorcy
    wpisani do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, to
    jednoosobowi przedsiębiorcy będą wykluczeni z takiej możliwości. W mojej
    ocenie obowiązujące przepisy nie dają podstaw do tego, by pozbawić
    jednoosobowych przedsiębiorców możliwości udzielenia prokury. Przemawia
    za tym kilka argumentów: 1) W czasie wprowadzania nowych przepisów z
    zakresu prokury obowiązujące wówczas przepisy przewidywały możliwość
    wpisywania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą do
    Krajowego Rejestru Sądowego. Dopiero potem pomysł ten zarzucono i
    ewidencje nadal są prowadzone w gminach. Jasne jest więc, że zamiarem
    ustawodawcy było, aby takie osoby również mogły udzielać prokury. 2)
    Gminną ewidencję działalności gospodarczej należy uznać za ,,rejestr
    przedsiębiorców", skoro wpisywani są do niej przedsiębiorcy, a użycie
    słowa ,,ewidencja" zamiast ,,rejestr" niczego tu nie zmienia. 3) Z kodeksu
    cywilnego wynika, że prokura nie gaśnie w razie śmierci przedsiębiorcy.
    Jest oczywiste, że śmierć może ponieść tylko osoba fizyczna.

  • 8. Data: 2012-10-09 06:27:18
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-10-09 00:29, news pisze:

> [...]
    > cywilnego wynika, że prokura nie gaśnie w razie śmierci przedsiębiorcy.
    > Jest oczywiste, że śmierć może ponieść tylko osoba fizyczna.

    Tyle, że jednak ewidencje nie są prowadzone przez gminy ani też
    ustawodawca nie wprowadził jednolitego spisu przedsiębiorców.

    O rozbieżnościach w interpretacji wiem jednak dzisiaj przeważa pogląd
    prezentowany w moim poście (z czym jednak też do końca się nie zgadzam). ;)

    --
    spp