  • 11. Data: 2007-06-10 14:13:46
    Temat: Re: zakup auta na firmę
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    On 10 Cze, 10:45, zagloba <c...@w...cc> wrote:

    > To jeszcze jedno krótkie pytanie - jak to dokładnie zawrzeć w treści
    > umowy kupna - sprzedaży? Że kupującym jest dajmy na to Jan Kowalski,
    > zamieszkały tu i tu, legitymujący się dowodem osobistym nr itd., a w
    > którym miejscu wpisać dane firmy?

    No to ten Jaś Kowalski posiada rozumiem firmę, więc byłoby tak:
    Jan Kowalski PPUH "Kancik" zamieszkały w Juracie ;) adresik,
    legitymujący się dowodem osobistym....

    Ale tak naprawdę, do niczego to Ci nie jest potrzebne :))

    A teraz ciąg dalszy przyjemności

    Go i Mix :)

    No to VAT-owiec kupuje samochód.
    W zależności od kogo i jaki.

    Bo inaczej jest, gdy od osoby fizycznej, inaczej, gdy kupujesz na
    fakturę.
    Od osoby fizycznej na umowę kupna-sprzedaży, procedura identyczna jak
    u imć Zagłoby, różnica by była przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

    A kupując np. z salonu na fakturę, bądź od innej firmy na fakturę
    trzeba oczywiście zadbać, by znalazły się na niej dane firmy, łącznie
    z NIP-em, nie ma tu deklaracji PCC, co wyżej wsytępuje - to te 2% od
    nabycia pojazdu, o których nie pisałam, boście nie pytali ;p

    Dlatego jesteś o 2% do przodu. Za to pozostaje kwestia odliczenia VAT-
    u. Przy osobowych jest ograniczenie do 60% VATu z faktury, nie więcej
    niż 6 tys. zł, pozostałe pojazdy - całość. Podstawą do całościowego
    odliczenia w VAT-cie jest badanie techniczne, które się robi
    określając w stacji kontroli, że ma to być badanie "do VAT-u" (50 zł),
    albo, gdy firma prowadzi działalność w zakresie wynajmu pojzadów, to
    odlicza VAT w całości, nawet od samochodu osobowego ;)

    No i potem inna jest wartość środka trwałego do ewidencji środków
    trwałych, bo należy dodać ewewntualny, nieodliczony VAT do wartości
    netto.
    Ale to już temat nieco inny. Nie chcę pisać, o czym być może nie
    chcesz czytać :)

    Temat ogólnie obszerny, gdyby coś - pytajcie, być może jeszcze tu dziś
    zajrzę.

    Miłej niedzieli ;)

  • 12. Data: 2007-06-10 20:30:27
    Od: "morghul" <t...@o...pl>

    > Czyli rozumiem, że w umowie kupna-sprzedaży zamiast swojego
    > imienia i nazwiska i numeru dowodu mam wpisać nazwę firmy i jej
    > dane?

    Twoję imię i nazwisko to nazwa firmy jeśli prowadzisz DG, masz
    wpisać Jarosław Gąskowski KOMP-SERWIS * a nie tylko KOMP-SERWIS.

    * - przykład :)

    --

    Dawid

  • 13. Data: 2007-06-11 03:04:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 10 Jun 2007, morghul wrote:
    [...komus...]

    > Twoję imię i nazwisko to nazwa firmy

    wKwestiiFormalnej (czepiam się znaczy, nie bić poproszę): "firma".
    Nazwą firmy jest słowo "firma" :) a nie czyjeś nazwisko!
    Definicje zapisali tak (z Kodeksu Cywilnego):
    "Przedsiębiorca działa pod firmą"
    "Firmš osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to włšczenia
    do firmy pseudonimu lub okreœleń wskazujšcych na przedmiot działalnoœci
    przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych okreœleń dowolnie
    obranych"

    Inaczej mówiąc, firma (sama *firma*) jest *nazwą*!
    "Nazwa firmy" to tzw. masło maślane ;), owszem, stosowane potocznie
    i w tym (nieścisłym) rozumieniu ujęte (ku ubolewaniu formalistów ;))
    w słownikach, wiem :)
    Ale prawo rozróżnia "przedsiębiorstwo", "przedsiębiorcę" i "firmę" :)
    określając że ta ostatnia właśnie jest sama w sobie nazwą.

    A co do reszty oczywiscie się zgadzam :)

    > jeśli prowadzisz DG, masz wpisać
    > Jarosław Gąskowski KOMP-SERWIS * a nie tylko KOMP-SERWIS.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2007-06-11 15:36:23
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    On 11 Cze, 05:04, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > Ale prawo rozróżnia "przedsiębiorstwo", "przedsiębiorcę" i "firmę" :)
    > określając że ta ostatnia właśnie jest sama w sobie nazwą.

    W zupełności się z Tobą zgadzam! :)
    Nie analizowałam tu pojęcia "firma", ale sposób wystawienia
    dokumentacji w celu zaspokojenia Urzędu Skarbowego. A dla US-u, osoba
    fizyczna prowadząca działalność we własnym imieniu to właśnie Jan
    Kowalski, nawet jeśli nie dopisze się do tego "firmy", gdyż podmiotem
    jest tu właśnie osoba fizyczna i używając nazwy (zamiennie firmy)
    należy uzupełniać ją właśnie imieniem i nazwiskiem, bo też te dane
    wymagane są przez ustawę o swobodzie działalności gospodarczej przy
    rejestracji w wydziale ewidencji.
    Ale Ty to przecież wiesz! :)

    Czyli błędnie będzie samo: PPUH "Kancik", ale już samo Jan Kowalski
    bez kantu ;p, zaspokaja już US, jeśli będzie uzupełnione np. NIP-em,
    choć to tylko dla celów VAT-owskich.

    Pozdrawiam cieplutko