  • 1. Data: 2008-02-13 00:40:07
    Temat: zaliczki na podatek dochodowy w 2008
    Od: "szymek" <c...@n...poczta.onet.pl>

    Witam (ponownie)

    Mam jeszcze takie jedno pytanie do Was. w 2008 roku podobnie jak w zeszlym
    juz nie skladamy PIT-5 (DG jednosobowa, KPiR). Ale zaliczki odprowadzamy co
    miesiac.

    Czy dobrze je licze?:

    KPiR rubryka 9 (przychody razem, narastająco od pocz. roku)
    minus
    KPiR rubryka 10 (zakup towarów..., narastająco od pocz. roku)
    minus
    KPiR rubryka 15 (wydatki razem, narastająco od pocz. roku)
    -----
    =
    DOCHÓD, narastająco od pocz. roku
    minus
    odliczenia od dochodu (tu: internet, narastająco od pocz. roku pilnując
    kwoty 750,00; obliczony z faktur jego dostawcy)
    -----
    =
    DOCHÓD PO ODLICZENIACH OD DOCHODU = PODSTAWA DO OPODATKOWANIA, narastająco
    od pocz. roku
    mnoze przez
    19%
    -----
    =
    PODATEK OD PODSTAWY, narastająco od pocz. roku
    minus
    zwolnienia od podaku (tu: 7,75% podstawy wymiaru składki zdrowotnej
    opłaconej w tym miesiacu za poprzeni miesiac, narastająco od pocz. roku)
    -----
    =
    ZALICZKA DO ZAPLACENIA, narastająco od pocz. roku
    minus
    WPŁACONE DO TEJ PORY od poczatku roku
    -----
    =
    IDŹ TYLE WPŁAĆ DZISIAJ DO US

    Czy internet odliczam co miesiac, czy moge to zrobic dopiero na koniec 2008
    roku? Mam tu ktoras z opcji do wyboru (wygodniej sie liczy na koniec roku
    jak dla mnie).

    --
    Pozdrawiam, szymek.

  • 2. Data: 2008-02-13 09:34:20
    Temat: Re: zaliczki na podatek dochodowy w 2008
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Feb 2008, szymek wrote:

> [...]
    > juz nie skladamy PIT-5 (DG jednosobowa, KPiR). Ale zaliczki odprowadzamy co

    Nie odprowadzamy.
    A ściślej, kto odprowadza bo nie wybrał kwartalnego, ten odprowadza :)

    > Czy dobrze je licze?:

    Patrzę i wydaje mi się ze tak :)
    Plus ew. zaokrąglenie tu i ówdzie (np. w momencie liczenia podatku,
    podstawę należy *uprzednio* zaokrąglić, nie wiem po co ktoś takie
    wynalazki wymyśla w dobie komputerów, widać zeby komputerom nie
    było za prosto :>)

    ...ale:

    > IDŹ TYLE WPŁAĆ DZISIAJ DO US

    ...to jest niewykonalne!
    Poza drobnymi wyjątkami (karta?) podatki z DG wpłaca się przelewem sprzed
    komputera ;)

    > Czy internet odliczam co miesiac, czy moge to zrobic dopiero na koniec 2008
    > roku?

    IMO można spokojnie na koniec roku.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-02-13 11:48:53
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0802131030270.3824@athlon64>:

    > IMO można spokojnie na koniec roku.

    A od kiedy można w sposób zaprezentowany przez szymka, czyli:

    ?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2008-02-13 12:29:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Feb 2008, 'Tom N' wrote:

> [...]
    -----
    > =
    > DOCHÓD PO ODLICZENIACH OD DOCHODU = PODSTAWA DO OPODATKOWANIA

    Hm... nie wiem (od kiedy) :(

    Powinno być od wtedy, od kiedy konstrukcja obliczania podatku zrobiona
    jest tak:
    +++
    Art. 44
    1. Podatnicy osišgajšcy dochody:
    1) z działalnoœci gospodarczej, o której mowa w art. 14,
    2) z najmu lub dzierżawy
    - sš obowišzani bez wezwania wpłacać w cišgu roku podatkowego zaliczki
    na podatek dochodowy według zasad okreœlonych w ust. 3, [...]
    [...]
    3. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, sš obowišzani wpłacać
    zaliczki miesięczne.
    [...]
    2) zaliczkę za ten miesišc stanowi podatek obliczony od tego
    dochodu według zasad okreœlonych
    w art. 26, 27 i 27b,
    ^^^^^^^
    ---seek---
    Art. 26
    1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3,
    art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9,
    art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2,
    lub art. 25, po odliczeniu kwot:
    [...]
    6a) wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci
    Internet w lokalu (budynku) będšcym miejscem zamieszkania podatnika
    w wysokoœci nieprzekraczajšcej w roku podatkowym kwoty 760 zł,
    ---

    Można by próbować szukać w zaprzeszłych drukach PIT-5 od kiedy istnieje
    w nich opcja "wydatki i ulgi obniżające podstawę opodatkowania" (czy
    jakoś podobnie opisana).

    To, że na potrzeby PIT-36 trzeba te wydatki jawnie wykazać w załączniku
    PIT-O (czy jak mu tam), nie znaczy że w ciągu roku też musi istnieć ich
    "wykaz" :), wystarczy "wpisanie".

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-02-13 13:21:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > To, że na potrzeby PIT-36 trzeba te wydatki jawnie wykazać w
    > załączniku PIT-O (czy jak mu tam), nie znaczy że w ciągu roku też
    > musi istnieć ich "wykaz" :), wystarczy "wpisanie".

    Ja mam jednak obawy, że ten Internet jest ujęty już raz w kosztach
    działalności wg faktury, a może i VAT odliczony, a drugi raz
    w odliczeniu z tytułu tej ulgi...
    Ale może się mylę.

  • 6. Data: 2008-02-13 13:49:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Feb 2008, cef wrote:

    > Ja mam jednak obawy, że ten Internet jest ujęty już raz w kosztach
    > działalności wg faktury, a może i VAT odliczony, a drugi raz
    > w odliczeniu z tytułu tej ulgi...

    A! No nie, w takim przypadku pytanie brzmi raczej "czy wolno
    w ogóle odliczać" ;)
    W sumie nawet przez chwilę chciałem spytać, dlaczego autor nie
    wrzuca i-netu w koszty, ale pomyślałem że może telefon ma
    "osobiście" i nie chce sobie komplikować wyjaśniania w US
    ani w telekomie (że telefon "osobiście" a internet chce
    "na firmę").

    > Ale może się mylę.

    W tym zakresie możemy założyć tylko to, co autor napisał, a napisał
    że chce odliczać, więc przyznał sobie prawo :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-02-13 16:32:13
    Od: "szymek" <c...@n...poczta.onet.pl>

    Dzieki za odpowiedzi.

> [...]
    > "osobiście" i nie chce sobie komplikować wyjaśniania w US
    > ani w telekomie (że telefon "osobiście" a internet chce

    jeden telefon mam na firme (telefon+internet w firmie) i to wrzucam w
    koszty,
    a drugi telefon i net mam w domu, w ktorym mieszkam i ten net chce odliczyc
    na koniec roku.

    > Nie odprowadzamy.
    > A ściślej, kto odprowadza bo nie wybrał kwartalnego, ten odprowadza :)

    Ja nie wybralem kwartalnego i kiedy mi wychodzi ze konieczna jest juz
    zaliczka - wpłacam.

    > ...to jest niewykonalne!
    > Poza drobnymi wyjątkami (karta?) podatki z DG wpłaca się przelewem sprzed
    > komputera ;)

    wykonalne, ja moge wplacic w kasie mojego US.
    ofkoz wybieram przelew sprzed kompa, bo prosciej :)

> [...]

    > To, że na potrzeby PIT-36 trzeba te wydatki jawnie wykazać w załączniku
    > PIT-O (czy jak mu tam), nie znaczy że w ciągu roku też musi istnieć ich

    o ile dobrze pamietam to w PIT-5 za 2006 bylo cos takiego, ale musialbym
    wstac i zobaczyc a niechce mi sie bo pale sobie fajke, od 2007 nie ma PIT-5
    wiec chyba logicznie myslac rozliczenia dokonuje na koniec roku na PIT-O.

    Buziaki.

  • 8. Data: 2008-02-13 20:26:02
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0802131320490.1192@athlon64>:

    > Hm... nie wiem (od kiedy) :(

    > Powinno być od wtedy, od kiedy konstrukcja obliczania podatku zrobiona
    > jest tak:

    > +++
    > Art. 44
    [ciach]
    > Art. 26
    > 1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3,
    > art. 29-30c
    ^^^^ ^^^^
    [ciach]
    > ---

    O czym Ty do mnie rozmawiasz? ;-)

    Ja wyraźnie widzę w wiadomości szymka 19%, ani słowa o rozliczaniu sie
    według skali (nic o odejmowaniu "kwoty wolnej" ;>).

    art. 30c:

    2. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony
    zgodnie
    z art. 9 ust. 1, 2, 3, 3a i 5, art. 24 ust. 1, 2 i 4 zdanie pierwsze lub
    art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25. Wysokość składek ustala się na podstawie
    dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

    > Można by próbować szukać w zaprzeszłych drukach PIT-5 od kiedy istnieje
    > w nich opcja "wydatki i ulgi obniżające podstawę opodatkowania" (czy
    > jakoś podobnie opisana).

    Pity5 znieśli w 2007, OIMPNM ulga internetowa sie pojawiła od 2006

    Pit5 w 2006 -- E.1.2 Odliczenia od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt
    5-6a i 9 ustawy (składki ZUS piętro wyżej w E.1.1)

    W przypadku opodatkowania wg skali masz rację, ale pytający i odpowiadający
    zachowali się według schematu:
    <http://42.pl/gg/Pine.WNT.4.64.0802120955050.1776@at
    hlon64> :D

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2008-02-13 20:58:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > a drugi telefon i net mam w domu, w ktorym mieszkam i ten net chce odliczyc

    No to jasne.

    > wykonalne, ja moge wplacic w kasie mojego US.

    Hmm... coś mi nie pasuje: źle myślę, że istnieje obowiązek wpłaty
    podatków od DG na konto US, czy Twój US "tylko" tego nie egzekwuje?

    > ofkoz wybieram przelew sprzed kompa, bo prosciej :)

    :)

> [...]
    > wiec chyba logicznie myslac rozliczenia dokonuje na koniec roku na PIT-O.

    Zgoda, mi chodziło wyłącznie o to, że skoro kiedyś był PIT-5 to można
    próbować określać "od kiedy" stosowało się zasady ogólne do zaliczek
    szukając po wzorach starych druków.
    O ile oczywiście rozporządzenie nie było w zakresie załącznika sprzeczne
    z ustawą, co (z rzadka) AFAIR się zdarzało.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-02-13 21:18:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Feb 2008, 'Tom N' wrote:

> [...]
    [...]
    > W przypadku opodatkowania wg skali masz rację, ale pytający i odpowiadający

    Jak najbardziej :)
    Siakoś tak nie pomyślałem, że on o "liniowym" :( i "w sposób"
    jednoznacznie odebrałem jako dotyczące okresu odliczenia (a nie
    samej możliwości).
    Starannie zamaskowałeś linię ataku :), czy jesteś może adwokatem? ;)
    Thx za korektę!

    pzdr, Gotfryd