  • 41. Data: 2004-09-14 08:53:56
    Temat: Re: zaokrąglanie wartości na fakturze
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 13-09-2004 21:45, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > [...]
    >
    > [...]
    >

    > Cały problem leży w tym że liczby zapisane "z 5 na końcu" reprezentują
    > tak naprawdę wąski "przedział dookoła piątki" :) (zahaczający
    > o "niewielkie plus minus" - czyli właśnie Y,XXXXX499999...) - oczywiście
    > *pod warunkiem* że *poprzednio* miało miejsce zaokrąglanie wyników :)
    > Jakby *nigdy* wcześniej zaokrąglania wyników nie było, no to wiadomo że
    > Y,XXXXX49999... byłoby "obcinane" do:
    > Y,XXXXX|[cięcie]00000.

    Czyli dobrze zrozumiałem, że problem nie leży w metodzie zaokrąglania "w
    ogóle" tylko w konkretnym przypadku - zaokrąglania liczb wcześniej
    zaokrąglonych.
    BTW, teoretycznie zawsze się operuje na liczbach zaokrąglonych bo liczby
    w komputerze mają skończoną precyzję. Rozumiem, że zaokrąglenie odbywa
    się na tak dalekiej pozycji, że trzeba by wykonać baaardzo dużo operacji
    aby błąd się ujawnił.

    > Krótko mówiąc: ze względów praktycznych nawet nie należy wspominać
    > o "dokładnym liczeniu" przy podatkach, płacach i magazynach, lepiej
    > niech zostanie prosty "algorytm ministra" :)

    Ze względów praktycznych już od dawna nie zwracam uwagi na zaokrąglenia
    (od kiedy trzeba było w firmie wprowadzić faktury "od brutta").

    --
    xyz

    Inteligo, mechanizm oszustwa:
    http://tinyurl.com/43o6f

  • 42. Data: 2004-09-14 09:35:29
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "xyz" <x...@x...pl> napisał w wiadomości
    > Czyli dobrze zrozumiałem, że problem nie leży w metodzie zaokrąglania "w
    > ogóle" tylko w konkretnym przypadku - zaokrąglania liczb wcześniej
    > zaokrąglonych.

    O to bój tego wątku:-)
    Gdyby było dowolnej (ogromnej) ilości miejsc po przecinku błąd byłby
    niezauważalny
    Zauważalny się robi gdy zaokrąglamy zaokrąglone. Najgorzej jak o jedną
    pozycję
    Dla przypadku 3 miejsca po przecinku na 2 miejsca po przecinku masz mniej
    więcej 500 zł od każdego miliona zsumowanych zaokrąglonych do grosza liczb
    dodatnich

  • 43. Data: 2004-09-14 15:07:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, xyz wrote:
    [...]
    > + Czyli dobrze zrozumiałem, że problem nie leży w metodzie zaokrąglania "w
    > + ogóle" tylko w konkretnym przypadku - zaokrąglania liczb wcześniej
    > + zaokrąglonych.

    Ano :)
    No i problem ma pełne prawo wyskoczyć jeśli dane pośrednie trzeba
    "pokazać na papierze zgodnie z przepisem lub umową" - zazwyczaj są
    pokazywane z dokładnością do groszy... i już :)

    [...]
    > + Ze względów praktycznych już od dawna nie zwracam uwagi na zaokrąglenia (od
    > + kiedy trzeba było w firmie wprowadzić faktury "od brutta").

    Hm... "trzeba", czyli masz na myśli "faktury wystawiane do paragonu"
    jak rozumiem ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 44. Data: 2004-09-15 07:03:04
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 14-09-2004 17:07, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Hm... "trzeba", czyli masz na myśli "faktury wystawiane do paragonu"
    > jak rozumiem ? :)

    Nie e, na poziomie hurtu :-)