  • 21. Data: 2005-04-10 20:40:49
    Temat: Re: zatrudnienie malzonka w sc
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Owszem.
    > Ale w przypadku pracownika owa część "pracownicza" *NIE* jest płacona
    > przez właściciela.

    Mówimy o przypadku kiedy pracownikiem jest małżonek właściciela.
    Czyli praktycznie (majątkowo) on sam.

    > Jest płacona przez pracownika - poprzez potrącenie z jego pensji.
    > Zaś w przypadku osoby współpracującej płaci *właściciel* (DG) - za
    > tę osobę.
    > A nie "ta osoba" :)
    > Składka ZUS płacona jako składka ZUS jest kosztem - ale płacona jako
    > wynagrodzenie KUP nie jest (KUP stanowi wynagrodzenie *jako takie*).

    Ale składka KUP płacona od osoby współpracującej kosztem jest.

    > Ano zgoda.
    > Pytanie brzmi: co jest podstawą płacenia ZUS w przypadku jeśli
    > osoba współpracująca jest jednocześnie pracownikiem: pensja
    > (jako pracownika) czy "ogólnogospodarcza" :) (jako osoby współ-
    > pracującej) podstawa której wartość (w zakresie narzuconym
    > limitami rzecz jasna) prowadzący DG określa samodzielnie ?

    Minimalna podstawa dla prowadzących DG.
    Tyle że tu może zaistnieć niedopłata, ale to nie ma IMO wpływu na wejście
    tegoż ZUS w koszty.

  • 22. Data: 2005-04-11 06:28:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 10 Apr 2005, Cavallino wrote:

> [...]
    > + > przez właściciela.
    > +
    > + Mówimy o przypadku kiedy pracownikiem jest małżonek właściciela.

    Oczywiście. Usiłuję więc zminimalizować "problem" - czyli odszukać
    różnicę w traktowaniu pracownika i osoby współpracującej :)
    A później tylko pytający o to czy ZUS jest KUP musi zapodać
    z jakiego tytułu płaci się ZUS w przypadku zatrudnienia małżonka :)
    Odpowiedź:

> [...]
    > +
    > + Ale składka KUP płacona od osoby współpracującej kosztem jest.

    ...jak wyżej.
    Chyba iż ktoś uważa iż od pensji pracownika jednocześnie będącego
    OW należą się dwa ZUSy :)

> [...]
    > + > Pytanie brzmi: co jest podstawą płacenia ZUS [...]
    > +
    > + Minimalna podstawa dla prowadzących DG.

    ...no to jak ktoś powiada że ów ZUS nie jest KUP musi podjąć polemikę
    z powyższym stanowiskiem :)
    Oczywiście podjęcie polemiki nie oznacza zajęcia stanowiska jakoby
    ZUS nie był KUP - co wykażę w ten deseń iż zaprotestuję :)
    Otóż podejrzewam sobie iż podstawą płacenia ZUS jest kwota zadeklarowana
    nie niższa niż minimalna podstawa... ;) (znaczy podstawa *może być*
    inna niż minimalna !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 23. Data: 2005-04-11 06:38:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 10 Apr 2005, Faust wrote:

    >+ uważam,że pojęcie "wartość własnej pracy" zawiera pojęcia zarówno
    >+ wynagrodzeń, jak i wszelkich pochodnych, w tym składek zus

    Uważam iż uważasz słusznie (oczywiście pamiętając iż dla pracownika
    są "dwie składowe" ZUS i uwaga dotyczy tylko tej "pracowniczej" !).
    Pytaniem (nie podejmuję się odpowiedzi :)) jest czy przy S.C.
    małżonek jest również "osobą współpracującą" ?
    Z ustawy o SUS:
    +++++
    2. Jeżeli pracownik spełnia kryteria określone dla osób współpracu-
    jących, o których mowa w ust. 11 - dla celów ubezpieczeń społecznych
    jest traktowany jako osoba współpracująca.
    -----

    Bycie OW jest więc "nadrzędne". Co twoim zdaniem powoduje iż
    małżonek wspólnika S.C. nie jest OW ?
    W ustawie (o SUS) jest taki zapis:
    +++++
    11. Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą
    działalność oraz zleceniobiorcami, o której mowa
    w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5, uważa się małżonka, dzieci własne,
    dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców,
    macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające,
    jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym
    i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub wykonywaniu
    umowy agencyjnej lub umowy zlecenia;
    nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę
    w celu przygotowania zawodowego.
    ----

    No i mamy taki 'kfiatek': przedsiębiorcą jest *wspólnik* (a nie
    spółka), więc...małżonek najwyraźniej "współpracuje"...
    Uważasz że nie ?

    Bo jak mniemam tego iż ZUS OW *jest* kosztem (nie stanowi wynagrodzenia
    i płacony jest przez prowadzącego DG a nie "z pensji pracownika") jak
    mniemam nie podważasz ? :)

    >+ oczywiście dodaję, że przepis ten nie podoba mi się ogromnie

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 24. Data: 2005-04-11 06:48:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Apr 2005, Dariusz Stefan wrote:

    > + IMHO jest prosta odpowiedż : podstawą płacenia ZUS jest
    > + osoba współpracująca (od naliczonego wynagrodzenia także ?
    > + nie wiem co na to ZUS ?

    IM*H*O ZUS na to jak w ustawie:
    ++++
    2. Jeżeli pracownik spełnia kryteria określone dla osób współpra-
    cujących, o których mowa w ust. 11 - dla celów ubezpieczeń
    społecznych jest traktowany jako osoba współpracująca.
    ----

    Na mój rozum wynika z tego iż fakt zawarcia umowę o pracę
    powinno się pominąć - i składki płacić od "osoby współpracującej"
    (a od pensji już NIE !).
    Jestem ciekaw jak można by przeprowadzić wywód (z cytatami
    z przepisów :)) jakoby małżonek wspólnika nie był OW :)
    Może Faust zapoda... jako iż nie wiem czy się da :) to muszę
    poczekać z polemiką.

    > + ale tak czy inaczej w działalności KUP tylko i wyłącznie
    > + jako osoba współpracująca...(mylę się ???)

    IMO - nie.
    Mało - mi wydaje się że taki małżonek dla celów ZUS jest OW.

    Przypomnę iż z Krzystofem polemizowałem nie o fakt (zgodnie
    uznajemy iż *taki* ZUS jest KUP) tylko o podstawę zaliczenia
    - bo IMO to dlatego iż mowa o ZUS od OW :) (a Krzysztof
    uważa iż "brak wyłączenie" - BEZ wnikania w podstawę płacenia
    ZUS; a dla "pracy podatnika" wyłączenie by było !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 25. Data: 2005-04-11 22:14:38
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    > On Sat, 9 Apr 2005, Dariusz Stefan wrote:

    ja Ciebie w całej rozciągłości popieram :)

    pozdr. Darek SP2BZW