  • 1. Data: 2005-04-03 06:37:39
    Temat: zatrudnienie malzonka w sc
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    Witam.
    Mam taki problem - spolka s.c.(zona z pelnoletnim synem)
    spolka sc zatrudnia meza - umowa o prace.
    Czy koszty zatrudnienia sa KUP dla SC?
    z gory dzieki za odpowiedz
    pozdr.
    KJ

  • 2. Data: 2005-04-03 07:52:28
    Temat: Re: zatrudnienie malzonka w sc
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jarmulowicz krzysztof wrote:
    > Witam.
    > Mam taki problem - spolka s.c.(zona z pelnoletnim synem)
    > spolka sc zatrudnia meza - umowa o prace.
> [...]

    Art 23.1 pkt 10) pdof
    Wygląda na to, że nie.

  • 3. Data: 2005-04-03 17:43:00
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    no wlasnie tez to wyczytalem, a co z ZUS?
    widzialem jakas interpretacje ze taka osoba zatrudniona na zasadach uop jest
    traktowana przez ZUS jako osoba wspolpracujaca
    czy to prawda?
    pozdr.
    KJ

  • 4. Data: 2005-04-03 19:23:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > widzialem jakas interpretacje ze taka osoba zatrudniona na zasadach
    > uop jest traktowana przez ZUS jako osoba wspolpracujaca

    Tak to prawda.
    Zgodnie zresztą z brzmieniem art 8.11 ustawy o sus.
    Choć na stronach poradników zus widziałem kiedyś
    taką sugestię, że jeśli stroną umowy jest sc, to może
    być zgłoszenie współmałżonka jak pracownika.
    Nie wiem jednak jak to się miało do zapisów z pdof.
    Ale to dotyczyło chyba starego stanu
    prawnego (pewnie nie zmienili) tzn obecnie jeśli mamy do
    czynienia z przedsiębiorcami działającymi w ramach sc,
    to raczej tylko jako współpracująca.

  • 5. Data: 2005-04-03 19:25:25
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:
    > Ale to dotyczyło chyba starego stanu
    > prawnego (pewnie nie zmienili)

    "Nie zmienili" na stronach zus oczywiście.

  • 6. Data: 2005-04-03 19:57:35
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@g...pl>

    Użytkownik "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm> napisał w wiadomości
    > no wlasnie tez to wyczytalem, a co z ZUS?
    > widzialem jakas interpretacje ze taka osoba zatrudniona na zasadach uop jest
> [...]

    dla KUP : nie istnieje (poza statusem osoby współpracującej)
    dla zus : osoba współpracująca

    nie ma obecnie innej możliwości... i tak jest lepiej
    bo kiedyś rodzice nie mogli zatrudniać dzieci i odwrotnie
    (skrót myślowy, zawsze mogli zatrudniać tylko nie było KUP)

    pozdr. Darek SP2BZW

  • 7. Data: 2005-04-04 19:03:33
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    > dla KUP : nie istnieje (poza statusem osoby współpracującej)
    > dla zus : osoba współpracująca

    No ale dlaczegonie jest KUP??
    W katalogu kosztu NSUP nie ma wyraznego wylaczenia ?

    pozdr.
    KJ

  • 8. Data: 2005-04-05 12:12:21
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Witam.
    > Mam taki problem - spolka s.c.(zona z pelnoletnim synem)
    > spolka sc  zatrudnia meza - umowa o prace.
> [...]
    &#8222;przepisy prawa pracy nie przeciwstawiają się zatrudnieniu w ramach stosunku
    pracy członków rodziny; nie zakazuje tego również ustawa o działalności
    gospodarczej. A zatem nie ma przeszkód, aby osoby prowadzące działalność
    gospodarczą zawierały takie umowy o pracę ze współmałżonkami, w tym również,
    gdy działalność prowadzona jest w formie spółki cywilnej&#8221;.

    Jednocześnie należy zauważyć, iż dla celów podatku dochodowego od osób
    fizycznych wynagrodzenia wypłacane przez podatnika małżonkowi lub jego
    małoletnim dzieciom &#8211; w myśl art. 23 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f. &#8211; nie
    stanowią
    kosztu uzyskania przychodu.

    Stosowanie tej zasady jest niezależne od formy prawnej świadczenia pracy, tj.
    na podstawie umowy o pracę czy na zlecenie.

    Jeżeli jeden z małżonków będzie otrzymywał wynagrodzenia ze stosunku pracy, to
    przy wypłacie wynagrodzenia płatnik będzie obowiązany &#8211; zgodnie z art. 32 i
    art. 38 u.p.d.o.f. &#8211; obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy i
    przekazać ją w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w
    którym pobrano zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego wg siedziby
    płatnika.

    Odpowiednio przy wypłatach z tytułu umowy zlecenia lub o dzieło płatnik musi
    potrącić podatek i odprowadzić go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do
    20. dnia następnego miesiąca po dokonaniu wypłaty. Zapłata podatku od tych
    wynagrodzeń nie oznacza jednak uznania ich za koszty uzyskania przychodu.

    Po upływie roku podatkowego podatnik obowiązany będzie złożyć zeznanie o
    wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym wg ustalonego wzoru w terminie
    do dnia 30 kwietnia następnego roku.

    Nie ma natomiast żadnych ograniczeń zaliczenia w KUP w sytuacji , gdy małżonek
    świadczy usługi w ramach swojej oddzielnej DG i wystawia fakturę SC.Składka na
    ZUS taka sama jak przy "współpracującej",dochody opodatkowane tak samo , efekt
    podatkowy wyższy.Ewentualnej kontroli może zostać poddane jedynie stosowanie
    cen pomiędzy podmiotami powiązanymi ale to już całkiem inna bajka.

    Można się jeszcze rozwieść , to też załatwia sprawę.

    Pzdr-Kriss

  • 9. Data: 2005-04-05 17:49:14
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Użytkownik "Kriss" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > fizycznych wynagrodzenia wypłacane przez podatnika małżonkowi lub jego
    > małoletnim dzieciom &#8211; w myśl art. 23 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f.

    a w praktyce sytuacja wygląda tak:
    3 wspólników zatrudnia 4 pracowników , z czego jeden jest współmałżonkiem
    jednego ze wspólników posiadających 10% udziału
    należy całą listę płac oraz składek zus wyłączyć z kosztów spółki i ustalić
    dochód przypadający na wspólników
    następnie dodać do kosztów pozostałych wspólników 90% wynagrodzenia tego
    pracownika
    i ponownie ustalić dochód "podatkowy" dla nich wyłącznie, bo dla tego
    jednego już nie
    potem w deklaracjach pozostałych wspólników doliczyć 90% składek zus i
    ustalić ich podatek

    powyższa operacja zabiera mojej pracownicy pół dnia pracy
    życzę powodzenia

  • 10. Data: 2005-04-06 18:29:29
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    OK, ale dlaczego zus od wynagrodzenia wspolmalzonka nie jest KUP?? Rozumiem
    ze wylaczone jest wynagrodzenie - to wynika wprost z ustawy. A gnie jest
    napisane ze ZUS tez nie jest kosztem?
    pozdr.
    KJ