  • 1. Data: 2007-08-14 11:42:53
    Temat: zus, zwolnienie lekarskie + brak chorobowego
    Od: "Regand" <r...@v...pl>

    Witam!
    Razem ze wspolnikiem mamy s.c. i placimy co miesiac zus bez ubezpieczenia
    chorobowego.

    Gdzies 3 razy zdarzylo sie tak, ze wspolnik byl chory i na okres okolo 2 tyg
    dostawal zwolnienie lekarskie.
    Za ten okres ksiegowa wyliczala mu pomniejszone skladki o okres w jakim byl
    chory i ne pracowal... czy jakos tak ;) w zwiazku z brakiem ubez.
    chorobowego nie pobieral zadnego zasilku chorobowego itd.

    Teraz stara sie on o druczek o nie zaleganiu i nagle osoba opracowywujaca w
    zusie jego sprawe stwierdza iz w zwiazku z brakiem ubez. chorobowego nigdy
    nie mial prawa dostarczac do zusu zwolnien lekarskich i musial ciagle placic
    pelna skladke nie pomniejszona o okres w jakim chorowal.
    Czy tak rzeczywiscie jest czy ktos kogos w balona robi?
    Teraz niby ma zlozyc korekty i doplacic roznice...
    Kto wie gdzie szukac jakis konkretnych informacji na ten temat. ?
    Wspolnik dzownil na infolinie , tam mu dali inny numer do wroclawia bo "oni
    nie wiedza" , we wroclawiu dali mu numer do kolejnej osoby "bo oni nie
    wiedza" i znow wyladowal u osoby ktora zajmuje sie jego sprawa... :) A
    konkretow zadnych nie ma, jedynie "tak ma byc bo ja tak mowie" ;)

    pozdrawiam
    Regand

  • 2. Data: 2007-08-14 12:11:46
    Temat: Re: zus, zwolnienie lekarskie + brak chorobowego
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 14 Aug 2007 13:42:53 +0200, Regand napisał(a):

> [...]
    > wiedza" i znow wyladowal u osoby ktora zajmuje sie jego sprawa... :) A
    > konkretow zadnych nie ma, jedynie "tak ma byc bo ja tak mowie" ;)

    Niestety maja rację. Ubezpieczenie chorobowe dla prowadzących DG, to
    przede wszystkim ubezpieczenie od płacenia składek w okresie choroby.
    Teraz trzeba będzie dopłacić z odsetkami.

  • 3. Data: 2007-08-14 12:18:43
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Regand nabazgrolił na ekranie:
> [...]
    > byl chory i ne pracowal... czy jakos tak ;) w zwiazku z brakiem ubez.
    > chorobowego nie pobieral zadnego zasilku chorobowego itd.

    Takich odpowiedzi szukaj na stronach zusu: www.zus.pl

    http://www.zus.pl/default.asp?p=3&id=136

    Cytat:

    "W stosunku do ubezpieczonych, dla których przepisy przewidują minimalną
    podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za miesiąc,
    w którym nastąpiło odpowiednio objęcie ubezpieczeniami społecznymi lub ich
    ustanie, a ubezpieczenia trwały tylko przez część miesiąca, wówczas kwotę
    najniższej podstawy wymiaru składek zmniejsza się proporcjonalnie, dzieląc
    ją przez liczbę dni kalendarzowych danego miesiąca i mnożąc przez liczbę
    dni podlegania ubezpieczeniom.
    Zasada ta ma zastosowanie również w przypadku niezdolności do pracy
    trwającej przez część miesiąca, jeżeli z tego tytułu ubezpieczony spełnia
    warunki do przyznania zasiłku. "

    Czyli zmniejszyć możesz jedynie wtedy, kiedy spełniasz warunki do przyznania
    zasiłku -> a ty tych warunków nie spełniasz.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2007-08-14 12:23:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Regand wrote:

> [...]
    > lekarskich i musial ciagle placic pelna skladke nie pomniejszona o
    > okres w jakim chorowal. Czy tak rzeczywiscie jest czy ktos kogos w balona

    Nie robią Was w balona.
    Zawsze tak było przy dobrowolnym chorobowym.
    To księgowa nie wiedziała tego, że w Waszym przypadku jak nie płacicie
    chorobowego,
    to zwolnienie nic Wam nie daje i trzeba płacić pełne składki za okres
    choroby?
    Wywalcie księgową na zbity pysk.

    > Teraz niby ma zlozyc korekty i doplacic roznice...
    > Kto wie gdzie szukac jakis konkretnych informacji na ten temat. ?

    Najlepiej w ustawie o ubezpieczeniach społecznych.
    Niech księgowa poszuka.

  • 5. Data: 2007-08-14 12:35:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:

    > Ubezpieczenie chorobowe dla prowadzących DG, to
    > przede wszystkim ubezpieczenie od płacenia składek w okresie choroby.

    To zależy jeszcze jakiej choroby.

    Jak jestem chory i udaję się do lekarza po
    pomoc i wymaga to kilkudniowego leczenia,
    to nawet nie biorę zwolnienia, bo składka mniejsza o kilkadziesiąt złotych,
    i o ile wyliczanie pomniejszonych składek jest proste, to już uruchomienie
    procedury
    zasiłku będzie mnie kosztować tyle zachodu, że naprawdę nie warto
    (dodatkowo jeszcze pewnie trzeba się osobiście
    przytelepać w tej sprawie do inspektoratu
    i odstać trochę w jakiejś kolejce)

    Natomiast jeśli sobie np połamię obie nogi i będę wyłączony
    z możliwości zarobkowania przez np dwa miesiące,
    to wtedy warto skorzystać tego chorobowego i nie płacić składek.