eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Otwarcie nowej firmy z asystentem podatnika

Otwarcie nowej firmy z asystentem podatnika

2015-09-23 13:20

Otwarcie nowej firmy z asystentem podatnika

Otwarcie nowej firmy z asystentem podatnika © Saklakova - Fotolia.com

1 września 2015 r. zostało utworzonych pierwszych 50 centrów obsługi w wybranych urzędach skarbowych. Pilotażowo wprowadzona została także usługa asystenta podatnika, która docelowo w pełnym wymiarze ma ruszyć z początkiem 2016 r. Asystent podatnika przewidziany jest dla mikroprzedsiębiorców dopiero co otwierających swoje firmy.

Przeczytaj także: Administracja podatkowa 2016 czyli asystent nowej firmy

W założeniach korzystanie z opieki asystenta podatnika ma zapewnić nowym przedsiębiorcom indywidualny dostęp do informacji niezbędnych w celu prawidłowego wywiązywania się z obowiązków nałożonych prawem podatkowym. Asystent podpowie jak się rozliczać, jak też kiedy oraz jakie w administracji stosowane są reguły i procedury.
Jak wskazuje art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej (który zacznie obowiązywać od 2016 r.), Obsługa i wsparcie realizowane przez asystenta podatnika polega na:
  1. nawiązywaniu kontaktu z podatnikiem z wykorzystaniem dostępnych środków komunikacji;
  2. udzielaniu informacji w zakresie sposobu wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych;
  3. udzielaniu pomocy w indywidualnych sprawach podatnika, w tym dotyczących rodzaju oraz formy opodatkowania, informowaniu o terminach wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz zasadach korzystania z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych;
  4. udzielaniu ogólnych informacji o rodzajach spraw załatwianych przez inne organy podatkowe i Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

W praktyce zatem asystent podatnika ma pomóc nowemu przedsiębiorcy w wyborze najbardziej optymalnej formy opodatkowania, możliwości skorzystania ze zwolnienia bądź opodatkowania VAT, możliwości skorzystania ze zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych, czy określeniu właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Podpowie on także o możliwości złożenia czy wycofania pełnomocnictwa, uzyskaniu różnych zaświadczeń z urzędu skarbowego, powiadomi o terminach składania deklaracji podatkowych i wpłacania podatków a także o tym, na który rachunek bankowy daninę zapłacić.

fot. Saklakova - Fotolia.com

Otwarcie nowej firmy z asystentem podatnika

1 września 2015 r. zostało utworzonych pierwszych 50 centrów obsługi w wybranych urzędach skarbowych. Pilotażowo wprowadzona została także usługa asystenta podatnika.


Asystent podatnika podpowie także o usługach świadczonych przez urzędy skarbowe, jak też będzie służył wiedzą w zakresie praktycznego rozliczania podatków (np. jak uzyskać zwrot VAT, zadysponować nadpłatą czy sporządzić wniosek o stwierdzenie nadpłaty).

Nadto asystent podatnika powinien także poinformować nowego przedsiębiorcę o możliwości uzyskania różnego rodzaju ulg w spłacie zobowiązań w przypadku wystąpienia trudności finansowych (np. jak rozłożyć płatność na raty, odroczyć termin płatności czy nawet ją umorzyć), podpowiedzieć o obowiązkach i prawach podatnika w trakcie kontroli podatkowej, czy też udzielić ogólnych informacji w rodzajach spraw prowadzonych przez inne organy i ZUS w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.
Trzeba jednak pamiętać, że asystent podatnika nie jest doradcą podatkowym czy księgowym. W związku z tym oferowane przez niego wsparcie nie obejmuje (co zostało wprost wskazane w przytoczonej wyżej ustawie):
  1. sporządzania pism i opinii;
  2. prowadzenia ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych;
  3. sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych;
  4. reprezentowania podatnika w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych.

Dla kogo asystent podatnika?


Asystent podatnika jest wyznaczany mikroprzedsębiorcy (w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) rozpoczynającemu prowadzenie działalności gospodarczej na okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia wydania podatnikowi potwierdzenie numeru identyfikacji podatkowej.

Wyznaczenie asystenta podatnika następuje na podstawie złożonego przez przedsiębiorcę otwierającego firmę wniosku. Asystent zostaje wyznaczony przez naczelnika urzędu skarbowego w ciągu 3 dni roboczych od dnia złożenia takiego wniosku.

Niemniej zgodnie z broszurą informacyjną resortu finansów, nawiązanie kontaktu z podatnikiem z reguły będzie inicjował sam fiskus w oparciu o wykaz nowo zarejestrowanych podatników. Osoba wyznaczona do pełnienia funkcji asystenta podatnika skieruje do niego standaryzowaną informację o możliwości skorzystania z usługi asystenta poprzez:
  • kontakt telefoniczny
  • kontakt z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej
  • korespondencję pisemną w sytuacji, gdy podatnik nie podał innej formy kontaktu

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: