eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Ordynacja podatkowa wg PIS: prawo fiskalne (nie) działa wstecz

Ordynacja podatkowa wg PIS: prawo fiskalne (nie) działa wstecz

2017-01-04 12:57

Ordynacja podatkowa wg PIS: prawo fiskalne (nie) działa wstecz

Zdaniem PIS prawo na korzyść fiskusa może działać wstecz © Stieber - Fotolia.com

1 stycznia 2017 r. przedsiębiorcy obudzili się w nowej rzeczywistości prawnej. I nie chodzi tutaj tylko o zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług czy ustawach o podatku dochodowym. Otóż obecny rząd obiecał prowadzącym firmy przyjazne interpretacje przepisów i budowanie relacji opartych na zaufaniu. Zrobił za to zgoła co innego.

Przeczytaj także: Ordynacja podatkowa: interpretacje podatkowe stracą ważność?

Jeszcze za starej ekipy rządzącej oraz poprzedniego Prezydenta RP uchwalono nowelizację Ordynacji podatkowej mówiącą, że w razie wątpliwości, interpretować przepisy należy na korzyść podatników. Powyższe znalazło się w części ogólnej Ordynacji podatkowej, w art. 2a: Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Przepis wszedł w życie z początkiem 2016 r.
Niestety jak pokazuje dotychczasowa praktyka, fiskus nie ma żadnych wątpliwości co do interpretacji przepisów. Te powstają jedynie u podatników.
Szerzej na ten temat pisaliśmy w artykule: Dobra zmiana czyli

Niemniej o „nieomylności” organów podatkowych trudno mówić. Sam Minister Finansów bowiem dokonuje zmiany z urzędu wydanych wcześniej interpretacji podatkowych, co widać chociażby w zakresie rozpoznawania przychodu u pracowników oddelegowanych do pracy z tytułu zapewnienia im noclegu przez pracodawcę (jeszcze nie tak dawno fiskus uważał, powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego, że o przychodzie takim nie może być tutaj mowy; w ubiegłym roku jednakże stanowisko to się diametralnie zmieniło).
Szerzej na ten temat pisaliśmy m.in. w artykule: Oddelegowanie pracownika: świadczenia z czy bez podatku?
Podkreślono w nim, że ostatnio prezentowany przez organy podatkowe pogląd zdaje się nie znajdować potwierdzenia w orzecznictwie sądowym.

Obecna ekipa rządząca wprowadziła też w ciągu 2016 r. do Ordynacji podatkowej przepisy istotnie ograniczające moc ochronną wydawanych interpretacji podatkowych.

fot. Stieber - Fotolia.com

Zdaniem PIS prawo na korzyść fiskusa może działać wstecz

Dał tego dowód poprzez wprowadzenie do obecnego stanu prawnego przepisów pozwalających na omijanie wydanych interpretacji, poprzez zastosowanie klauzuli obejścia prawa.


I tak 15 lipca 2016 r. do Ordynacji podatkowej został dodany nowy dział regulujący kwestie związane z przeciwdziałaniem unikaniu opodatkowania (art. 119a do 119zf). Dzięki temu narzędziu organy podatkowe mogą wydać decyzję niwelującą nieuprawnioną korzyść podatkową i to nawet wówczas, gdy podatnik posiada interpretację podatkową wydaną właśnie w tej sprawie. W takiej sytuacji interpretacja nie będzie go chronić.

Do tej pory jednak powyższe odnosiło się jedynie do interpretacji podatkowych wydanych od 15 lipca 2016 r., a więc od obowiązywania nowych przepisów.

A ponieważ rządzącym pieniędzy wiecznie mało i nie mogli przepuścić okazji do wymiaru podatku wstecz, wskazane wyżej „niedociągnięcie” co do wyłączenia mocy ochronnej starych interpretacji naprawiono jakoby „przy okazji” uchwalania ustawy nowelizującej podatki dochodowe, wprowadzającej m.in. nową kwotę wolną od podatku (ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw; Dz. U. poz. 1926). Dodajmy też, że kontrowersyjnego przepisu nie było w oryginalnym projekcie nowelizacji. Został on dopisany już w czasie prac nad ustawą w Sejmie.
Wskutek powyższego działania od 1 stycznia 2017 r. wszystkie dotychczas wydane interpretacje podatkowe mogą stać się bezwartościowe dla ich wnioskodawców.

I tak jeżeli podatnik dokona czynności, które – zdaniem organów podatkowych – mają sztuczny charakter i zmierzają przede wszystkim do osiągnięcia korzyści podatkowej, to taka czynność (pomimo że jest prawnie dopuszczalna) nie przyniesie podatnikowi zakładanych korzyści podatkowych.
Generalna zasada wydawania interpretacji podatkowych mówi, że te nie mogą szkodzić podatnikowi i powinny go chronić (po to w końcu występuje się o ich wydanie). I tak zastosowanie się podatnika do takiej interpretacji przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

W zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, której wygaśnięcie stwierdzono, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.

Ponadto zastosowanie się do interpretacji, która następnie m.in. została zmieniona, może uchronić nawet przed zapłatą samego podatku czy odsetek podatkowych.

Przepisy regulujące moc ochronną interpretacji zostały jednakże wyłączone, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a Ordynacji podatkowej, czyli w ramach tzw. klauzuli obejścia prawa.
Korzyścią podatkową w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej jest:
  1. niepowstanie zobowiązania podatkowego, odsunięcie w czasie powstania zobowiązania podatkowego lub obniżenie jego wysokości albo powstanie lub zawyżenie straty podatkowej;
  2. powstanie nadpłaty lub prawa do zwrotu podatku albo podwyższenie kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku.

Unikaniem opodatkowania jest czynność (lub zespół powiązanych ze sobą czynności) dokonana w sposób sztuczny dla uzyskania korzyści podatkowej przekraczającej 100.000 zł, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem i celem ustaw podatkowych.

Obecnie zatem fiskus może zakwestionować każdą czynność przedsiębiorcy, której skutkiem jest korzyść podatkowa wynosząca co najmniej 100 tys. zł. Niestety przepisy regulujące powyższe są bardzo ogólnikowe, w związku z czym decyzja o zastosowaniu klauzuli jest mocno uznaniowa.
Wprowadzenie do obowiązującego porządku prawnego przepisów, które umożliwiają fiskusowi wyłączenie mocy ochronnej interpretacji podatkowych przed wejściem w życie klauzuli unikania opodatkowania jest niewątpliwie złamaniem zasady, że „prawo nie działa wstecz”.

Obecnie istnieje tylko jeden sposób na zabezpieczenie się przed powyższą klauzulą. Jest to wystąpienie do Ministerstwa Finansów o wydanie opinii zabezpieczającej. Ta jest jednak droższa od interpretacji podatkowej - kosztuje 20 tys. zł. Dłuższy jest też czas na jej wydanie - wynosi on aż 6 miesięcy (w przypadku interpretacji podatkowych są to 3 miesiące).

Przepisy normujące zasady wydania opinii zabezpieczającej weszły jednakże w życie 15 lipca 2016 r. Dopiero zatem od tej daty można sie o nie ubiegać, zaś fiskus może bezkarnie podważać wcześniej wydane interpretacje i wydawać decyzje poprzez zastosowanie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: