  • 41. Data: 2022-05-26 16:44:23
    Temat: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-26, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > ALeż oczywiście, że jest przepis i prawo. Urzędnik idzie do TK o prosi
    > o zabezpieczenie do czasu rozstrzygnięcia.

    a) dowolny urzędnik sobie to TK nie może pójść?
    b) Jaki konkretnie przepis?

    > j.w. A co prawa - niejedno ,,prawo" w Polsce ustanowiono w mniej niż 24
    > godziny.

    Nieprawda. W poprzedniej kadencji (gdzie PIS miał wszystko) w mniej niż
    24h przepuszczano przez sejm + senat + prezydenta, ale to nie jest tak
    że druk sejmowy był tego samego dnia dopiero objawiany.

    Te ustawy były znane wcześniej.
    O likwidacji OFE słyszy się już od ilu lat?
    Bawicie się w gdybologię.

    Na tej zasadzie to niczego w Polsce nie można osiągnąć i niczego
    oszczędzić, bo z każdego systemu można przecież ludzi uwłaszczyć. Z
    własnej gotówki również.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 42. Data: 2022-05-26 16:58:08
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-26, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    [...]

    > nie w momencie gdy państwo zbankrutuje, ale cóż....

    To i tak lepiej niż z systemu kapitałowego.

    > No pomyślmy: przerzucenie pieniędzy do ZUS, pozwoliło na zwiększenie
    > zadłużenia o kwotę przerzuconych pieniędzy.

    Czyli płaciliśmy mniej odsetek.

    < Jednocześnie zmniejszył się strumień pieniędzy idący poza system ZUS-owski,
    > co pozwala na większe zadłużanie nas.

    Jak poza system, skoro OFE kupowały obligacje?

    > Pomyślmy do czego prowadzi spirala długów?

    Całe światowe rynki finansowe to jedna wielka spirala długów.

    > Jeśli coś się woli, to idzie się/robi się coś w danym kierunku.

    O ile nie nazywasz się Elon Musk, czy Rafał Zaorski, to rynek, jak i
    gospodarka ma Twoją wolę w głębokim poważaniu.

    > Powiedz mi zatem jaką konstrukcję miały OFE i powiem więcej konstrukcja
    > PPK jest właśnie taka, że mogą skończyć jak fundusze Amerykańskie,

    PPK przede wszystkim mają konstrukcję funduszu dobrowolnego.
    Jak im nie idzie, to możesz się z nich wycofać, zabrać zabawki i iść na
    inne poletko.

    > zaś konstrukcja OFE była inna, ale to musiałbyś się najpierw zapoznać z
    > zapisami ustawowymi, które chroniły te fundusze, którymi firmy
    > zewnętrzne jedynie mogły zarządzać i to w pewien określony sposób.

    Fajnie, tylko ten argument nie ma się nijak do całej dyskusji, bo
    przecież nie porównywaliśmy poziomu ochrony środków PPK vs OFE.

    > No mieliśmy obecnie kilkanaście procent inflacji, a ceny podstawowych
    > produktów średnio 30-40% w górę - super, że zauważyłeś, że wrzucanie
    > pustego pieniądza na rynek kończy się źle.

    Mieliśmy tak dopiero rok po. Gdyż poza faktem wrzucenia pustego pieniądza,
    trzeba jeszcze ten pieniądz na rynku wydawać, czyli nim obracać.

    Pusty pieniądz jest drukowany przez duże banki centralne od kryzysu w
    2008 roku, a inflacja dopiero się rozkręciła teraz, w 2022 r. po
    uwolnieniu konsumpcji (zluzowaniu lockdownów) i po tym jak się
    rozpoczęły problemy z łańcuchami dostaw. Więc złożyło się na
    to wiele czynników.

    Poczytaj sobie coś więcej niż "podstawy", bo masz uproszczoną wizję
    świata.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 43. Data: 2022-05-26 17:08:41
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-26, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    [...]

    > aż do bankructwa, albo opamiętania się wszystkich

    Dziękuję za przyznanie mi racji. Pokrętnie, ale zawsze :)

    > aż do bankructwa

    E tam. Będziemy podwyższać progi, czy nakładać podatki na
    automatyzację/koncerny cyfrowe/co tam jeszcze wyjdzie.
    Do bankructwa doprowadzasz dopiero wtedy jak Ci nikt nie chce pożyczać,
    a Polska ze swoim poziomem zadłużenia jest (jeszcze) w dobrej sytuacji.

    > zadziała na krótko.

    Zadziała na długo.

    > tak - bo wskaźnikiem cen towarów i usług nie da się manipulować tworząc
    > różne koszyki...

    A rynkami nie da się manipulować? No litości.

    > nie są

    Są.

    > Jest ciut trudniej - bo może ich tam nie być, ale nie zbyt trudno -
    > pieniądze nie są wypłacane z dnia na dzień, więc w pewnym momencie
    > specustawą można zablokować wypłaty.

    W obecnej kadencji nie można.
    A nawet jeśli taką spec-ustawę można napisać, to nie potrwa to jeden
    dzień. To trzeba napisać, zgłosić (i w tym momencie już wiadomo),
    wprowadzić pod obrady itp. itd.

    Same głosowanie można było w 24h przeprowadzić, ale to jest za mało.

    Zresztą tak argumentując, to w ten sam sposób rząd może powiedzieć, że
    zamrażamy każdemu środki powyżej 1000 zł na koncie i likwidujemy
    możliwość obrotu gotówkowego.

    Bo i czemu nie?

    > tia, i o tyle mniejszą podwyżkę.

    Chyba Tobie, osobie która w tym PPK nie uczestniczy :P

    > Myślenie komunistów, że nie ma czegoś takiego jak pula pieniędzy na wypłaty...

    No jasne. Więc skoro mi musi dać więcej, to mniej zostanie dla Ciebie
    (sceptyka PPKowego). To jak z ratami 0%. Płacą za nie przede wszystkim
    klienci nie biorący tych rat. :P

    > Można - jest kwestia ile tam będzie pieniędzy i czy łatwo będzie je zabrać.

    No to sprawdź.

    > fakty są takie,

    Że uprawiasz gdybologię bez umocowania w faktach.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 44. Data: 2022-05-26 20:32:55
    Od: cef <c...@i...pl>

    > On 2022-05-26, cef <c...@i...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Jeśli tak definiujesz warunki, to nie ma sensu oszczędzać niczego,
    > nigdzie i w niczym. I w ogóle nie ma sensu trzymać żadnych pieniędzy.
    > Bo rząd sobie rozporządzeniem coś-tam.

    Ale zauważ, że akurat do innych pieniędzy jest trochę trudniej
    się dobrać, bo te inne są już takie bardziej własne
    i dotykanie tego spotkało by się z reakcją.
    Natomiast PPK czy OFE to takie składane jest: trochę płacił pracodawca,
    coś tam dokładało państwo, więc o wiele łatwiej medialnie
    przepchnąć pomysły na zarządzanie tym przez państwo.

    Natomiast co do samego zaufania do Państwa jako instytucji,
    to nie mam żadnych złudzeń, że zrobi coś dla obywateli.

  • 45. Data: 2022-05-26 21:01:55
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-26, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

    > Ale zauważ, że akurat do innych pieniędzy jest trochę trudniej
    > się dobrać, bo te inne są już takie bardziej własne
    > i dotykanie tego spotkało by się z reakcją.

    Pieniądze z PPK są tak samo własne jak z IKE/IKZE.
    Nie jest to danina publiczna, nie przechodzi to przez ZUS.

    > Natomiast PPK czy OFE to takie składane jest: trochę płacił
    > pracodawca, coś tam dokładało państwo, więc o wiele łatwiej
    > medialnie przepchnąć pomysły na zarządzanie tym przez państwo.

    No nie. Różnica (diametralna) jest taka, że pieniądze z OFE są zabierane
    jako część składki ZUS (a nie osobno). Tu masz osobne pieniądze,
    prywatne, _dobrowolne_ (jak IKE/IKZE) i nie przechodzące przez publiczną
    instytucję w żaden sposób (pracodawca wpłaca bezpośrednio do
    instytucji). Nie licząc tych "dopłat od państwa", ale te są traktowane w PPK osobno
    i nich sobie nie możesz wypłacić.

    Argumentacja że "lepiej to się da uzasadnić" jest po prostu
    nieprawdziwa. Po pierwsze za demontaż OFE PO zapłaciło polityczną cenę i
    wątpię, by jakaś inna partia odważyła się na podobny numer (zauważ, jak
    PIS kombinowało by "uzasadniać" że pieniądze zostają niby Twoje). Po
    drugie, o wiele łatwiej jest uzasadnić "łupienie bogatych", czy też
    konfiskatę z rachunku ludzi którzy mają >XkPLN na koncie niż odpieprzyć
    numer który dotknie masę ludzi i to płacących najwyższe podatki
    (pracowników etatowych).

    Słowem: gdybologia z gatunku fikcji literackich. A że jesteśmy na grupie
    która ma prawo w nazwie, to chciałem zauważyć że w *obecnym stanie
    prawnym* globalne zabranie pieniędzy z PPK nie jest możliwe.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 46. Data: 2022-05-26 22:27:58
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > instytucję w żaden sposób (pracodawca wpłaca bezpośrednio do
    > instytucji). Nie licząc tych "dopłat od państwa", ale te są traktowane w PPK osobno

    Propaganda nie takie rzeczy potrafi, więc uważam, że jak będzie potrzeba,
    to się zrobi program jak to miło i dobrze jest oddać kasę.

    > Argumentacja że "lepiej to się da uzasadnić" jest po prostu
    > nieprawdziwa.

    Ja tak nie uważam.

> [...]
    > konfiskatę z rachunku ludzi którzy mają >XkPLN na koncie niż odpieprzyć
    > numer który dotknie masę ludzi i to płacących najwyższe podatki

    Z doświadczenia wiem, że nawet Ci, którzy zawodowo siedzą
    w podatkach nie orientują się skąd się co bierze, więc
    jest niemal pewne, że łykną każde tłumaczenie.

    > Słowem: gdybologia z gatunku fikcji literackich. A że jesteśmy na grupie
    > która ma prawo w nazwie, to chciałem zauważyć że w *obecnym stanie
    > prawnym* globalne zabranie pieniędzy z PPK nie jest możliwe.

    W obecnym nie a stany przyszłe to wspólne gdybanie.
    Widzimy to inaczej i tyle.

  • 47. Data: 2022-05-27 14:53:10
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 26 May 2022 07:38:00 +0200, w <t6n3o1$1kpc$1@gioia.aioe.org>, Tomasz
    Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> napisał(-a):

    > co za różnica czy masz zapis na koncie kredytowym, czy koncie kredytowym
    > zatem?
    > Co za róznica czy zapis jest w banku czy u Heńka w zeszycie?
    > Jeśli nie widzisz różnic, no to dalej - czas się dokształcić. I dalej po

    To masz dalej te zapisy czy nie? Masz taki sam zapis, nawet de facto u tej
    samej osoby (państwo), bo OFE obligacyjny to był dług państwa.

    > tym co piszesz widzę, że dalej nie wiesz czym jest pieniądz...

    Wiem. Ty za to zabierasz głupio głos w sprawach o których nie masz pojęcia.
    Te swoje debilizmy idź krzyczeć pod budką piwną, chyba że masz taki sport "im
    mniej wiem tym więcej krzyczę". Nie wiem co tam robisz w życiu, ale zajmij się
    tym i daruj newsy, bo tutaj najprostsze rzeczy są dla ciebie za trudno,
    oszołomie.

  • 48. Data: 2022-05-27 14:54:34
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 26 May 2022 10:24:39 +0200, w <t6ndgg$1emk$1@gioia.aioe.org>, Tomasz
    Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> napisał(-a):

    > wolisz się wtrącać w miejsce o którym nie masz pojęcia o
    > czym jest dyskusja - podpowiem - dyskusja w tym podwątku jest o
    > pieniądzu jako takim.

    Nawet nie ogarniasz o czym jest dyskusja -- dyskusja jest o tym czy państwo coś
    ukradło. O pieniądzu to sobie dyskutuj sam ze sobą, chyba że jako oszołom
    wolisz zmienić temat.

  • 49. Data: 2022-05-27 15:14:00
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 27.05.2022 o 14:53, r...@k...pl napisał:

    > To masz dalej te zapisy czy nie? Masz taki sam zapis, nawet de facto u tej
    > samej osoby (państwo), bo OFE obligacyjny to był dług państwa.

    w obligacjach, były obligacje skarbu państwa (w bezpiecznym funduszu i
    tak obligacje muszą być w dużej ilości), to, że były głównie naszego
    państwa, to wymuszały przepisy (dzięki temu państwo taniej pozyskiwało
    pieniądze), ale ten dług przeniesiono do takiego, którego pewne
    wskaźniki nie rejestrują, bo inaczej państwo nie mogłoby więcej pożyczać
    i dalej nas zadłużać. Tak - rządzący dali tyłka i doprowadzili do
    takiego zadłużenia, że musieli część długu ukryć.Teraz zastanówmy się,
    czy to dobrze, że nas mogą bardziej zadłużać, czy niedobrze?

> [...]
    > tym i daruj newsy, bo tutaj najprostsze rzeczy są dla ciebie za trudno,

    Tak, tak... Wiesz i dlatego piszesz takie banialuki. Nawet poruszanie
    się po wątku by zauważyć, że w danym momencie zmieniłeś sam dyskusje na
    temat lekko poboczny Cię przerasta.
    O i kolejna komusza rada: układanie komus życia i mówienie mu co ma robić...

    --
    http://zrzeda.pl

  • 50. Data: 2022-05-27 16:08:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 May 2022 16:58:08 +0200, Wojciech Bancer wrote:
    > On 2022-05-26, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:
    > [...]
    >
    > To i tak lepiej niż z systemu kapitałowego.

    > Czyli płaciliśmy mniej odsetek.

    My jako panstwo placilismy mniej odsetek nam jako przyszlym emerytom
    :-)

    Gdzies tam jednak sa banki, ktore zarządzały OFE i braly za to
    pieniadze.

    No i teoretycznie po zaksiegowaniu w ZUS srodki podlegaja waloryzacji.
    Czyli panstwo wyplaci odsetki ... albo i nie :-)

    > < Jednocześnie zmniejszył się strumień pieniędzy idący poza system ZUS-owski,
    > Jak poza system, skoro OFE kupowały obligacje?

    No wlasnie - kupowaly i powiekszaly zadluzenie, a teraz obligacje
    umorzono, wiec mozna sie zadluzac dalej.
    A zapisy w ZUS sie nie wliczaja do zadluzenia.

    > Całe światowe rynki finansowe to jedna wielka spirala długów.

    Tylko tak w miare pod kontrolą.

    > PPK przede wszystkim mają konstrukcję funduszu dobrowolnego.
    > Jak im nie idzie, to możesz się z nich wycofać, zabrać zabawki i iść na
    > inne poletko.

    I zaplacic podatek.

    Albo sie okaze, ze nie mozesz wycofac pieniedzy, bo znow cos umorzyli
    :-)

    > Fajnie, tylko ten argument nie ma się nijak do całej dyskusji, bo
    > przecież nie porównywaliśmy poziomu ochrony środków PPK vs OFE.

    wystarczy. Musi.

    Przez pewien czas moze nie, a potem inflacja wybuchla.

    Ewentualnie - drozaly mieszkania, a tego GUS nie liczy.

> [...]
    > to wiele czynników.
    > Poczytaj sobie coś więcej niż "podstawy", bo masz uproszczoną wizję

    Jesli jednak bedziesz dalej drukowal pieniadze, to musi wystapic
    inflacja. Jednorazowy druk moze rynek jakos zniesie, ewentualnie
    rozlozy na lata.

    Bezwladnosc gospodarki dosc duza, co mnie ciekawi, to np
    rosna kursy walut, a ceny towarow importowanych ... nie.

    J.