  • 31. Data: 2022-05-26 10:24:50
    Temat: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-26, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > Jaką masz gwarancję, że za 20 lat znów jakiś urzędas nie wystąpi do TK
    > o uznanie PPK za daninę publiczną i nie zamrozi Twoich środków w
    > ramach zabezpieczenia, żebyś ich nie wypłacił?

    Taką, że tego typu procesy trwają latami, a wypłacić mogę w kilka dni.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 32. Data: 2022-05-26 10:27:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Wojciech,

    Thursday, May 26, 2022, 10:24:50 AM, you wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > Taką, że tego typu procesy trwają latami, a wypłacić mogę w kilka dni.

    Których liter w podkreślonym tekście nie zrozumiałeś?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2022-05-26 10:41:37
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-26, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    [...]

    > ooo ciekawe, ale chyba nie w Polsce?

    Tak, właśnie w Polsce. Emerytów coraz więcej i stanowią coraz
    liczniejszą grupę "głosujących". Więc prawo będzie coraz częściej
    stanowione "pod nich".

    Mało Ci przykładów? Z ostatnich lat:
    - dyskusje o likwidacji podatku PIT
    - trzynasta/czternasta emerytura
    - coroczne waloryzacje, często większe niż z ustawy

    Do tego dojdzie jeszcze oczywiście przesuwanie wieku emerytalnego (tak
    by "płatników" je zajechać) i wszystko się będzie spinać.

    > są mniej lub bardziej realne i zależne od tego jak rozwija się gospodarka.

    Mniej lub bardziej realne od czego?
    Przecież waloryzacja też jest oparta o wskaźniki gospodarcze. Z ustawy:

    ---
    Wskaźnik waloryzacji to średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
    w poprzednim roku kalendarzowym zwiększony o co najmniej 20 % realnego wzrostu
    przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.
    ---

    Powyższe wskaźniki są skorelowane z rozwojem gospodarki.

    > można, tylko co ma to wspólnego z oszczędzaniem na emeryturę?

    To akurat nic. Ale przecież nie masz przymusu wypłaty co miesiąc prawda?
    Wskazuję jedynie, że tych pieniędzy nie jest tak łatwo zabrać. Podobnie
    jak pieniędzy z IKE, czy IKZE.

    W przeciwieństwie do IKE/IKZE, tutaj jesteś beneficjentem dlatego że PPK
    zmusza pracodawcę do dokładanie Ci 1.5% do każdego Twojego 2%. Więc na
    dzień dobry jesteś ... % do przodu (dla Ciebie zadanie, policz sobie ile
    procent, skoroś taki biegły w ekonomii).

    > tak jasne - porównanie systemu kapitałowego do innego systemu
    > kapitałowego nie ma sensu - bardzo inteligentne stwierdzenie.

    Porównanie systemów kapitałowych o zupełnie odmiennych konstrukcjach
    prawnych nie ma sensu. Prędzej można porównać do IKE/IKZE.

    > Iluzoryczne zabezpieczenia prawne tak w jednym jak i w drugim przypadku

    Nie zgadzam się z tym twierdzem. Co więcej uważam, że to co napisałeś
    wynika z Twojej niewiedzy i uprzedzeń, a nie faktów.

    > też mi pocieszenie - robic wszystko aby państwo zbankrutowało i cieszyć
    > się, że wypłaci głodową emeryturę.

    No tak. Lepiej tak jak z instytucjami finansowymi: nie mamy pańskiego
    płąszcza i co Pan nam zrobisz? (tak się działo np. w USA).

    > A co ma być? Cieszysz się z doprowadzania państwa do bankructwa i z
    > tego, ze nawet jak zbankrutuje to ochłap dostaniesz?

    Jako osoba przewidująca zabezpieczam się na różnych aspektach.
    To jest takie trudne słowo: dywersyfikacja.

    Taki ekspert ekonomiczny jak Ty powinien to znać :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 34. Data: 2022-05-26 10:44:59
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-26, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    > akurat ani jedno ani drugie, bo musiałbyś przeczytać o czym jest
    > dyskusja, ale wolisz się wtrącać w miejsce o którym nie masz pojęcia o
    > czym jest dyskusja - podpowiem - dyskusja w tym podwątku jest o
    > pieniądzu jako takim.

    Ja po prostu ogarniam tematy w szerszym kontekście.
    A skoro już pouczasz, to podpowiedz mi proszę co mówi netykieta o takich
    mądrych wstawkach jakie mi wyżej zaserwowałeś?

    > Jeśli zaś chciałbyś porównać to można co najwyżej obligacje sk i zapis w
    > ZUS porównać w ten sposób - czyli ZUS - masz zapis u Heńka w zeszycie,
    > zaś obligacje to weksel. Oba zobowiązania mogą być spłacone, ale który
    > ma większą pewność i w jakiej formie?

    Z historii? No to zakłady emerytalne wypłacały zawsze, a obligacje
    bywału umarzane i restrukturyzowane, a wierzycieli stawioano pod ścianą.
    Nawet niedawny casus Grecji to chyba pokazywał.

    Wiec?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 35. Data: 2022-05-26 10:48:19
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-26, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >
    > Których liter w podkreślonym tekście nie zrozumiałeś?

    No ale urzędnik musi działać w ramach prawa, a nie ot tak.
    NIE MA przepisu i mechanizmu który pozwalałby na takie zamrożenie o
    jakim piszesz.

    Albo inaczej: nie ma przepisów innych niż te które dotyczą innych
    instrumentów finanswowych. Rachunków bankowych, IKE/IKZE, zwykłych TFI,
    czy rachunków giełdowych.

    Więc jak ów urzędnik miałby to zrobić?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 36. Data: 2022-05-26 12:03:07
    Od: cef <c...@i...pl>

    > No ale urzędnik musi działać w ramach prawa, a nie ot tak.
    > NIE MA przepisu i mechanizmu który pozwalałby na takie zamrożenie o
    > jakim piszesz.

    Ja podziwiam Waszą wiedzę, ale czy
    obecny rząd działa w ramach prawa?
    I czy prawo/konstytucja coś dla niego znaczy?
    Jak wprowadzili stan wyjątkowy w przygranicznych województwach
    rozporządzeniem, to służby nie wpuszczały tam dziennikarzy,
    bo pogranicznicy i wojsko nie wpuszczali.
    I tak samo wprowadzą rozporządzeniem, że nie wypłacisz
    i urzędnik będzie musiał zablokować.

    Właśnie tak jak opisałem wyżej.

  • 37. Data: 2022-05-26 12:34:38
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 26.05.2022 o 10:41, Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    >
    > Tak, właśnie w Polsce. Emerytów coraz więcej i stanowią coraz
    > liczniejszą grupę "głosujących". Więc prawo będzie coraz częściej

    aż do bankructwa, albo opamiętania się wszystkich

    > Mało Ci przykładów? Z ostatnich lat:
    > - dyskusje o likwidacji podatku PIT
    > - trzynasta/czternasta emerytura
    > - coroczne waloryzacje, często większe niż z ustawy

    aż do bankructwa

    > Do tego dojdzie jeszcze oczywiście przesuwanie wieku emerytalnego (tak
    > by "płatników" je zajechać) i wszystko się będzie spinać.

    zadziała na krótko.

> [...]
    > w poprzednim roku kalendarzowym zwiększony o co najmniej 20 % realnego wzrostu
    > przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.

    tak - bo wskaźnikiem cen towarów i usług nie da się manipulować tworząc
    różne koszyki... Tu zaś mamy właśnie to, że ma być indeksowane mniej
    więcej do inflacji, tylko co z tego, jakie ma to przełożenie na
    gospodarkę? Jeśli szybko rośnie inflacja - to chyba gospodarka nie jest
    w dobrej kondycji?

    > ---
    >
    > Powyższe wskaźniki są skorelowane z rozwojem gospodarki.

    nie są - są skorelowane z wielkością inflacji.... Jak dla kogoś wzrost
    inflacji to rozwój gospodarki - to gratuluję...

    > To akurat nic. Ale przecież nie masz przymusu wypłaty co miesiąc prawda?
    > Wskazuję jedynie, że tych pieniędzy nie jest tak łatwo zabrać. Podobnie
    > jak pieniędzy z IKE, czy IKZE.

    Jest ciut trudniej - bo może ich tam nie być, ale nie zbyt trudno -
    pieniądze nie są wypłacane z dnia na dzień, więc w pewnym momencie
    specustawą można zablokować wypłaty.

> [...]
    > dzień dobry jesteś ... % do przodu (dla Ciebie zadanie, policz sobie ile
    > procent, skoroś taki biegły w ekonomii).

    tia, i o tyle mniejszą podwyżkę. Myślenie komunistów, że nie ma czegoś
    takiego jak pula pieniędzy na wypłaty... A żeby mieć tą drobną podwyżkę,
    to musisz się nakombinować, jest szansa, że stracisz i dodatkowo kasę
    odbierasz przesuniętą w czasie.

    > Porównanie systemów kapitałowych o zupełnie odmiennych konstrukcjach
    > prawnych nie ma sensu. Prędzej można porównać do IKE/IKZE.

    Można - jest kwestia ile tam będzie pieniędzy i czy łatwo będzie je zabrać.

    > Nie zgadzam się z tym twierdzem. Co więcej uważam, że to co napisałeś
    > wynika z Twojej niewiedzy i uprzedzeń, a nie faktów.

    fakty są takie, że przegłosowana napisana na kolanie ustawa jest
    wykonywalna natychmiastowo - dochodzić można praw i konstytucyjności
    możesz później i to też z rzucanymi kłodami pod nogi (bo jako osoba
    cywilna za bardzo nie możesz podważyć konstytucyjności przed trybunałem
    - jeśli znowu takowy będzie, bo przecież dzięki specustawom został on
    rozmontowany). Ci którzy przygotują i przegłosują oraz zabiorą ci kasę
    za nic nie odpowiadają. Jednocześnie służby mundurowe mają inny system,
    więc nie mają powodu by bronić tego co jest - więcej - są przywiązani do
    systemu w którym lepiej być posłusznym władzy. Co może pójść nie tak...
    no zastanówmy się....

    > No tak. Lepiej tak jak z instytucjami finansowymi: nie mamy pańskiego
    > płąszcza i co Pan nam zrobisz? (tak się działo np. w USA).

    porównujesz znowu nieadekwatne sytuacje - bez wiedzy podstawowej, że
    fundusz nie należał do zarządzającym nim.

    > Jako osoba przewidująca zabezpieczam się na różnych aspektach.
    > To jest takie trudne słowo: dywersyfikacja.

    chociaż tyle - tak dywersyfikacja dobra rzecz.

    > Taki ekspert ekonomiczny jak Ty powinien to znać :)

    no baa, nawet zachęcam w wielu miejscach do dywersyfikowania wszystkiego
    co się da, bo to jest najtańszy sposób ubezpieczenia.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 38. Data: 2022-05-26 12:42:43
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 26.05.2022 o 10:23, Wojciech Bancer napisał:
    > On 2022-05-26, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Demagogia. Emerytury są takie, jakie sobie wypracujesz + waloryzacja.
    > Patrząc za ostatnie 20-30 lat, na rynku kapitałowym dostałbyś mniej (z
    > powodu niskiej efektywności OFE i z powodu dużych opłat).

    nie w momencie gdy państwo zbankrutuje, ale cóż.... I kto tu uprawia
    demagogię?

    > Nie chcę. Pokazuję, że nawet w takich złych scenariuszach emerytury są
    > utrzymywane. Umiesz czytać ze zrozumieniem?

    No pomyślmy: przerzucenie pieniędzy do ZUS, pozwoliło na zwiększenie
    zadłużenia o kwotę przerzuconych pieniędzy. Jednocześnie zmniejszył się
    strumień pieniędzy idący poza system ZUS-owski, co pozwala na większe
    zadłużanie nas. Pomyślmy do czego prowadzi spirala długów?

    > Jako człowiek o Wszechstronnej Wiedzy Ekonomicznej Popartej Niewątpliwym
    > Doświadczeniem (tm), z pewnością zdajesz sobie sprawę, że to co "wolisz"
    > a to co "zrobi rynek" ma do siebie nijak.

    Jeśli coś się woli, to idzie się/robi się coś w danym kierunku.

    > Nadal posługujesz się ogólnikami, a nie konkretami.
    > Powiedz mi proszę jak skończył się dla amerykańskich funduszy
    > (emerytalnych) upadek Lehman Brothers. Jak to skończyło się dla
    > ucziałowców tych funduszy?

    Powiedz mi zatem jaką konstrukcję miały OFE i powiem więcej konstrukcja
    PPK jest właśnie taka, że mogą skończyć jak fundusze Amerykańskie, zaś
    konstrukcja OFE była inna, ale to musiałbyś się najpierw zapoznać z
    zapisami ustawowymi, które chroniły te fundusze, którymi firmy
    zewnętrzne jedynie mogły zarządzać i to w pewien określony sposób.

    > Nie, samo wrzucanie na rynek, nawet pustego pieniądza nie wystarczy.
    > Mieliśmy doskonały przykład w trakcie pandemii.

    No mieliśmy obecnie kilkanaście procent inflacji, a ceny podstawowych
    produktów średnio 30-40% w górę - super, że zauważyłeś, że wrzucanie
    pustego pieniądza na rynek kończy się źle.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 39. Data: 2022-05-26 14:10:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Wojciech,

    Thursday, May 26, 2022, 10:48:19 AM, you wrote:

    > No ale urzędnik musi działać w ramach prawa, a nie ot tak.
    > NIE MA przepisu i mechanizmu który pozwalałby na takie zamrożenie o
    > jakim piszesz.

    ALeż oczywiście, że jest przepis i prawo. Urzędnik idzie do TK o prosi
    o zabezpieczenie do czasu rozstrzygnięcia.

    > Albo inaczej: nie ma przepisów innych niż te które dotyczą innych
    > instrumentów finanswowych. Rachunków bankowych, IKE/IKZE, zwykłych TFI,
    > czy rachunków giełdowych.
    > Więc jak ów urzędnik miałby to zrobić?

    j.w. A co prawa - niejedno ,,prawo" w Polsce ustanowiono w mniej niż 24
    godziny.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 40. Data: 2022-05-26 16:40:53
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-26, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > bo pogranicznicy i wojsko nie wpuszczali.
    > I tak samo wprowadzą rozporządzeniem, że nie wypłacisz

    Jeśli tak definiujesz warunki, to nie ma sensu oszczędzać niczego,
    nigdzie i w niczym. I w ogóle nie ma sensu trzymać żadnych pieniędzy.
    Bo rząd sobie rozporządzeniem coś-tam.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com