  • 51. Data: 2021-08-14 00:42:10
    Temat: Re: Korekta do korekty
    Od: Adam <a...@g...com>

    Widzę, że wątek się rozrósł o tematy mocno poboczne :)
    Miałem już nie pisać w tym temacie, ale... otrzymałem kolejny zwrot od nich (sic!) :/

    Nowa (wygenerowana przez system) korekta oryginalnej faktury (z listopada 2020).
    Tym razem na -40.44 PLN (-32.88 netto) [wygląda, że za 3 miesiące, a nie jak
    wcześniej miesiąc*]

    W treści taki kwiatek:
    VPS 2018 SSD 1 - 12 month
    Od 01-07-2021 do 01-04-2021 ;))

    Specyficzny zapis dat mają.

    Wygląda na to, że system mi wystawił niechcianą rekompensatę za 3 miesiące.

    Nie zamierzam już do nich pisać (i prosić o anulowanie - nie jest to na moje nerwy
    i skończyłoby się korektą do korekty).
    Zaksięguję to -40.44 w pozostałe wydatki. Chyba, że sami napiszą, że będą chcieli
    anulować.

    Saldo wewnętrzne u nich w systemie to: 40.44 zł

    Poprzednie ("anulowane") 13,52 PLN zabrali (co jest oczywiście OK).

    * nie żebym się czepiał, ale poprzednio było 10,99 PLN * 3 to wychodzi 32,97.
    Oby za miesiąc nie wystawili korekty na różnicę: 9 gr ;)

    Ręce opadają.

    Pozdrawiam.

  • 52. Data: 2021-08-14 01:15:40
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 sie 2021 o 16:49, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Tankuję niemal wyłącznie w Auchan -- ale
    > moi Klienci tankują w różnych miejscach...

    Właśnie doświadczam krasztestu czy stresstestu... ;)
    Na granicy międzynarodowego prawa prowadzę obecnie prace
    badawczo-rozpoznawcze, celem których ma być osiągnięcie
    odpowiedzi na pytanie treści ~następującej:

    Co by było, gdyby Acer (główne narzędzie tortur)
    odmówił [różaniec?... nie... chyba nie... jakoś
    inaczej] mi posłuszeństwa?...

    W celu wyjaśnienia -- przygotowałem miejsca pracy na
    Fujitsu-Siemensie (właśnie zaczyna czternasty rok
    służby u mnie) i eMachines... Dziś testuję F-S...
    Idzie nieźle... Ale ja nie o tym chciałem pisać...

    -=-

    Otóż... Mam przed sobą fakturę z BP -- ślicznie wydrukowaną!!!! [4]
    I niemal czysty listek papieru, który (jak mniemam) trzeba
    zaksięgoMać ;) jako fakturę VAT wystawioną przez Shella...
    [nic dziwnego, że ma piekło w swej nazwie...] Mam dwie faktury
    z tej stacji -- z 27 lipca (niemal śnieżnobiałą) i z 29 lipca,
    w niemal idealnym stanie... Do tego mam paragony różnych
    wystawców, w różnym stanie...

    -=-

    Prawo zabrania mi używania księgującego programu na wielu komputerach...
    Mam jednak nadzieję, że to, co tu piszę -- zostanie pomiędzy nami... ;)
    Nie łamię prawa dla brudnego zysku, lecz jako badacz, co już wyjaśniłem
    wcześniej... Ach, czegóż to człek nie uczyni w imię Boga i Nauki?!...

    Fujitsu-Siemensa kupiłem 12 sierpnia roku Pańskiego 2008 (dwa tysiące
    ósmego) za 1950 (jeden tysiąc dziewięćset pięćdziesiąt) nowych złotych
    polskich...

    Laptop Fujitsu-Siemens EM V5545 T7300 2GB 250HDD 1,000 szt.
    Netto 1598,36 zł plus 22% VAT [jego] wysokości 351,64 złotych...

    Obecnie:
    - brak akumulatora
    - są dwa HDD (500GB i 320GB)
    - mam 4GiB RAMek
    - zasilacz [w niebezpiecznym wariancie Delta] stale ten sam;
    grzeje się tak mocno, że czasami nie można go ścisnąć ręką...
    bywa, że wyłącza się w efekcie przegrzania...
    [ale nie podczas księgowania -- podczas oglądania pornoli itp..]
    - cały laptop przegrzewa się, zwłaszcza przecią_żony...
    (zdecydowanie nie był przewidziany do 64W10)

    Księgowanie tu jest znacznie wolniejsze niż na Acerze, ale możliwe...

    -=-

    Acerowi sprawiłem nowy zasilacz... W starym kilkakrotnie przetopieniu
    uległ przewód niskiego (19V) napięcia a przetopienia wskazują na
    traumatyczne przejścia... ~Jednorodny przewód w efekcie przeciążenia
    przetopiłby się cały -- jednakowo... W rzeczywistym świecie nie ma
    jednorodnych [ani dwurodnych?] przewodów: druciki tkające żyły
    przewodu mogą różnić się przekrojem; izolacje przewodu może mieć
    różne przewodnictwo cieplne; przewód może być różnie chłodzony
    w swych różnych miejscach... W praktyce jednak przegrzany przewód
    wyglądałby ZUPEŁNIE inaczej, gdyby przed przegrzaniem nie był
    mechanicznie maltretowany...

    Nadto zasilacz ma sprawny bezpiecznik prze_ciąże_niowy -- co
    namacalnie sprawdziłem, obciążając ten zasilacz rezystorem
    bodajże 3?...

    Po kilku naprawach miałem dosyć -- kolejne przetopienia pojawiały
    się daleko od miejsc reperowanych, czyli dodatkowo osłoniętych
    termokurczliwymi koszulkami, co potwierdza przypuszczenie, iż
    przewód został mechanicznie zmaltretowany... (dodatkowe koszulki
    to dodatkowe ocieplenie sprzyjające przetapianiu przewodu)

    Acera (z fatalnym zasilaczem) kupiłem 08 lutego 2016 r. w Media Expert
    na Pietraszach w Białymstoku z półki -- rozpakowanego, eksponowanego,
    ale za normalną cenę...

    -=-

    Za kilka dni zamierzam zbadać możliwość współpracy z eMachines...
    Najpierw pod 32W10, następnie pod W7Starterem... Księgujący
    program teoretycznie potrzebuje chyba co najmniej 8GiB RAMek,
    ale być może ;) zadowolę go 2GiB eMachines -- netbooka
    z atomowym (N450) napędem...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 53. Data: 2021-08-14 01:58:24
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 sie 2021 o 01:15, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > przewodu mogą różnić się przekrojem; izolacje przewodu może mieć
    + przewodu mogą różnić się przekrojem; izolacje przewodu mogą mieć

    > różne przewodnictwo cieplne
    + różne przewodnictwo cieplne w różnych miejscach

    > Acera (z fatalnym zasilaczem) kupiłem 08 lutego 2016 r. w Media Expert
    + Acera (z fatalnym zasilaczem) kupiłem 08 lutego 2017 r. w Media Expert

    -=-

    F-S ma krótszą klawiaturKę, co nieco spowalnia proces ;) wklepywania
    danych... [i zabranych (czyli korekt?) też] Brakuje klawisza zwanego
    plusem, ale 'szarym plusem'... ;) Plus rzecz jasna jest, ale ,,biały
    plus'' domaga się shiftu, co mocno komplikuje sprawę... Na szczęście
    księgujący program obywa się też i bez plusa -- jednak domagając się
    w zamian ruchu palcem po toCZpadzie, co spowalnia pracę... Nadto nie
    mam tu półprzewodnikowego dysku SSD a notebook potrafi (najwyraźniej
    w efekcie gwałtownego przegrzania, spowodowanego chociażby otwarciem
    efektownie ;) napisanej strony WWW -- choćby zawierającej informacje
    o wklepywanej właśnie rzeczy a nierzadko trzeba sprawdzić, co ukrywa
    się pod tajemniczą nazwą typu 'ZXC-232' umieszczoną na fakturze bądź
    paragonie) wyłączyć się, co skutecznie ;) zniechęca mnie do używania
    RAMdysku w charakterze nośnika tymczasowej bazy danych... Niby można
    słuchem ,,przepowiedzieć'' nadchodzący krach (wentylator wkręcony na
    wysokie obroty zwykle zwiastuje problemy) lecz czasu na reakcję jest
    niewiele... Można też: codziennie czyścić chłodnicę; odkrywać wdech;
    podkładać pod laptop chłodziwo... Podziwiam tFUrcUF procesorożernych
    stron WWW... ;)

    -=-

    Atomowy netbook eMachines kupiłem chyba jesienią 2010 r. w Auchan.
    Miał 1 GiB RAMek i 160 GB HDD -- teraz ma 2 GiB i 500 GB. Ma sprawny
    zasilacz (awaryjnie służący także Acerowi) i sprawny (wymieniony
    na gwarancji) akumulator...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/.....

  • 54. Data: 2021-08-14 02:06:34
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 sie 2021 o 00:42, Adam pisze:

    > Nie zamierzam już do nich pisać

    DLACZEGO?! Nie załamuj się!!! Bądź wytrwały!!!! [4]

    > (i prosić o anulowanie - nie jest to na moje nerwy

    Odpręż się, weź gorącą kąpiel, wypij melisę lub
    coś podobnego -- i napisz!!!

    Wątek możesz zacząć nowy... Kolejny... [;)]

    > * nie żebym się czepiał, ale poprzednio było 10,99 PLN * 3 to wychodzi 32,97.
    > Oby za miesiąc nie wystawili korekty na różnicę: 9 gr ;)

    Zaksięgowałbyś 9 gr. -- co w tym złego?...

    > Ręce opadają.

    Na klawiaturę?...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 55. Data: 2021-08-14 10:47:27
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 13 Aug 2021 14:44:53 +0200, Pete napisał(a):

    > U nas już puka do drzwi.
    >
    > https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/faktura/4712
    291,
    > Centralny-Rejestr-Faktur-od-2021-r-Co-czeka-podatnik
    ow.html

    Ale przecież system jako taki działa już od ponad 20 lat.

    https://mfiles.pl/pl/index.php/Systemy_EDI

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektroniczna_wymiana_
    danych

    Tyle, że w Polsce (i nie tylko) trzyma na tym łapę kilka firm, przez
    których serwery są przesyłane te pliki. Kosztuje to stosunkowo dużo, w
    zamian dostaje się archiwum (wymagane ustawą o księgowości), automaty do
    samoczynnego wymieniania się dokumentami, frontend przes https itd.

    Natomiast większość (jak nie wszystkie) znane mi systemy do obsługi firm w
    zakresie tzw. "GM" (gospodarki materiałowej, czyli Handel, Sprzedaż itd)
    obsługuje EDI, a mniejsze firmy przesyłają sobie pliki bezpośrednio mailem
    albo ftp/sftp nie ponosząc kosztów EDI Connector czy innych tego typu
    rozwiązań.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 56. Data: 2021-08-14 15:39:43
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Adam.
    On 14.08.2021 10:47 you wrote:

> [...]
    > sobie pliki bezpośrednio mailem albo ftp/sftp nie ponosząc kosztów
    > EDI Connector czy innych tego typu rozwiązań.

    No to teraz MF za darmoszkę udostępni mam wszystkim centralny rejestr
    faktur.

    Jedyny minus, że będzie obowiązkowy dla wszystkich.

    --
    Pete

  • 57. Data: 2021-08-14 17:04:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Aug 2021 15:39:43 +0200, Pete napisał(a):

    > No to teraz MF za darmoszkę udostępni mam wszystkim centralny rejestr
    > faktur.
    >
    > Jedyny minus, że będzie obowiązkowy dla wszystkich.

    Nie wiem, jakie są założenia i jak to ma wyglądać (dostęp przez jakieś
    API?).
    Ale mogło by to przynieść korzyści: mam paru klientów, którzy nigdy nie są
    pewni, czy wprowadzili wszystkie faktury z danego miesiąca. Mnie samemu też
    czasem zdarza się coś ominąć, bo miewam sporo faktur przysyłanych mailem.
    Czsem w mailu dostaję tylko link do pobrania faktury.
    Przy towarach handlowych nie ma tego problemu, gdyż muszę wystawić fakturę
    sprzedaży (która ciągnie dokument WZ), więc od razu bym zauważył brak
    towaru na magazynie. Ale czasem kupuję coś do firmy. Routera czy monitora
    nie przegapię, ale zdarzało mi się przegapić jakieś drobiazgi, typu pianka
    do mycia kompów czy garść patchcordów.
    Oczywiście, jeśli byłby to sysyem nie tylko do wysyłania utworzonych przez
    siebie fatur, ale i do odbioru faktur dla mnie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 58. Data: 2021-08-16 00:26:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 14 Aug 2021 10:47:27 +0200, Adam wrote:

    291,
    ow.html

    > Ale przecież system jako taki działa już od ponad 20 lat.
    >
    > https://mfiles.pl/pl/index.php/Systemy_EDI

    Problem w tym, ze to "systemy". Niekompatybilne ze soba :-)

> [...]
    > obsługuje EDI, a mniejsze firmy przesyłają sobie pliki bezpośrednio mailem
    > albo ftp/sftp nie ponosząc kosztów EDI Connector czy innych tego typu

    Ale to niekoniecznie sie nadaje do automatycznego ksiegowania.

    J.

  • 59. Data: 2021-08-16 09:03:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Aug 2021 00:26:11 +0200, J.F napisał(a):

    291,
    >>> Centralny-Rejestr-Faktur-od-2021-r-Co-czeka-podatnik
    ow.html

    > Problem w tym, ze to "systemy". Niekompatybilne ze soba :-)

    Masz jakieś przykłady?
    Nic mi nie wiadomo, aby EDI nie działało z EDI.
    Swego czasu bodajże Makro Cash and Carry wymyśliło swoje komunikaty GS1,
    ale to nie zaprzecza standardowi.

    Zobacz:

    https://www.gs1pl.org/kontakt/wytyczne-techniczne/ed
    i-uzgodnione-dokumenty/komunikaty-edi

    Jakie sysyemy by nie były, bez względu, czy to jakieś małe, czy większe ERP
    (typu Optima, Enova, Comarch XL), czy też najbardziej znane (SAP) gadają ze
    sobą bez problemu.

    danych

    > Ale to niekoniecznie sie nadaje do automatycznego ksiegowania.

    Nie wiem, czy nie mylisz pojęć.
    Księgowanie najczęściej idzie z programu/modułu handlowego do programu bądź
    modułu księgowego.
    Natomiast dokument EDI może zawierać większość informacji potrzebnych do
    zaksięgowania, ale to w programie handlowym ustawia się, co ma się dziać i
    w jaki sposób z poszczególnymi pozycjami faktury oraz jak ją rozliczać w
    aspekcie modułu kasa/bank i ewentualnie w powiązaniu z kursami walut.
    Natomiast w module albo programie księgowym ustawia się wzorce księgowań
    dla poszczególnych typów dokumentów, dla poszczególnych pozycji na
    dokumencie czy też w jeszcze bardziej skomplikowany sposób, np. przy
    podwójnej księgowości.

    A jeśli czegoś brakije, to można się zwrócić choćby do Jacka po odpowiedni
    konwerter:

    https://www.konwerter.com.pl/programy-handlowe

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 60. Data: 2021-08-17 14:26:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2021 09:03:40 +0200, Adam wrote:
> [...]
    [...]
    > Masz jakieś przykłady?
    > Nic mi nie wiadomo, aby EDI nie działało z EDI.

    Zobacz np
    https://en.wikipedia.org/wiki/EDIFACT
    https://www.edi-plus.com/resources/message-formats/v
    da/
    https://www.edidev.net/edidev-ca/help/Sample_Files/S
    ampleX12EdiFiles.htm

    Golym okiem widac roznice, a przeciez to tylko poczatek.

    A przeciez to nie wszystkie formaty
    https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_data_interc
    hange

    > Swego czasu bodajże Makro Cash and Carry wymyśliło swoje komunikaty GS1,
> [...]

    A Miele ... obsluguje VDA i EDIFact, czy mieszanke?
    https://www.miele.pl/m/edi-369.htm

    > Jakie sysyemy by nie były, bez względu, czy to jakieś małe, czy większe ERP
    > (typu Optima, Enova, Comarch XL), czy też najbardziej znane (SAP) gadają ze
    > sobą bez problemu.

    Na ile sie orientuje - to wlasnie sa problemy.
    I z nich zyja swietnie firmy posredniczace w wymianie.

    Co zreszta widac po ilosci standardow.

> [...]
    > w jaki sposób z poszczególnymi pozycjami faktury oraz jak ją rozliczać w
    > aspekcie modułu kasa/bank i ewentualnie w powiązaniu z kursami walut.

    Comarch np
    https://www.comarchedi.pl/rozwiazania-edi/

    wspiera faktury w formacie pdf. Dostajesz taka fakture ... i co dalej?

    I mowisz, ze bez problemu :-)

    J.