  • 41. Data: 2021-08-10 20:25:53
    Temat: Re: Korekta do korekty
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 sie 2021 o 19:47, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > B8, S5, I1 -- tylko niedzielne ;) księgowe mają ten dylemat...
    > BP drukuje termicznie, klienci lubią to wygrzewać papier
    + BP drukuje termicznie, klienci lubią wygrzewać papier
    > na słońcu, pod szkłem -- efekt jest... ;)

    Aby było jasne -- nie ma mowy o ciągach liter czy cyfr...
    To nie miałoby żadnego sensu! Litery są wmieszane pomiędzy cyfry...

    I21295B01004477 <-- konkretny przykład [ciekawe, czy dobrze
    przepisany] z 14 czerwca br.

    Od chyba stycznia ubr. można księgować paragony z NIPem...
    Tu dopiero jest zabawa!!! Biedronka drukuje numery jednoznacznie...
    Ale siak czy inaczej -- brutto jest, VAT jest ;) -- netto nie ma,
    czyli trudno mówić tu o nadmiarowości danych... Bywa, że żadna
    lupa nie pomoże, bo jakże odczytać to, czego nie ma, gdyż
    zniknęło podczas wygrzewania... ;)

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 42. Data: 2021-08-10 22:02:39
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Tak szuka niedzielna księgowa!!!
    > Zaprawiona w bojach -- szuka także w zakamarkach!!!

    Tak, to prawda - wklepuję dane najczęsciej w niedzielę rano
    i czasami muszę szukać daty systemowo (w zakamarkach)

    > Podasz podstawę prawną? ;)

    Zwykłe zasady komunikacji by wystarczyły.
    Nie chce mi się zaglądać do rozporządzenia, ale
    w ciemno stawiam, że data wystawienia albo numer to pierwsze
    dane wymagane tam wymienione.
    Różne już zmiany zachodziły z fakturowaniu "tego samego"
    u mnie i zmiany te wymuszały jakieś przepisy, ale
    podstawowe informacje zawsze były gdzieś na widoku.
    A na takim choćby kwitu z BP - data jest pod sam koniec.

    A są faktury drukowane na papierze firmowym,
    gdzie wystawcy nie wymienia się, tylko jest on niejako
    domyślny i takich rzeczy jak NIP (żeby wpisać i ściągnąć resztę)
    trzeba szukać w stopce dokumentu - druk malutki,
    albo moje oczy stare.

  • 43. Data: 2021-08-10 22:11:38
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Na tych (chyba elektryzujących) raczej ;) naprawdę nie ma.
    > (inna sprawa, że i kwoty małe)
    >
    > -=-
    >
    > 10 minut szuka daty księgowa, która widziała mniej niż dziesięć faktur;
    > księgowa, która widziała kilkadziesiąt faktur, szuka 1 minutę;
    > kilkaset -- kilka sekund... ;)

    Ale przecież wiesz co ma na celu to wyolbrzymienie.
    Co byś napisał, gdybym użył w tej figurze godzin albo dni?

  • 44. Data: 2021-08-11 10:06:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 10 Aug 2021 20:25:53 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
    > przepisany] z 14 czerwca br.
    >
    > Od chyba stycznia ubr. można księgować paragony z NIPem...

    Chwalisz się o znajomości księgowości, a nie pamiętasz, że to weszło już w
    roku 2014?
    Drukarki (i kasy) fiskalne miały obsługę NIPu nabywcy już nieco wcześniej,
    najczęściej od litery B w numerze unikatowym.

> [...]
    > czyli trudno mówić tu o nadmiarowości danych... Bywa, że żadna
    > lupa nie pomoże, bo jakże odczytać to, czego nie ma, gdyż

    To prawda.

    Natomiast (u moich klientów) dobry wynalazek, to wrzucenie sterty faktur do
    skanera i przepuszczenie przez usługę OCR, dzięki czemu po krótkiej chwili
    cała sterta faktur widnieje jako zapisy w rejestrze VAT w programie. Ale
    mimo wszystko i tak dobrze jest to zweryfikować.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 45. Data: 2021-08-12 15:43:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 11 Aug 2021 15:44:53 +0200 (GMT+02:00), Eneuel napisał(a):

    > (...)
    > Istotnie -- księgować takie coś można od dawna; natomiast od
    > niedawna nie można wystawić faktury do paragonu bez
    > NIPu...

    Otóż to.

    > To jakieś magiczne skanery -- skoro czytają coś, czego już nie ma
    > na papierze... ;) (rozmawialiśmy o wyblakłych paragonach i
    > fakturach -- przykładowo wystawionych przez BP)

    Jakoś przez wiele lat nie zauważyłem wyblakłej faktury z drukarki
    termicznej, w przeciwieństwie do igłowej.

    faktur widnieje jako zapisy w rejestrze VAT w programie.

    > Z podziałem na: materiały, uboczne, pozostałe... Skaner wie, czy
    > grabie są narzędziem, czy towarem... Skaner też zna dylematy
    > Towarzysza Pracy czy GTU...
    >
    > Raz jeszcze -- bo nie każdy pojmuje...
    > Księgowa księguje także coś, czego na fakturach nie ma i coś, co
    > na fakturach jest zapisane inaczej, niż księgowa powinna
    > zaksięgować...

    Co Ty piszesz?
    Od kiedy to księgowa jest, aby się zastanawiać, co jest na fakturze?
    Faktury towarowe wrzuca się do programu handlowego, więc albo od razu są
    widoczne w module księgowym, albo są eksportowane rejestry VAT (i/albo inne
    dane) do programu księgowego. W zależności od konfiguracji albo cała
    faktura jest traktowana jednakowo, albo są odpowiednio oznaczone
    poszczególne pozycje dokumentu, albo pozycje są dodatkowo rozdzielane - np.
    na potrzeby kręgu kosztów.
    Księgowa ewentualnie wprowadza tylko kosztówki, o ile nie ma innych osób w
    firmie do tego przeznaczonych.

    To działa odkąd pamiętam, czyli od samego początku lat 90-tych.

    > Chwilowo nie potrzebuję takiego skanera...
    > Szybciej zaksięguję -- niż skaner obsłuży choćby mechanicznie...
    > Kartki są nierówne, pogniecione, pobrudzone, poplamione, porwane,
    > czasami pozszywane jakimiś zszywkami... Niektóre faktury nie mają
    > papieru... ;) (^C^V -- bez skanera i OCR)

    U mnie stoi OKI serii MC.
    Niezmiernie rzadko zdarza się, aby coś zakleszczyła. Jeśli już, to jakaś
    "psu z gardła wyjęta" faktura na pół strony z igłówki z jakiejś stacji
    paliw.
    Klienci też nie zgłaszają problemów - może mają dobre skanery z dobrymi
    separatorami?
    Skanowanie sterty dokumentów trwa chwilę - może jakieś trzy sekundy na
    jeden dokument.

    > Za jakiś czas faktur bez papieru będzie bardzo dużo w stosunku do
    > papierowych...

    Już teraz bardzo rzadko spotyka się faktury papierowe - najczęściej mailem
    albo w systemie EDI, gdzie programy same się wymieniają fakturami. Znaczy:
    program sprzedawcy wysyła plik EDI programowi kupującego. Zaleta tego:
    wczytanie faktury na ok. 150 do 200 pozycji trwa kilka sekund, przy okazji
    są dopisywane nowe kartoteki, których kupujący jeszcze nie miał.

    Ty siedzisz jeszcze chyba w latach 70-tych albo wczesnych 80-tych ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 46. Data: 2021-08-13 00:03:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 12 Aug 2021 22:46:57 +0200 (GMT+02:00), Eneuel napisał(a):

    > Adam niewiele widział...
    >
    >: Jakoś przez wiele lat nie zauważyłem wyblakłej faktury z
    > drukarki termicznej
    >
    > Mało widziałeś... Ja widziałem przed paroma tygodniami kilka...

    Aż tak często nie tankuję, pomimo kilku pojazdów.

    >: w przeciwieństwie do igłowe
    >
    > Wyblakły czy były wydrukowane zużytą tasiemką?

    Racja: zużyta tasiemka.

    >: Od kiedy to księgowa jest, aby się zastanawiać, co jest na fakturze?
    >
    > Nie wiem -- od kiedy pamiętam... ;)
    > (ma coraz więcej do roboty, ale chyba od kiedy pamiętam, musiała
    > myśleć...)
    >
    >: U mnie stoi OKI serii MC. Niezmiernie rzadko zdarza się, aby coś
    > zakleszczyła.
    >
    > Skaner jest kobietą?

    Drukarka jest kobietą
    skaner jest facetem
    a kombajn (czyli stara OKI MC342dn) jest też facetem
    czyli średnia wychodzi na faceta ;)

    > : Jeśli już, to jakaś "psu z gardła wyjęta" faktura na pół strony
    > z igłówki z jakiejś stacjipaliw.
    >
    > Skaner wie, jak rozliczyć paliwo?
    > Kiedyś mógł spojrzeć na numer rejestracyjny, teraz -- niekoniecznie...
    > To jakiś magiczny skaner...

    Oczywiście, że nie skaner, tylko usługa OCR:
    https://www.comarch.pl/erp/ocr/

    Jak coś źle robi, to się zgłasza i chłopaki poptawiają.

    Zresztą tego typu usług jest sporo, np. program Zygmunta:

    https://www.cti.org.pl/cti_optima_kancelaria.html

    > Urzędnicy mają problemy z interpretacją prawa -- mogliby kupić
    > takie skanery... ;)

    Na chore głowy to i zdrowy skaner nie pomoże ;)

    >: Już teraz bardzo rzadko spotyka się faktury papierowe
    >
    > Może dlatego nie zakleszczają się?...

    Za to miewają inne przypadłości: np nie dochodzą, bo jakiś kretyński
    google-mail wrzeszczy, że w pdf może być wirus :(
    Niestety, sporo ludzi na tym syfie ma konta mailowe.

> [...]
    > kupującego.
    >: Zaleta tego:wczytanie faktury na ok. 150 do 200 pozycji trwa

    Faktura handlowa - czyli sprawdzenie i aktualizacja kartotek
    towarowych/usługowych i dokładne wprowadzenie "wszystkiego", czyli nazwa,
    opis, cena jednostkowa, EAN, jm itd.

    Z ciekawości zrobiłem test mojego kombajnu. Wrzuciłem do podajnika skanera
    10 faktur w formacie A4. Skaner zeskanował to w 35 sekund. Czyli średnia
    wychodzi 3,5 sekundy na jeden dokument. Całkiem nieźle, zwłaszcza w
    aspekcie biur rachunkowych.

    >: Ty siedzisz jeszcze chyba w latach 70-tych albo wczesnych 80-tych ;)
    >
    > Być może...
    > BTW -- jaki był wówczas VAT na wodę? Taki sam, jaki
    > jest teraz?...

    W latach 80-tych?
    Był podatek innego typu. Pamiętam, że jak się coś kupowało na zakład/firmę,
    to się pisało pismo z prośbą o sprzedaż bez tego podatku. Nie pamiętam już
    jego nazwy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 47. Data: 2021-08-13 12:56:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 Aug 2021 00:03:22 +0200, Adam wrote:

    > Aż tak często nie tankuję, pomimo kilku pojazdów.

    A ogladales je ponownie po pewnym czasie?
    Bo jak szybko wkladasz do segregatora, i jeszcze w klimatyzowanym
    biurze, to moze i nie blakna.

    P.S. Drukarki termiczne maja opcje drukowania na zwyklym papierze, za
    pomoca folii z termotuszem. To jest trwale, tylko ... widac za drogie
    ..

> [...]
    >
    > Jak coś źle robi, to się zgłasza i chłopaki poptawiają.
    >
    > Zresztą tego typu usług jest sporo, np. program Zygmunta:

    A Niemce sobie organizuja jakies serwisy krajowe do e-faktur,
    zeby mozna bylo sciagnac dane elektroniczne, a nie skanowac.

    Z tymi EDI nie jest tak rozowo, jak na reklamowkach wyglada :-)

> [...]
    > 10 faktur w formacie A4. Skaner zeskanował to w 35 sekund. Czyli średnia
    > wychodzi 3,5 sekundy na jeden dokument. Całkiem nieźle, zwłaszcza w

    Na samo skanowanie to calkiem niezle, a jeszcze rozpoznawanie ...

> [...]
    > to się pisało pismo z prośbą o sprzedaż bez tego podatku. Nie pamiętam już

    Byl podatek obrotowy. W sumie taki niby VAT, tylko naliczal ... kto
    wie czy nie producent, bo po co sklep mialby liczyc - co za
    utrudnienie :-)
    Zmienilo sie pozniej, jak DG i prywatnych sklepow przybylo.

    Stawki byly rozne, na wode akurat moglo nie byc, na zywnosc byc moze
    tez nie.

    J.

  • 48. Data: 2021-08-13 14:44:53
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, J.F.
    On 13.08.2021 12:56 you wrote:

    > A Niemce sobie organizuja jakies serwisy krajowe do e-faktur, zeby
    > mozna bylo sciagnac dane elektroniczne, a nie skanowac.
    U nas już puka do drzwi.

    https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/faktura/4712
    291,
    Centralny-Rejestr-Faktur-od-2021-r-Co-czeka-podatnik
    ow.html

    --
    Pete

  • 49. Data: 2021-08-13 16:49:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" o...@4...net

    > Aż tak często nie tankuję, pomimo kilku pojazdów.

    Tankuję niemal wyłącznie w Auchan -- ale
    moi Klienci tankują w różnych miejscach...

    > Oczywiście, że nie skaner, tylko usługa OCR:
    > https://www.comarch.pl/erp/ocr/

    Oczywiście -- to miałem na swej myśli...
    OCR wie -- kiedy ile VAT i ile kosztów...
    (są chyba co najmniej 4 różne warianty
    księgowania zwykłego paliwa samochodowego...)

    > Jak coś źle robi, to się zgłasza i chłopaki poptawiają.

    [pewnie biją tego OCRa... bo jak inaczej nauczyć
    go poprawnego księgowania paliwa?... biją kijem...
    czytałem o tym wielokrotnie -- 'strike any key'...
    aż nauczy się głupek, kiedy 50%, kiedy 75%, kiedy 20%...
    kiedy i gdzie -- bo czasami zaoszczędzony VAT można wrzucić
    w koszty... VAT zaoszczędzony przez MMorawieckiego...
    tę część VAT, której nie można odliczyć jako VAT...
    dobrze mu tak -- chciał zarobić! kijem go!!!]

    > Zresztą tego typu usług jest sporo, np. program Zygmunta:

    > https://www.cti.org.pl/cti_optima_kancelaria.html

    Też zgadują, jak traktować którą fakturę uwieczniającą zakup paliwa...

    > Na chore głowy to i zdrowy skaner nie pomoże ;)

    OCR też nie pomoże?...

    > Za to miewają inne przypadłości: np nie dochodzą, bo jakiś kretyński
    > google-mail wrzeszczy, że w pdf może być wirus :(
    > Niestety, sporo ludzi na tym syfie ma konta mailowe.

    Ja tam mam masę kont... Nie narzekam...

    Czyli skaner zabiera 3 sekundy i OCR zabiera 0?...

> [...]

    > 10 faktur w formacie A4. Skaner zeskanował to w 35 sekund. Czyli średnia
    > wychodzi 3,5 sekundy na jeden dokument. Całkiem nieźle, zwłaszcza w

    Czyli mechanika bierze 3 sekundy i OCR (razem z zapisaniem do
    bazy -- zapewne zapisuje hurtem, więc szybko) bierze 0.5 sekundy?

    > W latach 80-tych?

    70, 80...

    > Był podatek innego typu.

    Czyli woda nie była opodatkowana VATem?

    > Pamiętam, że jak się coś kupowało na zakład/firmę,
    > to się pisało pismo z prośbą o sprzedaż bez tego
    > podatku. Nie pamiętam już jego nazwy.

    Aha... Rozumiem... Czyli, jak się kupowało wodę na
    zakład, to się pisało pismo z prośbą o sprzedaż wody
    bez tego podatku... I księgowało się wówczas bez podatku?...
    A co wówczas, gdy kupowało się wodę na wyschnięte gardło?
    Księgowało się wówczas z podatkiem? -- tak, jak teraz
    księguje się VAT?...

    A składka zdrowotna ZUS? -- była odliczana
    w całości czy częściowo w latach 70 czy 80?...
    Jeśli była jakoś odliczana -- od dochodu czy od podatku?...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 50. Data: 2021-08-13 16:54:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" seugbh$oah$...@g...aioe.org

    > Od chyba stycznia ubr. można księgować paragony z NIPem...

    [tłumaczą się tylko winni -- czuję się winny, więc tłumaczę się...]

    Moje myśli zapewne biegły jakimiś takimi:
    Od chyba stycznia ubr. można znaleźć wśród
    księgowanych faktur paragony z NIPem...
    drogami, gdy pisałem...

    Zdecydowanie niefortunnie zapisane...

    --