  • 1. Data: 2021-06-01 22:36:51
    Temat: Korekta faktury?
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam
    DG, KPIR, VAT czynny.
    Nigdy nie miałem przypadku korekty i nie wiem dokładnie jak do tego podejść.

    W OVH .pl mam wykupiony VPS - płatność z góry na rok (faktura listopad 2020).
    10 marca 2021 był pożar w ich serwerowni, we FRA i serwer nie działał 14 dni.

    Po jakimś czasie napisali, że przyznali w ramach zadośćuczynienia kilka PLN.
    Myślałem, że po prostu to będzie w ramach "kuponu" /rabatu i przy przedłużeniu usługi
    w listopadzie 2021 wykorzystam te środki.
    I zaakceptowałem to (maile były po FR/EN).

    Nagle dostałem "ujemną" fakturę korygującą
    Faktura korygująca nr: XXXXXX/F z dnia 31 Maj 2021
    Numer korygowanej faktury YYYY (ta z listopada 2020)
    Na minus 13,52 PLN brutto.
    Typ usługi: Pozostałe GIFT

    Napisałem do nich, że odmawiam przyjęcia tej płatności i aby to anulowali (i że im to
    odeślę, jeśli wysłali na konto bankowe).
    Ale oczywiście się nie odezwali.
    Te 13,52 przelali na wewnętrzne konto prepaid u nich w systemie.

    Co mam z tym zrobić? Mam to jakoś zaksięgować?

    Jak rozumiem, że w przypadku takich niechcianych rabatów, nie trzeba korygować tego w
    2020 roku. Tylko z dniem wystawienia korekty czyli 2021.05.31

    Jak to zaksięgować KPIR i VAT? Faktura może być ujemna?

    Bym to olał, ale obawiam się, że to wykażą w JPK i będzie dym.

    Najpierw 2 tygodnie usługa niedostępna, a później ludziom problemy tylko robią.
    zamiast przedłużyć z automatu o miesiąc usługę bezgotówkowo i spokój.

  • 2. Data: 2021-06-02 07:02:09
    Temat: Re: Korekta faktury?
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-06-01 o 22:36, Adam pisze:

> [...]
    w 2020 roku. Tylko z dniem wystawienia korekty czyli 2021.05.31
    > Jak to zaksięgować KPIR i VAT? Faktura może być ujemna?

    Wszystko może być ujemne.
    Nawet przychód miałem kiedyś ujemny i program tego nie przewidział :-)

    > Bym to olał, ale obawiam się, że to wykażą w JPK i będzie dym.
    > Najpierw 2 tygodnie usługa niedostępna, a później ludziom problemy tylko robią.
    zamiast przedłużyć z automatu o miesiąc usługę bezgotówkowo i spokój.

    Przy rozliczeniu korekty jest zawsze odwołanie do korygowanej faktury,
    ale rozliczasz w okresie, w którym korekta jest wystawiona i tak jak
    rozliczasz podatki za ten okres.
    Ja też bym olał - nawet jak w JPK będzie widać, to
    przy takiej kwocie-jeśli korekta jest zmniejszająca -jak Ci się nie chce
    nic robić - to zawsze możesz nie zauważyć albo nieświadomie zgubić
    fakturę i nic nie robić.
    Ja miałem wiele faktur, które już w czasach JPK gdzieś ugrzęzły
    i nigdy nie zostały uwzględnione, bo znalazły się za późno albo wcale.

  • 3. Data: 2021-06-02 09:17:57
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Dziękuję za odpowiedź.

    > Przy rozliczeniu korekty jest zawsze odwołanie do korygowanej faktury,
    > ale rozliczasz w okresie, w którym korekta jest wystawiona i tak jak
    > rozliczasz podatki za ten okres.

    Czyli maj 2021 i nie ruszam poprzedniego roku.

    > Ja też bym olał - nawet jak w JPK będzie widać, to
    > przy takiej kwocie-jeśli korekta jest zmniejszająca -jak Ci się nie chce

    Tylko ta korekta de facto zmniejsza wydatki (koszty) - bo nagle usługa (opłacona w
    zeszłym roku) jest tańsza.

    Plus nie jestem pewny czy za miesiąc również nie zrobią takiej korekty (z ich
    korespondencji nie wiem
    czy rekompensata będzie równowartością 1 mc czy 3 mc opłaty za VPS - pierwotnie tuż
    po awarii pisali o 3mc).
    Na razie 1 mc- miałoby to sens jak ktoś ma naliczanie / FV miesięczne za ich usługi
    (wtedy nic nie zapłaci),
    a nie jakiś super tani VPS płatny rok z góry.

    > nic robić - to zawsze możesz nie zauważyć albo nieświadomie zgubić
    > fakturę i nic nie robić.
    Ten wariant się trochę kłóci z tym, że próbuję się z nimi skontaktować, aby anulowali
    tę korektę i rekompensatę.
    Nie wiem czy oni mogą całkowicie anulować w ogóle taką rekompensatę i fakturę
    korygującą.
    Choć pewnie nie uda mi się z nimi skontaktować. Obsługa klienta zerowa.

    > Ja miałem wiele faktur, które już w czasach JPK gdzieś ugrzęzły
    > i nigdy nie zostały uwzględnione, bo znalazły się za późno albo wcale.
    Troszkę mnie pocieszyłeś.

    Ale jakby zrobić to zgodnie ze sztuką to jak by to wyglądało?
    Nie wiem czy mój program Mała Księgowość RP przewiduje ujemne faktury ;)
    To musiałbym DW zrobić do tego? Czy próbować bezpośrednio FV ujemną wpisać ;)
    Jako pozostałe wydatki z wartością ujemne? ;/
    Czy wręcz odwrotnie i jako sprzedaż i usług na rzecz OVH z wartością dodatnią
    (podobnie jak w Różnicami Kursowymi?)
    Ale to chore.

    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2021-06-02 18:04:45
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-06-02 o 09:17, Adam pisze:
> [...]
    >
    > Czyli maj 2021 i nie ruszam poprzedniego roku.

    > Tylko ta korekta de facto zmniejsza wydatki (koszty) - bo nagle usługa (opłacona w

    No ale jest tańsza ubiegłym rozliczonym okresie,
    a Ty o tym nie wiesz, bo skasowałeś tego maila...
    ale skoro już wiesz, bo wyjaśniasz, to tak się nie wytłumaczysz.

> [...]
    > Jako pozostałe wydatki z wartością ujemne? ;/
    > Czy wręcz odwrotnie i jako sprzedaż i usług na rzecz OVH z wartością dodatnią

    Nie wiem jakie opcje ma ta Mała Księgowość, ale
    musi być możliwość wklepania korekty do rejestru VAT a
    reszta zrobi się automagicznie. Jeśli tak nie jest, to
    program jest słaby. A skoro korekta, to musi mieć
    możliwość przyjęcia kwot ujemnych i potrafić rozliczyć

  • 5. Data: 2021-06-02 22:00:09
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    > No ale jest tańsza ubiegłym rozliczonym okresie,
    > a Ty o tym nie wiesz, bo skasowałeś tego maila...
    > ale skoro już wiesz, bo wyjaśniasz, to tak się nie wytłumaczysz.

    Dzisiaj wysłałem zgłoszenie (wcześniej w podobnym, ale mniej dosadnym tonie pisałem
    do nich już 31 maja - bez odpowiedzi),
    że całkowicie rezygnuję z tej "rekompensaty" i proszę o zabranie przyznanych środków
    i anulowanie korekty.
    Zobaczymy co zrobią i czy w ogóle będzie odpowiedź.

    > musi być możliwość wklepania korekty do rejestru VAT a
    > reszta zrobi się automagicznie. Jeśli tak nie jest, to
    > program jest słaby. A skoro korekta, to musi mieć
    > możliwość przyjęcia kwot ujemnych i potrafić rozliczyć

    Mam nadzieję, ze nie będę musiał dokładnie tego rozkminiać. Ale pewnie masz rację i
    da się.

    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2021-06-03 12:13:55
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida..Console>

    W dniu 2 cze 2021 o 22:00, Adam pisze:

    > Mam nadzieję, ze nie będę musiał dokładnie
    > tego rozkminiać. Ale pewnie masz rację i da się.

    Wstaw minus -- sprawdzisz.

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 7. Data: 2021-06-03 12:20:56
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida..Console>

    W dniu 1 cze 2021 o 22:36, Adam pisze:

    > Faktura korygująca nr: XXXXXX/F z dnia 31 Maj 2021
    > Numer korygowanej faktury YYYY (ta z listopada 2020)
    > Na minus 13,52 PLN brutto.

    Zaksięguj jako rozchodową '-13,52' brutto 31 maja 2021 r.
    i napisz w opisie, że to 'faktura korygująca do faktury
    YYYY z ?? listopada 2020 r.' -- księguję takie faktury
    w każdym miesiącu; bywa, że koryguję fakturę wystawioną
    w dniu wystawienia faktury korygującej; bywa, że koryguję
    tak, iż korygująca nie zmienia sumy wydatków... ;)

    Zaksięguj tak, jak zwykłą rozchodową, ale dodaj znaki
    minusa (przykładowo: -10,99 -2,53 -13,52) podając
    daty 31 maja 2021 r.

    -=-

    W dniu 2 cze 2021 o 07:02, cef pisząc
    używa liter tak ułożonych:

    Może.

    cef> Wszystko może być ujemne.

    Niekoniecznie. Choćby ujemnego PIT w RP chyba nie ma.
    (Fiskus Ci nie zapłaci PIT za starty -- możesz co najwyżej
    pomniejszać tymi stratami podobne zyski, ale ujemnego PIT
    w RP raczej nie ma)

    Jest nie bez powodu rozgraniczenie -- 'odliczenie od dochodu'
    i 'zwiększenie kosztów'... W różnych deklaracjach miewasz
    oddzielne rubryczki, miast możliwości wstawienia ujemnej wartości.

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 8. Data: 2021-06-03 12:38:20
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida..Console>

    W dniu 2 cze 2021 o 07:02, cef pisze:

    > Przy rozliczeniu korekty jest zawsze odwołanie do korygowanej faktury,
    > ale rozliczasz w okresie, w którym korekta jest wystawiona i tak jak
    > rozliczasz podatki za ten okres.

    Jest to też furtka do księgowania zapomnianych faktur zdolnych ;)
    do otrzymania duplikatów -- data wystawienia duplikatu jest wówczas
    dobrą (prawie ;) dobrą) datą do księgowania. (zbyt starych faktur
    nie można księgować i nie można pomijać faktur wzbogacających, co
    pozornie ;) sprawia konflikt niemożliwy do rozwiązania)

> [...]
    > przy takiej kwocie-jeśli korekta jest zmniejszająca -jak Ci się nie
    > chce nic robić - to zawsze możesz nie zauważyć albo nieświadomie

    W jakim celu? Umie księgować dodatnie -- zaksięguje ujemną.
    Raz zaksięguje ujemną -- będzie miał w przyszłości łatwiej.
    Pominie tę -- będzie miał w przyszłości trudniej. (będzie
    miał kolejne ujemne)

    > Ja miałem wiele faktur, które już w czasach JPK gdzieś ugrzęzły
    > i nigdy nie zostały uwzględnione, bo znalazły się za późno albo wcale.

    Koryguję w takich wypadkach... W szczególności proszę o duplikaty...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 9. Data: 2021-06-03 14:50:32
    Od: cef <c...@i...pl>

    > W jakim celu? Umie księgować dodatnie -- zaksięguje ujemną.

    Założenie było, że mu się nie chce nic robić.

    > Raz zaksięguje ujemną -- będzie miał w przyszłości łatwiej.
    > Pominie tę -- będzie miał w przyszłości trudniej. (będzie
    > miał kolejne ujemne)

    Jeśli zakładamy, że to nie incydentalny przypadek,
    to faktycznie lepiej się nauczyć.

    > Koryguję w takich wypadkach... W szczególności proszę o duplikaty...

    No jasne: znajduję w plecaku fakturę z myjni za 25 złotych brutto
    z października 2020 i to od auta co 20% tylko kosztow jest.
    Czyli 2 zł VATu do odliczenia i 4zł do uwzględnienia w PIT - czyli realnie
    podatkowo 3zł a zrobienie korekty z odgrzebaniem starego
    segregatora zajmie pewnie więcej niż kwadrans.
    Nie warto tego ruszać. Nie mówiąc już o organizowaniu duplikatu.

  • 10. Data: 2021-06-03 14:55:15
    Od: cef <c...@i...pl>

    > W dniu 1 cze 2021 o 22:36, Adam pisze:
    >
    > cef> Wszystko może być ujemne.
    >
    > Niekoniecznie. Choćby ujemnego PIT w RP chyba nie ma.

    To, że program nie przewiduje i sobie nie radzi, to inna sprawa.
    Pisałem o zjawisku występowania różnych zdarzeń czy stanów
    na koniec okresu. Ja nie myślę, że za stratę US płaci świadczenie
    w rodzaju antypodatku :-) tylko podaję przykład, że
    może wystąpić jakaś wartość (przychód, cena) z minusem.