  • 1. Data: 2015-04-06 18:08:01
    Temat: PIT a umowa z firmą zagraniczną
    Od: PawelZ <n...@n...natenadres.pl>

    Cześć
    W minionym roku wykonałem kilka drobnych "fuch" programistycznych jako
    osoba fizyczna dla niemieckiej firmy w oparciu o umowę autorską o
    dzieło. Pracę wykonywałem w Polsce. Wydaje mi się, że to dość typowa
    sytuacja, ale nie znalazłem w sieci jednoznacznej odpowiedzi.

    Proszę o pomoc w rozliczeniu, bo pani w urzędzie skarbowym nie miała
    pojęcia jak to zrobić (!) i zaplątała się w zeznaniach :(

    1. Czy mogę to zrobić na PIT-37 rozliczając się razem z żoną? Pani z US
    kazała PIT-36.
    2. Czy prawidłowym źródłem są "prawa autorskie.." czy "Działalność
    wykonywana osobiście..."
    3. Czy mam wpisywać kwotę kosztów uzyskania przychodu (50%)? Pani w US
    kazała wpisać koszty 0, a przychody pomniejszone o 50%.
    4. Czy mam wypełniać PIT/ZG?

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2015-04-06 20:34:35
    Temat: Re: PIT a umowa z firmą zagraniczną
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    PawelZ wrote:

    > Proszę o pomoc w rozliczeniu, bo pani w urzędzie skarbowym nie miała
    > pojęcia jak to zrobić (!) i zaplątała się w zeznaniach :(

    Tam mało kto ma pojecie o podatkach.

    > 1. Czy mogę to zrobić na PIT-37

    Nie.
    Dochody zagraniczne i dochody wzgledem ktorych nie została pobrana
    zaliczka nie mieszczą się w ramach zastosowania pit-37.
    To ze sie czasami fizycznie da to zrobic i wychodzi "dobrze" to inna
    bajka. Formalnie zapisano dla kogo jest pit-37 i ty sie w tą regułkę nie
    wpasowujesz.

    > 2. Czy prawidłowym źródłem są "prawa autorskie.." czy "Działalność
    > wykonywana osobiście..."

    Ani tu ani tu.

    googlaj "umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z niemcami"

    bardzo krotko jest tu
    http://www.finanzamt.pl/index.php?option=com_content
    &view=article&id=75&Itemid=73

    w skrocie.
    Zarobek niemiecki podlega opodatkowaniu w niemczech i jest wyłączany z
    opodatkowania w Polsce, ale ma wpływ na wyliczenie skali podatkowej.

    czyli 163 w pit36

    tzw metoda wyłączenia z progresją.

    googlaj, googlaj az bedziesz madrzejszy.

    > 3. Czy mam wpisywać kwotę kosztów uzyskania przychodu (50%)? Pani w US
    > kazała wpisać koszty 0, a przychody pomniejszone o 50%.

    nie na temat.

    > 4. Czy mam wypełniać PIT/ZG?

    tak, o ile zarobiles tez cos w Polsce.

  • 3. Data: 2015-04-06 20:43:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    PawelZ wrote:
    > Pracę wykonywałem w Polsce.

    Aaaa, wróć.
    Teraz dopiero doczytałem, ze nie wyjeżdzałeś fizycznie.

    masz na szybko, bo musze juz leciec

    http://prakreacja.pl/zeznanie-roczne-freelancera-doc
    hody-zagraniczne/

    Napisz, czy dostales brutto do reki cyz ktos tam ci potracil podatek,

    .

  • 4. Data: 2015-04-06 21:36:57
    Od: PawelZ <n...@n...natenadres.pl>

    W dniu 2015-04-06 20:43, witek pisze:

> [...]
    hody-zagraniczne/

    > Napisz, czy dostales brutto do reki cyz ktos tam ci potracil podatek,

    Dostałem brutto z Niemiec. Aha, nie wiem czy to ważne, ale nie mam
    pewności czy umowa była na firmę niemiecką, ichniejszą jednoosobową
    działalność czy osobę bez działalności. Mam podane imię nazwisko i adres.
    W PL pracuję normalnie na etacie.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 5. Data: 2015-04-07 00:01:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    PawelZ wrote:
> [...]
    > 3. Czy mam wpisywać kwotę kosztów uzyskania przychodu (50%)? Pani w US
    > kazała wpisać koszty 0, a przychody pomniejszone o 50%.

    internet to fajna sprawa, nie trzeba tego samego pisac jeszcze raz

    http://antyweb.pl/jak-rozliczyc-zagraniczne-przychod
    y-freelancera-cz-1/#
    http://antyweb.pl/jak-rozliczyc-zagraniczne-przychod
    y-freelancera-cz-2/

  • 6. Data: 2015-04-08 20:38:51
    Od: PawelZ <n...@n...natenadres.pl>

    W dniu 2015-04-07 00:01, witek pisze:
    > internet to fajna sprawa, nie trzeba tego samego pisac jeszcze raz

    Wielkie dzięki za pomoc ale prawdę mówiąc to miałem nadzieję spotkać
    kogo, kto to przerabiał w praktyce, bo np odnośnie wymogu PIT/ZG zdania
    są podzielone.

    I wciąż nie mieści mi się w głowie, dlaczego jak (teoretycznie) zarobię
    300zł z zagranicy i 200 tyś na etacie w kraju muszę się rozliczać na
    PIT-36 zamiast PIT-37 :)

    No nic, po prostu postąpię zgodnie z radami spod linków i zobaczymy co
    US na to powie.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 7. Data: 2015-04-08 21:02:51
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    PawelZ wrote:

    > Wielkie dzięki za pomoc ale prawdę mówiąc to miałem nadzieję spotkać
    > kogo, kto to przerabiał w praktyce, bo np odnośnie wymogu PIT/ZG zdania
    > są podzielone.

    Nie wiem czym tu się można dzielić.
    W twoim przyypadku składasz pit/zg.
    Nie musialbys go składać gdybys nie musiał od tych kwot płacić podatku.
    Np zarobiłeś coś za granicą w kraju w którym stosowana jest metoda
    wyłączenia z progresją a w Polsce nie zarobiłeś nic czyli nie masz
    obowiązku zapłaty podatku.

    > I wciąż nie mieści mi się w głowie, dlaczego jak (teoretycznie) zarobię
    > 300zł z zagranicy i 200 tyś na etacie w kraju muszę się rozliczać na
    > PIT-36 zamiast PIT-37 :)

    Bo wyraznie określono kiedy mozna stosować pit-37. W pozostalych
    przypadkach stosuje sie pit-36. I ty sie na zastosowanie pit-37 nie łapiesz.

    > No nic, po prostu postąpię zgodnie z radami spod linków i zobaczymy co
    > US na to powie.

    wyslij poczta, lub elektronicznie (najlepiej).
    W zadnym przypadku nie zaność osobiście nie dając paniom szans na
    zapamiętanie "to ten typ co się pyszczył przy składaniu pit-36 o ktorych
    ja nic nie wiem, ale się douczę i mu dokopię".

  • 8. Data: 2015-04-09 18:13:24
    Od: PawelZ <n...@n...natenadres.pl>

    W dniu 2015-04-08 21:02, witek pisze:

> [...]
    > Np zarobiłeś coś za granicą w kraju w którym stosowana jest metoda
    > wyłączenia z progresją a w Polsce nie zarobiłeś nic czyli nie masz

    Moim zdaniem powinno być odwrotnie - muszę poinformować US czemu nie
    płacę podatku. Natomiast jeśli płacę go w całości sam, to po cholerę im
    PIT/ZG?

    Cytat z komentarza sprzed roku (pod artykułem na antyweb):
    =====
    Artykuł bardzo fajny, aczkolwiek w Urzędzie Skarbowym przekonywali mnie,
    że nie do końca zgodny z prawdą.

    Poinformowano mnie, że załącznik PIT/ZG składa się wyłącznie gdy w grę
    wchodzą przepisy o podwójnym opodatkowaniu (w praktyce - jeśli
    wykonywałbym te prace będąc fizycznie za granicą, to wtedy musiałbym
    dostarczyć PIT/ZG; w sytuacji, gdy zlecenia wykonywałem z terenu Polski,
    wrzucam dochody normalnie jak w Polsce - czyli sumuję np. przychody,
    koszty i zaliczki nieważne czy polskie czy zagraniczne).
    =====

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 9. Data: 2015-04-09 19:23:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    PawelZ wrote:

    > Moim zdaniem powinno być odwrotnie - muszę poinformować US czemu nie
    > płacę podatku. Natomiast jeśli płacę go w całości sam, to po cholerę im
    > PIT/ZG?

    Myslenie wypranego leminga.
    US nie jest twoim wlasccielem i nie musisz informowac go o kazdym
    pierdnięciu.
    Masz mu przeslac tylko takie dane, ktore są potrzebne do prawidlowego
    wyliczenia podatku.
    Po co pit/zg? nie mam pojecia. Biurokracja musi jakos uzasadnic swoje
    istnienie.

> [...]
    > wrzucam dochody normalnie jak w Polsce - czyli sumuję np. przychody,
    > koszty i zaliczki nieważne czy polskie czy zagraniczne).

    zrob jak uwazasz.

  • 10. Data: 2015-04-09 21:49:07
    Od: PawelZ <n...@n...natenadres.pl>

    W dniu 2015-04-09 19:23, witek pisze:

    > Myslenie wypranego leminga.
    > US nie jest twoim wlasccielem i nie musisz informowac go o kazdym
    > pierdnięciu.

    Nie posuwasz się za daleko?

    > Masz mu przeslac tylko takie dane, ktore są potrzebne do prawidlowego
    > wyliczenia podatku.

    No właśnie. Informacja o tym, że płacę mniej albo wcale, bo ktoś inny
    już to zrobił jest chyba na miejscu?

    > Po co pit/zg? nie mam pojecia. Biurokracja musi jakos uzasadnic swoje
    > istnienie.

    To już wybitnie mądre było.

    > zrob jak uwazasz.

    Już wcześniej napisałem jak zrobię. Miałem jednak nadzieję, że uda się
    konkretnie wyjaśnić sprawę, choćby dla potomnych. Jak widać polskie
    prawo podatkowe tego nie umożliwia.

    Pozdrawiam
    Paweł