  • Data: 2020-01-12 12:32:42
    Temat: Re: Bank interpretuje
    Od: 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Wojciech Bancer w
    <news:slrnr1lvvm.2hts.wojciech.bancer@pl-test.org>:

    > A tu o sankcjach za stosowanie złego identyfikatora:
    > http://www.poradypodatkowe.pl/artykul,751,1830,sankc
    je-karne-za-podanie-nip-zamiast-pesel-lub.html

> [...]
    i płatników,
    > podatnicy są obowiązani podawać identyfikator podatkowy na dokumentach związanych z
    wykonywaniem
    > zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których
    poboru są obowiązane
    > organy podatkowe lub celne.

    > W art. 81 § 1 pkt 3 Kodeksu karnego skarbowego przewidziana jest kara grzywny dla
    podatnika lub
    > płatnika, który wbrew obowiązkowi nie podaje numeru identyfikacji podatkowej (NIP)
    lub podaje
    > numer nieprawdziwy.
    > ---
    > chociaż w praktyce się z sankcjami nie spotkałem (nie słyszałem).

    Mógłbyś chociaz przeczytać to na co sie powołujesz?

    "przepisy ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z
    2007 r. nr 111, poz. 765 z późn. zm.) nie przewidują sankcji karnych za
    podanie przez płatnika niezgodnego ze stanem rzeczywistym identyfikatora
    podatkowego podatnika (tj. numeru PESEL zamiast NIP lub NIP zamiast numeru
    PESEL).

    Zatem płatnik, który w dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań
    podatkowych poda niewłaściwy identyfikator podatkowy podatnika, z tego
    tytułu nie może zostać ukarany na podstawie Kodeksu karnego skarbowego
    (podkreśl. red.)."

    > I jeszcze na koniec tu, kilka przykładów (na końcu artykułu):
    > https://www.prawo.pl/biznes/nip-czy-pesel-jaki-ident
    yfikator-stosowac,194463.html
    > ---
    > Osoby fizyczne, których identyfikatorem podatkowych chociaż przez część
    poprzedniego roku był
    > numer NIP, składając zeznanie PIT za ten rok jako identyfikator podatkowy powinny
    wskazać
    > numer NIP.

    Ale z tego nie wynika, że maja wszystkie soje zobowiązania podatkowe płacic
    na rachunek związany z NIPem.

    > Oczywiście sądzę, że prawo prawem, a PRAKTYKA praktyką i urzędy nie karają
    > za to, że zastosujesz PESEL zamiast NIP (a przynajmniej nie słyszałem o tym).

    Patrz wyżej cytat z Twojego linku.

    > Jednakowoż formalnie powinieneś używać wg mnie NIP do wszystkiego o ile w danym
    > okresie warunki spełniałeś, a co za tym idzie takowy rachunek (z NIPem)
    > wpłat dokonywać.

    Niech sie organ ogarnie :)

    --
    'Tom N'