    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KSEF - jakies plusy?
    Date: Fri, 26 Jan 2024 12:13:50 +0100

    Dnia Fri, 26 Jan 2024 06:58:33 +0100, cef napisał(a):

    > Zakładam, że z zaciągnięciem nie będzie problemu, ale pozostanie
    > dekretowanie,
    > bo nie sądzę, żeby system księgowy sam sobie poradził z ustalaniem czy
    > to faktura za paliwo czy parking czy naprawę z różnym procentowo
    > odliczeniem VAT czy to zwykły koszt czy zakup materiału czy częściowy
    > nkup. Więc wklepywać może nie trzeba będzie, ale odklikać każdą tak.

    Ale przecież różne systemy już od dawna zaciągają dane elektronicznie:
    Optima, CDN-XL, Enova itd itp.
    Od kilku lat mogą też dane zaciągać z plików graficznych (pdf, jpg itp) za
    pomocą mechanizmów OCR. A to jest trudniejsze, bo "każda" faktura jest
    inna: od brutto, od netto, wąska z fiskalki za paliwo, z dodatkowymi kodami
    albo danymi dotyczącymi pozycji (np. nr partii towaru) itd. I programy
    sobie radzą.
    Oczywiście jest jeszcze EDI / ECOD już chyba ze 30 lat, ale to działa w
    prawie każdym polskim programie prawidłowo. Oraz większości europejskich, w
    tym we wszystkich chyba odmianach SAP.

    W przypadku KSEF jest o tyle łatwiej, że jest standaryzacja.
    Program wczytuje dane i jeśli nie zadziała algorytm (np. paliwo 50% VAT i
    75% KUP) to program pyta i po wprowadzeniu schematu następną taką fakturę
    łyknie bez pytania.
    Poza tym jest możliwość zaczytywania faktur nie tylko kosztowaych, ale i
    "handlowych", z automatycznym dopisywaniem nowych pozycji towarów bądź
    usług i dopisywaniem nowych kontrahentów.

    Przykład:
    https://www.comarch.pl/erp/ksef/

    --
    Pozdrawiam.