  • Data: 2002-05-01 11:06:32
    Temat: Re: nowelizacja updf i brak oświadczeń
    Od: Maddy <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik ppinq napisał:
    (trochę ciach)

    > "Po wejściu w życie nowelizacji, pracownik będzie miał możliwość wyboru,
    > czy zawiadomić pracodawcę o tych zmianach, z tym że jeżeli tego nie
    > uczyni, pracodawca będzie nadal dokonywał zmniejszenia zaliczki na
    > podatek, co może skutkować koniecznością dokonania przez pracownika
    > dopłaty do podatku przy składaniu rocznego zeznania podatkowego".
    >
    > Może ktoś mnie oświecić w jakich okolicznościach i z jakiego przepisu
    > miałaby wynikać konieczność dopłaty ?
    > Jakoś nigdzie nie mogę się tego doszukać.
    To wynika wprost z zasad liczenia podatku.
    Podatek od wynagrodzenia jest co miesiąc pomniejszany o 1/12 kwoty
    obniżenia zaliczki ( to te 518.16 zł z tabelki podatkowej).
    A w przypadku DG opodatkowanej na zasadach ogólnych musisz co miesiąc
    obliczac zaliczki zgodnie z wspomniana wyżej tabelą, czyli równiez
    pomniejszac podatek o ta kwotę. A więc wychodzą dwa odliczenia, z
    czego tylko jedno należne.
    Niestety nie możesz zrezygnować z tego odliczenia w PIT-5, bo podatek
    ma byc policzony zgodnie za skalą w art. 27 ustawy. Sprawdziłam na
    sobie - US każe korygowac, bo takiego wyliczenia "system nie
    przyjmuje" - podatek jest nieprawidlowo wyliczony, nie szkodzi że na
    korzyśc SP. Zresztą coś tu juz kiedys o tym pisałam.

    Jeżeli zawiadomisz pracodawcę, że rozpocząłes działalność, to ten nie
    bedzie Ci podatku od wynagrodzenia obniżał i jestes wobec budżetu
    państwa na zero (no, jeżeli zmieścisz się w progu 19%).
    Ale skoro już upowazniłes go do obniżania zaliczek (złozyłeś
    pracodawcy PIT-2) to jeżeli nie zgłosisz mu faktu prowadzenia
    działalności, to "naciagasz" skarb państwa na te 43,18zł miesięcznie.
    Oczywiście, w tym projekcie państwo zgadza sie na takie naciąganie w
    zaliczkach, przeciez w rozliczeniu rocznym wszystko i tak sie wyrówna.

    Ale na koniec roku będziesz musiał oddać jedno odliczenie.
    Jest to taki mały kredycik z budżetu :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl