  • 1. Data: 2003-04-07 06:27:20
    Temat: Amortyzacja - metoda degresywna
    Od: "Jarosław Kątnik" <j...@w...pl>

    Witam

    Czy w metodzie degresywnej przeliczenie miesięcznego odpisu następuje po
    _roku_używania_ czy też z początkiem kolejnego roku kalendarzowego?

    Jarek

  • 2. Data: 2003-04-07 07:47:59
    Temat: Re: Amortyzacja - metoda degresywna
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "Jarosław Kątnik" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Czy w metodzie degresywnej przeliczenie miesięcznego odpisu następuje po
    > _roku_używania_ czy też z początkiem kolejnego roku kalendarzowego?
    >
    > Jarek
    Nie bardzo rozumiem o co ci chodzi ?Chyba że ja dziś żle myśle (nie lubie
    poniedziałku.)
    Wiola

  • 3. Data: 2003-04-07 14:16:44
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl> napisał w wiadomości

    > Nie bardzo rozumiem o co ci chodzi ?Chyba że ja dziś żle myśle (nie lubie
    > poniedziałku.)

    W metodzie degresywnej, od nowego roku kalendarzowego ( podatkowego ) ustalasz
    nową podstawę ( wartość netto środka trwałego ) naliczania amortyzacji. Jeżeli
    odpis roczny wyjdzie ci mniejszy niż metodą liniową, to przechodzisz na liniową
    już od aktualnego roku.

    Faktycznie zapis w ustawie nie jest IMHO jednoznaczny:
    cytat z Art. 22k. ustawy PDOF
    "1. Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej maszyn
    i urządzeń zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji oraz środków transportu,
    z wyjątkiem samochodów osobowych, o których mowa w art. 23 ust. 3a,
    w pierwszym podatkowym roku ich używania przy zastosowaniu stawek
    podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych podwyższonych, z zastrzeżeniem
    ust. 2, o współczynnik nie wyższy niż 2,0, a w następnych latach podatkowych -
    od ich wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy
    amortyzacyjne, ustalonej na początek kolejnych lat ich używania. Począwszy od
    roku podatkowego, w którym tak określona roczna kwota amortyzacji miałaby
    być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody
    określonej w art. 22i ust. 1, podatnicy dokonują dalszych odpisów
    amortyzacyjnych zgodnie z art. 22i."

    Ryszard