  • 1. Data: 2007-11-24 10:30:05
    Temat: Aport a VAT (info, RP)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Witam.
    Taka ciekawostka:
    http://rp.pl/artykul/70954.html
    "Sąd stanął po stronie fiskusa. Stwierdził, [...]
    Nie narusza to zasady neutralnoœci [...]"

    Ja tam nie wiem, ale coś mi nie pasuje.
    Porównajmy dla jasności:

    przypadek 1:
    - firma "A" 100% VAT kupuje sobie ST, powiedzmy za 10 000 zł,
    2200 VAT płaci i odlicza. Koniec rozważań.

    przypadek 2:
    - firma "B" 100% VAT kupuje sobie ST, powiedzmy za 10 000 zł,
    2200 VAT płaci i odlicza. Koniec etapu 1, jesteśmy na zerze
    - firma "B" wnosi następnie nabyty ST aportem do firmy "A",
    tej samej co wyżej (100% VAT).
    Fiskus powiada że należy się 2200 zł VAT, a sąd uzupełnia to
    tezą że "nie narusza to zasady neutralności".

    Na takie dictum mam pytania:
    - czy na aport wystawia się f-rę z wykazanym VAT?
    - jeśli nie, to na jakiej podstawie doposażony aportem ma prawo
    odliczyć VAT?
    - jeśli nie, to w której przestrzeni matetycznej są dokonywane
    operacje dodawania i odejmowania, ze wychodzi tak jak w przy-
    padku 1 - czyli "neutralnie"?

    Chyba czegoś nie rozumiem :(, może ktos objaśnić?

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2007-11-24 13:11:22
    Temat: Re: Aport a VAT (info, RP)
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 24-11-2007 o 11:30:05 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    Nie znam się ale spróbuję:

    > Na takie dictum mam pytania:
    > - czy na aport wystawia się f-rę z wykazanym VAT?

    Może i się wystawia, ale nawet wtedy - bez VAT-u, aport jest zwolniony.

    > - jeśli nie, to na jakiej podstawie doposażony aportem ma prawo
    > odliczyć VAT?

    Nie ma faktury/VAT-u na fakturze - nie ma prawa do odliczenia.

    > - jeśli nie, to w której przestrzeni matetycznej są dokonywane
    > operacje dodawania i odejmowania, ze wychodzi tak jak w przy-
    > padku 1 - czyli "neutralnie"?

    Sam sobie opowiedziałeś: w przestrzeni ***matetycznej***.
    W przestrzeni matematycznej o której myślimy neutralnie by nie wyszło.

    Do tego - nie wiem czy dobrze rozumiem - wnoszący aport
    wpada w proporcję i ma od tego momentu zgryza ?!

    > Chyba czegoś nie rozumiem :(, może ktos objaśnić?

    "Wyjaśniłem" ;) ?

  • 3. Data: 2007-11-24 13:15:28
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Tak BTW to coś mi chodzi po głowie, że kiedyś czytałem o jeszcze innym
    numerze.
    Ponieważ aport jest z definicji czynnością jednorazową, to ktoś uznał
    wnoszącego aport za niepodatnika VAT z tytułu tego aportu, ze względu
    że charakter czynności wskazywał na nieczęstotliwy charakter tegoż.

    To tak jako ciekawostka, abstrahując od tego czy czegoś nie przekręciłem i
    co z tego by wynikało.

  • 4. Data: 2007-11-24 13:48:17
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 24.11.2007 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał/a:
    > Może i się wystawia, ale nawet wtedy - bez VAT-u, aport jest zwolniony.

    Wydaje mi sie, tylko aport *calego przedsiebiorstwa* nie podlega ustawie
    o ptu. Zreszta, poruszalem kiedys ten temat na tej grupie.

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@c...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ8JIV *

  • 5. Data: 2007-11-24 14:22:41
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Nov 2007 11:30:05 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > http://rp.pl/artykul/70954.html

    Też rzuciłam na to okiem i bardzo mi się to nie podoba.
    Po ukazaniu się tej interpretacji MF z marca br już to nieładnie pachniało,
    teraz po tych orzeczeniach sądu - śmierdzi?
    Pół biedy, że te orzeczenia są rozbieżne i żaden "siódemkowy" sąd się nie
    wypowiedział (chyba).

    > Ja tam nie wiem, ale coś mi nie pasuje.
    :)
    [...]

    > Na takie dictum mam pytania:
    > - czy na aport wystawia się f-rę z wykazanym VAT?
    Nie wystawia.
    > - jeśli nie, to na jakiej podstawie doposażony aportem ma prawo
    > odliczyć VAT?
    Nie ma prawa odliczyć.
    > - jeśli nie, to w której przestrzeni matetycznej są dokonywane
    > operacje dodawania i odejmowania, ze wychodzi tak jak w przy-
    > padku 1 - czyli "neutralnie"?

    Bo ten Minister wymyślił to sobie tak: powołał się na art. 86 ust. 1 PTU i
    następnie, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 6 rozp. z 27.4.04. w sprawie wykonania
    niektórych przepisów ustawy o PTU - zwalnia się od podatku VAT wkłady
    niepieniężne wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego.

    Stosownie więc do tych wskazówek "Twoja" firma B wnosząc w listopadzie
    towary aportem do spółki A winna w deklaracji VAT wykazać sprzedaż
    zwolnioną w równowartości tegoż aportu (poz. 20) i korektę naliczonego
    podatku w poz. 49 deklaracji. W przypadku środków trwałych w poz. 48
    Osobiście zrobiłabym do tego fakturę wewnętrzną.

    Przy czym uwaga! (Baczność ;))
    Wytyczne MF są takowe, że korekta podatku naliczonego w przypadku
    wniesienia dotyczy:
    - towarów - zawsze,
    - wyposażenia - wcale nie dotyczy,
    - środków trw. i wnip o wartości początkowej do 15 tys. PLN - wcale,
    - środków trw. i wnip powyżej 15 tys. PLN - tylko, jeśli wnosi się je
    między pierwszym a piątym rokiem użytkowania,
    - nieruchomości - między pierwszym a dziesiątym.

    > Chyba czegoś nie rozumiem :(, może ktos objaśnić?

    Mimo, że idea teoretycznie zgodna z przepisami, to ja ciąle mam nadzieję,
    że wyroki sądów, jak dotychczas będą różne.
    Jakaś polemika na ten temat gdzieś tam trwa w oparciu o Dyrektywę,
    europejskie wyroki i nasz rodzimy NSA z 7.6.2004 r., choć wyrok był wydany
    za okres obowiązywania poprzedniej ustawy, stąd mało uznawany jako argument
    w takim sporze.
    Temat dla mnie ważny, bo mogę pójść siedzieć.... ;p

    Tyle z mojej strony
    :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 6. Data: 2007-11-24 21:18:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Nov 2007, t...@o...pl wrote:

    > Sam sobie opowiedziałeś: w przestrzeni ***matetycznej***.

    ROTFL :), racja :)

    > W przestrzeni matematycznej o której myślimy neutralnie by nie wyszło.

    Ano właśnie. Dlatego kombinuję i nijak nie pasuje.

    > Do tego - nie wiem czy dobrze rozumiem - wnoszący aport
    > wpada w proporcję i ma od tego momentu zgryza ?!

    IMO nie, sprawdź sobie co *nie wchodzi* w proporcje :)

    > "Wyjaśniłem" ;) ?

    NIE!
    Brakuje stwierdzenia że Wysoki Sąd jakąś inną matematykę
    mial lub stosuje.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-11-24 21:24:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Nov 2007, Jagna wrote:

    > Mimo, że idea teoretycznie zgodna z przepisami,

    ...ale niezgodna z "zasadą neutralności", co wskazuje że przepisy
    są *w tym miejscu* również z nią niezgodne.

    > Temat dla mnie ważny, bo mogę pójść siedzieć.... ;p

    A!
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-11-24 21:32:28
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 24-11-2007 o 22:18:57 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > ROTFL :), racja :)

    > Ano właśnie. Dlatego kombinuję i nijak nie pasuje.

    > IMO nie, sprawdź sobie co *nie wchodzi* w proporcje :)

    Dla mnie art. 91 uptu to jest koszmar z ulicy wiązów,
    niegdy nie miałem dość energii żeby się w to wgryźć,
    mimo że nie jest tak rozbuchane słownie jak art. 10 ust. 1, w
    szczególności pkt 3.

    > NIE!
    > Brakuje stwierdzenia że Wysoki Sąd jakąś inną matematykę
    > mial lub stosuje.

    Ten sąd to taki wysoki jak były premier :)

  • 9. Data: 2007-11-24 21:34:53
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 24-11-2007 o 15:22:41 Jagna <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Temat dla mnie ważny, bo mogę pójść siedzieć.... ;p

    Jakby co to zarzuć adresem, jakieś mielonki i turystyczną mogę wysłać
    czasami :)
    Aha, no i paprykarz szczeciński ;)

  • 10. Data: 2007-11-24 22:43:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Nov 2007, t...@o...pl wrote:

    > Dla mnie art. 91 uptu to jest koszmar z ulicy wiązów,

    Dobra, streszczam: zbycia ST się *nie* dolicza do proporcji,
    za wyjątkiem uwzględnienia opodatkowania lub jego braku
    wobec *tego* (zbywanego) środka trwałego.
    Inaczej: to czy zbycie jest opodatkowane czy nie wpływa
    na to, czy trzeba korygować odliczenie VAT dla *tego*
    środka, nie wpływa jednak na "proporcję ogólną".

    > Ten sąd to taki wysoki jak były premier :)

    Tak czy siak podatnikowi od tego do śmiechu się nie robi!

    pzdr, Gotfryd