    From: t...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Brak płatności za FVAT, natrętny klient
    Date: Tue, 31 Jul 2007 07:00:22 -0700

    Witam

    Otóż ostatnio wykonałem usługę dla jednego klienta (cięcie grafiki,
    stworzenie na jej podstawie strony WWW). Klient uznał, że wszystko
    jest ok, przyszło do rozmów o płatności. Przed rozpoczęciem prac
    informowałem, że koszt usługi to 120 zł netto (czyli 146,40 zł z VAT).
    Klient przez pół godziny mówił, że płaci cenę netto i żadna legalna
    transakcja go nie interesuje (nie chce żadnej FV i umowy). W końcu
    jednak uległ i podał dane do faktury, fakturę mu wystawiłem (na
    fakturze jest informacja, że do zapłacenia ma jeszcze 146,40 zł).
    Fakturę przesłałem mu elektronicznie na jego adres mailowy. Po kilku
    dniach przypomniałem o płatności (termin mija 3 sierpnia). Klient na
    to: nie płacę na razie, bo chcę kilka poprawek (wcześniej powiedział,
    że wszystko jest ok - widział stronę i cały jej kod). To ja na to, że
    życzliwie mogę poprawić. Czyli by w tym momencie w miarę wszystko
    grało (chociaż nie wiem, czy może prosić o poprawkę, skoro przyjął
    wcześniej projekt). ALE: poprosił o fakturę VAT przesłaną z pieczątką
    i podpisem - po długich kłótniach nie przekonałem go, że nie jest to
    wymagane - w końcu przystałem na przesłanie z pieczątką i podpisem.
    ALE: klient zażądał PARAGONU! (Klient prowadzi działalność
    gospodarczą, sprzedaż usługi była dokonywane firmie!) Powiedział, że
    nie zapłaci dopóki nie będzie paragonu. I że złoży reklamację na
    piśmie - dodał, że próbuję go nabić w butelkę.

    Zdenerwował mnie strasznie, nie chodzi już tutaj o pieniądze - mam
    zamiar uprzykrzyć życie nieuczciwemu delikwentowi. Mam zamiar złożyć
    wniosek do sądu (z powództwa cywilnego, prawda?) - w którym sądzie
    złożyć taki wniosek? Mam nadzieję, że w takim, który odpowiada mojej
    lokalizacji. Czy mogę we wniosku, oprócz zapłaty, zwrotu kosztów sądów
    żądać zadośćuczynienia za straty spowodowane użeraniem się z
    delikwentem w sądzie? Czy może jest jakaś krótsza droga na uzyskanie
    płatności za fakturę? Czy US ma coś do gadania w tej sprawie? Jeszcze
    chciałbym złożyć informację z wątpliwościami co do legalności
    dokumentacji podatkowych, płacenia podatków przez klienta (patrz: chęć
    nie płacenia za VAT czy brak umowy w zamian). Gdzie i w jaki sposób
    coś takiego przysłać?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc
    Tomek