    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy to możliwe, że kupujący zapłacił za mnie PCC-3?
    Date: Thu, 27 Sep 2007 00:36:29 +0200

    On Wed, 26 Sep 2007, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hello Maciek,

    > Skoro kupują i sprzedają, to powinni wystawić normalną fakturę VAT.

    RoManie, VAT-Marża to jest jak najbardziej "normalna faktura VAT"!

    Różnica jest taka, że wystawiać ją można tylko do *niektórych*
    transakcji.
    W tym konkretnym przypadku mamy tak:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++ Cytat +++
    4. W przypadku podatnika wykonujšcego czynnoœci polegajšce na dostawie
    towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub
    antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej
    działalnoœci lub importowanych w celu odprzedaży, podstawš opodatkowania
    podatkiem jest marża [...]
    ---

    ...no i wiąże się z nią ograniczenie prawa odliczania VAT, jeśli zakupu
    dokona firma (tj. jakby Maciek był firmą).

    > Skoro są płatnikami VAT, to nie powinni płacić PCC.

    Od *sprzedaży*.
    Spoko, na tym drobiazgu wtopiłem ładnych parę lat temu, ale dobrze
    sobie zakodowałem ;)
    Otóż opodatkowaniu VATem podlega SPRZEDAŻ, a nie TRANSAKCJA traktowana
    jako całość.
    Jak ktoś jest kupującym, to sprzedaży nie dokonuje.
    Więc w przypadku jak firma kupuje "u ludzi z ulicy" (znaczy nie
    prowadzących DG), to jako że owa *sprzedaż* pod VAT nie podlega,
    to fakt iż podlega firma (kupujący) nijak nie wpływa na zwolnienie
    z PCC :)
    Inaczej mówiąc, w opisanym przypadku firma która kupiła auto "od
    człowieka z ulicy" musi zapłacić PCC.
    Ale to *ONI* mają zapłacić.
    I najlepiej by zrobili, jakby tego oczywistego faktu nie rozgłaszali
    całemu światu, bo zamieszanie robią :]
    Fakt zapłacenia przez nich podatku miałby znaczenie, jakby to co
    sprzedają było u nich (przez pewien czas) np. środkiem trwałym,
    na .podatki (jestem świadom crossposta) jest akurat wątek
    z "odpowiedzialnością osób trzecich" :)

    > Nie mogą.

    Racja.
    Szczególnie że powody są aż dwa:
    - nie mogą zapłacić za kupującego
    - PCC się w transakcji AAA -> Maciek w ogóle się nie należy.

    Zapomniałem w poprzednim poście: a co, Ty podać nie możesz? ;)
    A może by tak:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    ...i rzucić artukułem 2.4.a samemu ? ;)
    (zresztą 2.4.b również jest zwolniony, tylko z powodu podwójnego opodatkowania
    nieruchomości :> jest wyjątek, swoją drogą, ciekawe czy łupiestwo w postaci
    wprowadzenia podwójnego podatku jest zgodne z dyrektywami UE).

    > Urzedowi skarbowemu, niestety.

    Tyle, że panienka z okienka dobrze gada: "chyba że jest zwolnione z PCC"
    O tym *kiedy* jest zwolnione widać nie wie, widocznie to działka
    panienki z innego okienka ;)

    > Należy pisemnie opisać całą sytuację -
    > już oni tyz z AAA wyprostują odpowiednio...

    A co mają prostować? :)
    Zakazu umieszczania zbędnych (w tym bzdurnych, byleby nie wprowadzały
    w błąd) treści na fakturach nie znam.
    A IMO zapis o PCC właśnie jest taką treścią (zupełnie od czapki).

    pzdr, Gotfryd