  • 21. Data: 2006-08-14 20:12:12
    Temat: Re: Czynny żal
    Od: "Robert" <briesen[nospam]@o2.pl>

    Użytkownik "t" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:op.teadncuo5o25xk@serwer.mshome.net...

> [...]
    > przychodowych.
    >
    > Faktura nie musi być podpisana, a mimo to jest traktowana jak święty
    > graal,
    > trochę to absurdalne ale tak jest i tyle. Przykładowo jeśli dostaniesz
    > faxa faktury
    > nadanej pocztą to się to nie liczy.
    > Swoją drogą ciekawe jak to jets gdy wysyłam kleintowi fakturę w PDFie i on
    > sobie ją
    > drukuje. W końcu oryginał nie powstał jeszcze fizycznie a więc tak
    > wydrukowany dokument est wiarygodny,
    > pewnie trzeba zapłacić jakiś podatek za korzystanie z cudzej drukarki :D

    Widzisz "t", i tu jest cała paranoja polskiego systemu podatkowego.
    Miałem kiedyś przypadek, że otrzymałem od swojego dostawcy fakturę (ja byłem
    kupującym) fakturę podpisaną przeze mnie i przez dotawcę, płatność za
    fakturę, potwierdzona, wszystkie wymogi formalne spełnione. Teoretycznie.
    Lecz w czasie jakiejś tam kontroli krzyżowej okazało się, że mój dostawca
    nie ma zaewidencjonowanej owej faktury, mimo tego, że ja mam oryginał z
    pieczęcią i podpisem, mam płatność, zaewidencjonowałem ją jako koszt, nie
    uznano mi tego :|. Na dziś.
    Na dziś, bo walczę o to :))
    Bo za jakiej racji ja mam ponosić jakąkolwiek odpowiedzialność za to, że
    ktoś gdzieś czegoś nie ujął?
    Kur.... jakie to jest głupie :/

  • 22. Data: 2006-08-14 21:02:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Aug 2006, jureq wrote:

> [...]

    Się zastanów... moment się zastanów na czym polega problem.

    Przejrzałem wątek i widzę że w tym punkcie programu jeszcze
    nie załapałeś :)
    - przychody można dokumentować *w różny sposób*.
    Ba, nie ma zakazu wystawiania "innych" dowodów wewnętrznych na
    przychody! Ktoś widzi? - to bardzo poproszę.

    I NIC, nawet nieprawidłowość w dokumentach, nie zwalnia od
    obowiązku prawidłowego ujęcia przychodu w dokumentacji,
    w tym rozliczenia ich na deklaracji.
    Krótko mówiąc: jak się stwierdzi że w 2004 roku miało się
    12345 zł przychodu (przykładowo) to ew. błąd w tym wyliczeniu
    trzeba udowodnić *zgodnie z ustawą*.
    Jeśli na deklaracji PIT za 2004 było j.w. 12345 zł a teraz
    ktoś twierdzi że mialo być mniej, do może sobie wybrać czy
    będzie bronił tezy że popełnił oszustwo podatkowe wtedy
    czy też że popełnia je teraz :>
    Nie można "zniknąć" dowodu przychodowego - chyba że się
    wykaże że przychód został ujęty błędnie (omyłka) i z czego
    wynika ów błąd.

    - na koszty są ściśle udokumentowane zapisy wskazujące jakie
    dokumenty są dowodem wydatku pozwalającym zaksięgować koszt.
    I jest *ograniczona lista* dowodów, nie można np. wystawiać
    DW na "cokolwiek"!

    Brak dowodu prowadzi do nieuznania kosztu.
    Taka drobna różnica wobec przychodu ;)

    > A jak odtworzę po 50 % faktur zakupów i sprzedaży, co wtedy? VAT

    > To będziesz miał niezaewidencjonowaną sprzedaż.

    Ściślej: sprzedaż IMO jest zaewidencjonowana.
    Przecież *skądś* się wzięła kwota na deklaracji PIT i VAT, wg ktorej
    zapłacił podatek!

    Natomiast rzeczywiście jest problem z prawidłowością ewidencjonowania,
    znaczy za dużo jest "innych przepisów" które przy okazji zostaną
    naruszone :(

    > I w wypadku kontroli
    > krzyżowej u kontrahenta dowiesz się co będzie...... :(((

    Jakie są sankcje za brak kopii faktury sprzedaży?
    Może uda się tak konkretnie wskazać co i jak...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 23. Data: 2006-08-14 21:17:35
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 14-08-2006 o 22:12:12 Robert <"briesen[nospam]"@o2.pl> napisał:

    > Bo za jakiej racji ja mam ponosiae jak?kolwiek odpowiedzialno?ae za to, ?e
    > kto? gdzie? czego? nie uj???
    > Kur.... jakie to jest g?upie :/

    Wejdź na www.skarbowcy.pl - tam sobie przeczytasz odnośnie tej sytuacji
    którą masz
    że jesteś złodziejem i kombinatorem i powinno przy Tobie stać codziennie
    dwóch urzędasów
    i powinieneś ewidencjonować każde za przeproszeniem pierdnięcie max 3
    sekundy
    po wydostaniu się pierszej salwy.

    A ja głupi myślałem że jak ktoś chce kraść to ukradnie niezależnie od
    utrudnień,
    a uczciwy będzie stękał, próbował być zgodnie z przepisami, a na koniec i
    tak zapłaci frycowe...

  • 24. Data: 2006-08-14 21:30:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Aug 2006, t wrote:

    > Odtworzyć znaczy dostać duplikaty faktur kosztowych

    Nie mam wątpliwości - oczywiście mus...
    Tym bardziej, skoro ktoś oświadczył że zniszczył nieopatrznie wszystkie
    dokumenty, to miałby problem z wykazaniem skąd ma oryginały :>

    > i wystawić duplikaty faktur przychodowych.

    A tu wyrażam sprzeciw.
    Zakładając oczywiście *istnienie* kopii (tych ksero).

> [...]
    > trochę to absurdalne ale tak jest i tyle. Przykładowo jeśli dostaniesz faxa

    Oryginału tak.

    Ale mowa o kopii - przechowywanej dla celu wykazania przychodu :)

    Dwa pytania:
    - ile kopii można wystawiać ;>
    - czy kopie muszą być wystawiane w tej samej formie (postaci
    graficznej) co oryginał, czy mogą się róznić tudzież czy
    mogą się różnić od siebie :)

    FYI: dawno temu od pani prezes firmy w której pracowałem naumiałem
    się że kopie wystawia się co najmniej dwie (w czasach kiedy był
    potrzebny podpis "dalsze kopie" zbierała bez podpisu).
    A jak na grupie ktoś się zapłakał, że *wie* iż wydał fakturę
    klientowi, ale klient wsiadł w auto i pojechał a w tym momencie
    system padł zaś on nie wie komu wystawił i na ile... (nie
    pamiętem co było powodem że kopię też "wcięło", była prawidłowo
    drukowana) to nawet wiedziałem "po co" :|
    Jeśli wysyłam papier "do podpisu" (nic to że faktury nie trzeba,
    ale akceptacja to akceptacja :>) to druga kopia leży w teczce
    i czeka na lepsze czasy.

    I teraz jedziemy: czy kopia faktury wydrukowana na innym kolorze
    papieru (niż oryginał) jest prawidłowa? ;) A jak do białego
    oryginału drukowana jest kopia żółta i pomarańczowa to
    która jest "właściwa"?
    A jak kopia jest "kopią kopii", to jest prawidłowa? A jeśli
    nie to dlaczego??

    Pozwolę sobie dodać: jakie są sankcje za naruszenie zawartości
    kopii faktury? Może lepiej: czym NIE MOŻE się różnić kopia
    od orygiału aby nie oberwać po głowie?
    ;)
    Mi wychodzi że zawartością merytoryczną :O
    (przepisy bijące po kieszeni za to że kopia się różni od
    oryginału kwotami *są*).

    > Swoją drogą ciekawe jak to jets gdy wysyłam kleintowi fakturę
    > w PDFie i on sobie ją drukuje.

    Ktoś ma za Ciebie archiwa przejrzeć, czy jak??? ;)
    (znaczy: sporo argumentów z walki "za i przeciw" było)

    > W końcu oryginał nie powstał jeszcze fizycznie a więc tak
    > wydrukowany dokument est wiarygodny,

    Ano.
    A nie ma zakazu zlecania drukowania faktur innemu podmiotowi.
    Zdaje się jacyś dostawcy telekomunikacyjni tak robią i dobrze jest :O

    > pewnie trzeba zapłacić jakiś podatek za korzystanie z cudzej drukarki :D

    IMO nie :)
    Powód: umowa może przecież przewidywać dowolne czynności uboczne.
    "Wykonawca wymuruje schody, pomaluje balustradę, wywiezie gruz
    i wydrukuje fakturę" :>

    Korzystanie z cudzej drukarki nie ma w tym momencie charakteru
    "użyczenia", bo *jest częścią umowy* która jest *odpłatna* :)
    Popatrz na wątek "Samochód zastępczy" w którym (nie wiem na ile
    skutecznie) usiłuję wykazać ten sam element: zawieranie ODRĘBNEJ
    umowy użyczenia rodzi obowiązek podatkowy.
    Oddanie do użytkowania rzeczy (bądź wykonanie czynności) w ramach
    odpłatnej umowy może być częścią umowy, powodu szukania "nieopłatnego
    świadczenia" nie widać :)

    Problem byłby jakby świadczenie było na rzecz Wykonawcy, bo
    z p. widzenia VAT powinna być fa-ra zwrotna :) (nie ma zakazu
    zrobienia "usługi złożonej", ale w razie "usługi wzajemnej" jest
    obowiązek wystawienia f-ry) - ale tu i tak ta sama strona
    płaci.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 25. Data: 2006-08-14 21:33:20
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin" napisał w wiadomości ...

    > Czy sprzedawcy mają obowiązek na żadanie wystawić takie duplikaty?
    > (odwrotnie dotyczy także mnie)

    hm... odmów a zobaczysz czym to "pachnie"... :)

    w sprawie którą znam (ale finału nie bo mi nie zależało)
    firma kontrolowana po "utracie" dokumentów
    (na szczęście w biurze podatkowym odnalazły się rejestry)
    miala problem z dokumentami zakupu handlowego...
    żeby było śmieszniej, kupowali tylko u jednej, specyficznej
    i globalnej firmy i ona "olała" duplikaty (tłumacząc się
    że trudno sprzed dwóch-trzech lat wystawiać, etc...)

    skończyło się na tym że lokalny UKS zlecił UKS właściwemu
    tamtej firmie kompleksową kontrolę....

    pozdr. Darek

    P.S. nie chcę nikogo straszyć ale generalnie kontrole
    skarbowe bardzo nie lubią jak dokumenty zaginą...
    no chyba że "pożar na pół miasta" albo powódź
    na cały powiat... wtedy jest abolicja...

  • 26. Data: 2006-08-19 17:04:04
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > uznano mi tego :|. Na dziś.
    > Na dziś, bo walczę o to :))
    > Bo za jakiej racji ja mam ponosić jakąkolwiek odpowiedzialność za to, że

    Jeżeli masz dostęp do archiwum Gazety Prawnej to poszukaj w artykułach
    dotyczących VAT. Z tego co pamiętam ( i mam gdzieś zarchiwizowane ) to w takim
    przypadku można powołać się bezpośrednio na prawo unijne w którym nie ma
    takiego wymogu. Jeżeli posiadasz fakturę merytorycznie poprawną a dodatkowo
    posiadasz dowód zapłaty należności z niej wynikającej, to reszta jest
    zmartwieniem Twojego kontrachenta. Tylko że nasi ( ? ) urzędnicy skarbowi nie
    chcą o tym wiedzieć. Jak znajdę chwilę czasu to postaram się odnaleźć stosowny
    artykuł w którym jest podana również podstawa prawna jak dobrze pamiętam. Tytuł
    brzmiał " Brak kopii faktury u wystawcy " lub tak jakoś.
    Pozdrawiam.

  • 27. Data: 2006-08-22 13:23:32
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik złodziej podatków napisał:

> [...]
    > artykuł w którym jest podana również podstawa prawna jak dobrze pamiętam. Tytuł
    > brzmiał " Brak kopii faktury u wystawcy " lub tak jakoś.

    Ale nie dotyczy to okresu sprzed wejścia do Unii, ponoć.

    Stan faktyczny:

    (...) Jan O. prowadził niewielką firmę. Handlował metalami, miał różnych
    kontrahentów, od których kupował towary, otrzymywał faktury. Następnie
    odliczał od swojego podatku wynikający z nich VAT. W trakcie kontroli
    skarbowej okazało się, że niektórzy sprzedawcy nie byli zarejestrowani,
    posługiwali się fałszywymi numerami NIP. Władze skarbowe zakwestionowały
    więc odliczenia, nakazując podatnikowi oddać fiskusowi ponad 3 mln zł.
    Takiej kwoty Jan O. nawet nie mógł sobie wyobrazić. Złożył odwołanie do
    dyrektora izby skarbowej, a gdy to nic nie dało - skargę do WSA. (...)
    (...) ETS wydał kilka wyroków, w których stwierdził, że "nabywca towaru
    nie traci prawa do odliczenia VAT, nawet jeśli w grę wchodziło obejście
    przepisów prawa krajowego lub inne nadużycie ze strony sprzedawcy. Liczy
    się tylko to, że nabywca nie był tego świadomy" (np. C-440/04, pisaliśmy
    o nich w "Rz" z 21 lipca).

    W wyroku z 26 lipca Wojewódzki Sąd Administracyjny potwierdził znaczenie
    orzeczenia ETS, ale zaznaczył, że odnosi się ono jedynie do stanów
    faktycznych i prawnych z okresu po 1 maja 2004 r.

    - Sprawa Jana O. dotyczy lat 2001 - 2002, a wtedy Polska w Unii nie
    była. Nasze przepisy były niesprawiedliwe i sąd rozumie rozgoryczenie
    podatnika, który odpowiada za naganne zachowania kontrahentów. Nie może
    jednak uchylić decyzji władz skarbowych, które przy jej wydawaniu nie
    naruszyły prawa - uzasadniała wyrok sędzia Małgorzata Jarecka (sygn. III
    SA/Wa 464/05). (...)

    (źródło: Rzeczpospolita 28/07/2006)

  • 28. Data: 2006-08-23 06:58:50
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 8/22/2006 3:23 PM, Użytkownik gonia napisał:

    > Ale nie dotyczy to okresu sprzed wejĹ?cia do Unii, ponoÄ?.

    Wydaję mi się, że na krótko przed wejściem do unii przesławny przepis o
    braku kopii został zakwestionowany a potem wykreślony, ale kiedy
    dokładnie to nie jestem w stanie powiedzieć.

  • 29. Data: 2006-08-23 07:35:28
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik \n napisał:

    > Wydaję mi się, że na krótko przed wejściem do unii przesławny przepis o
    > braku kopii został zakwestionowany a potem wykreślony, ale kiedy
    > dokładnie to nie jestem w stanie powiedzieć.

    a całkiem mozliwe, na szczęście nie potrzebowałąm, więc nie szukałam -
    oparłam się jedynie na tym wyroku.