  • 1. Data: 2005-06-04 12:46:06
    Temat: Darowizna na cele mieszkaniowe dla dziecka
    Od: "Robert O." <r...@g...pl>

    Witam, czy darowizna części ułamkowej nieruchomości / np.1/8 - dobudowanej z
    moich tylko środków finansowych do wspólnej nieruchomości / dla małoletniego
    dziecka na cele mieszkaniowe musi być gdzieś zgłaszana/rejestrowana ?
    Jakie są od tego opłaty / ew.podatek ?
    Słyszałem, ze od darowizny na cele mieszkaniowe nie pobierają
    podatków...rzeczywiście ?
    Pozdrawiam grupowiczów

  • 2. Data: 2005-06-04 13:05:47
    Temat: Re: Darowizna na cele mieszkaniowe dla dziecka
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert O. wrote:
> [...]
    > Jakie są od tego opłaty / ew.podatek ?
    > Słyszałem, ze od darowizny na cele mieszkaniowe nie pobierają

    ustawa o podatku od spadków i darowizn:

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z
    przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub
    prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy

    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.

    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie
    spełniają następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą
    własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych. Skarbu Państwa lub gminy;
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie
    dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do
    dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania
    podatkowego;
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

  • 3. Data: 2005-06-04 13:25:16
    Od: "Robert O." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Dzięki za informację.
    Ta dobudowa do wspólnego budynku ma 30 m2, niestety nie jest wydzielona ze
    wspólnej nieruchomości, mam jednak dokumenty /i zgodę współwłaścicieli/ na
    ta dobudowę. W planie był jescze jeden mały pawilon, ale na razie nie mam
    środków...
    Jak teraz zgłosić tę darowiznę, by miała "moc prawną" ? Aktem notarialnym, a
    potem do US ? ZUPEŁNIE JESTEM ZIELONY :(

    P.S.
    Chciałbym dziecko zabezpieczyć /sam je wychowuję/, żeby miało gdzie
    mieszkać, gdyby mi się coś stało, bo współwłaściciele /rodzina/ raczej tego
    nie zapewnią...
    Pozdr.

  • 4. Data: 2005-06-04 13:50:46
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert O. wrote:
> [...]
    > ta dobudowę. W planie był jescze jeden mały pawilon, ale na razie nie mam
    Jeżeli to jest we wspólnej nieruchomości, to niczego w ten sposób nie
    zabezpieczasz dziecku. Pogadaj z prawnikiem w jaki sposób mu te 30 m2
    zabezpieczyć tylko dla niego.
    Nie wiem jaki jest stan prawny całości i co masz w swojch dokuemtach
    więc więcej nie jestem w stanie pomóc.

    > Jak teraz zgłosić tę darowiznę, by miała "moc prawną" ? Aktem notarialnym, a
    > potem do US ? ZUPEŁNIE JESTEM ZIELONY :(

    Musi byc aktem notarialnym, bo jest to nieruchomość. Wszysto załatwi
    notariusz, on również pobierze wszystkie należności i odprowadzi tam
    gdzie trzeba. Zadzwoń wcześniej do notariusza, umów się z nim co i jak,
    aby wzór umowy mógł przygotować wcześniej. Od razu dowiesz się też ile
    gotówki musisz przynieść.
    Ponieważ jest to nieruchomość wspólna, to przy podpisaniu aktu muszą być
    wszyscy właściciele nieruchomości.
    Ale wcześniej pogadaj z prawnikiem niech ci wyjaśni jaki jest stan
    prawny tych 30 m2.
    Notariusz sporządzi to co mu każecie i nie będzie dochodził czy to jest
    korzystne dla ciebie czy nie.

  • 5. Data: 2005-06-04 13:59:22
    Od: "Robert O." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Serdeczne dzięki :)

  • 6. Data: 2005-06-04 17:12:26
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Robert O." <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > małoletniego
    > dziecka na cele mieszkaniowe musi być gdzieś zgłaszana/rejestrowana ?

    już wiesz, notariusz

    > Jakie są od tego opłaty / ew.podatek ?

    jeżeli darowane jest 1/8 części nieruchomości to zwolnione jest tylko 1/8
    cz. ze 110m2 czyli 13,75m2 jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn,
    od reszty podatek wg. tabelki ....
    a co do zabezpieczenia tych 30m2 - nic z tego, napierw trzeba przeprowadzić
    podział fizyczny nieruchomości...