  • 1. Data: 2010-04-22 07:58:47
    Temat: Dobrowolne chorobowe a otwarcie działalności będąc zatrudnionym na etacie.
    Od: Kokum <k...@g...pl>

    Witam,

    bardzo proszę o poradę odnośnie następującej sytuacji:

    Moja żona chce otworzyć własną działalność gospodarczą. Obecnie jest
    zatrudniona na umowę o pracę i jest na chorobowym - jest w zagrożonej
    ciąży. Ma urodzić za 2 miesiące.
    Dowiedzieliśmy się że nie ma problemu żeby teraz zarejestrować firmę
    tylko przebywając obecnie na chorobowym nie powinna wykonywać działalności.
    Z tego co zrozumieliśmy to powinna opłacać z tytułu DG:
    - składkę zdrowotną
    Składek społecznych nie musi opłacać i to dotyczy też okresu
    późniejszego urlopu macierzyńskiego ale chciałbym się dowiedzieć czy
    może ona przystąpić zaraz po założeniu działalności do dobrowolnego
    ubezpieczenia chorobowego i podnieść sobie wysokość stawki.
    Czy wtedy będzie taka sytuacja że składki z tytułu tego ubezpieczenia
    chorobowego będą opłacane z dwóch źródeł: z DG oraz z umowy o prace?
    Które ze składek będą się liczyć przy ustaleniu wysokości zasiłku
    macierzyńskiego ?

    Dziękuję za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2010-04-22 08:03:45
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-04-22 09:58, Kokum pisze:

    > Moja żona chce otworzyć własną działalność gospodarczą. Obecnie jest
    > zatrudniona na umowę o pracę i jest na chorobowym - jest w zagrożonej
    > ciąży. Ma urodzić za 2 miesiące.

    Tutaj trochę:

    http://finanse.wp.pl/kat,104762,title,Przed-urodzeni
    em-dziecka-warto-zalozyc-firme,wid,12196992,wiadomos
    c.html?ticaid=1a08a&_ticrsn=5

    :)

    --
    spp

  • 3. Data: 2010-04-22 08:09:27
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Kokum" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przystąpić zaraz po założeniu działalności do dobrowolnego ubezpieczenia
    > chorobowego i podnieść sobie wysokość stawki.

    Pamietaj, ze chorobowe musi byc razem z wszystkimi spolecznymi.
    Nie da sie oplacac tylko zdrowotnego + chorobowego.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2010-04-22 08:40:08
    Temat: Re: Dobrowolne chorobowe a otwarcie dzia?alno?ci b?d?c zatrudnionym na etacie.
    Od: Kokum <k...@g...pl>

    Czyli w takim wypadku musiałaby się zgłosić do ubezpieczeń:
    - zdrowotnego (obowiązkowe)
    - społecznych (zgłoszenie dobrowolne ponieważ obecnie podlega ub.
    społecznym z tytułu umowy o pracę) i może wtedy podstawę wybrać pomiędzy
    60% a 250% przeciętnego wynagrodzenia
    Czy tak ?
    Jeżeli tak to powstają kolejne pytania:
    - czy będzie miała zachowaną ciągłość ubezpieczenia chorobowego?
    - w jaki sposób zus obliczy wysokość zasiłku macierzyńskiego - czy
    będzie to średnia za ostatnich 6 miesięcy - czyli wliczy w to okres
    składkowy z okresu umowy o pracę?
    - co z ulgą dla nowych przedsiębiorców ? - Jako nowy przedsiębiorca
    będzie podlegać tej uldze w jaki sposób wtedy wygląda wysokość zasiłku
    macierzyńskiego ?

    Dzięki za odpowiedzi.

  • 5. Data: 2010-04-22 08:55:58
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > - społecznych (zgłoszenie dobrowolne ponieważ obecnie podlega ub.
    > społecznym z tytułu umowy o pracę) i może wtedy podstawę wybrać pomiędzy

    Jesli rozpoczyna dopiero dzialalnosc prowadzona w ramach jednoosobowej DG i
    nie prowadzila takowej w ciagu ostatnich 5 lat, to nawet moze wybierac
    pomiedzy 30% najnizszego wynagrodzenia a 250% przecietnego.

    > Jeżeli tak to powstają kolejne pytania:
    > - czy będzie miała zachowaną ciągłość ubezpieczenia chorobowego?

    Niech si emadrzejsi wypowiedza.
    Na pewno ciaglosc bylaby, gdyby zakonczyla umowe o prace. Jeslo dobrowolne
    ubezpieczenie bedzie obok obowiazkowego z etatu to nie wiem.

    > - w jaki sposób zus obliczy wysokość zasiłku macierzyńskiego - czy będzie
    > to średnia za ostatnich 6 miesięcy - czyli wliczy w to okres składkowy z
    > okresu umowy o pracę?

    jw

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2010-04-22 11:37:12
    Od: Kokum <k...@g...pl>

    A czy pewnym jest to że można w tej sytuacji przystąpić dobrowolnie do
    ubezpieczeń społecznych ?

  • 7. Data: 2010-04-23 07:51:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Apr 2010, Kokum wrote:

    > A czy pewnym jest to że można w tej sytuacji przystąpić dobrowolnie do
    > ubezpieczeń społecznych ?

    Czytaj art.9
    *ZAWSZE* najpierw przeczytaj przepis, a dopiero potem komentarze.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-04-23 21:52:14
    Od: mezz <m...@o...pl>

    On 23 Kwi, 09:51, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > http://www.przepisy.gofin.pl/5,39,30881,2.html
    >
    >   Czytaj art.9
    >   *ZAWSZE* najpierw przeczytaj przepis, a dopiero potem komentarze.
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Witam,

    Art 9 mówi jedynie o ubezpieczeniu emerytalnym i rentowym, a nie
    chorobowym. Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. W zasadzie nadal
    nie ma odpowiedzi na pytanie, czy będąc na etacie, można de facto
    prowadząc jednocześnie pozarolniczą działalność gospodarczą przystąpić
    dobrowolnie do ubezpieczenia chorobowego. W związku z tym mieć później
    prawo (zakładając 90dni ubezpieczenia) do zasiłku z dwóch tytułów???

  • 9. Data: 2010-04-24 06:27:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2010, mezz wrote:

    > Witam,
    >
    > Art 9 mówi jedynie o ubezpieczeniu emerytalnym i rentowym, a nie
    > chorobowym.

    No to przeczytaj inny :|

> [...]
    > dobrowolnie do ubezpieczenia chorobowego. W związku z tym mieć później
    > prawo (zakładając 90dni ubezpieczenia) do zasiłku z dwóch tytułów???

    A dlaczego nie, skoro art.11.2 dopuszcza ubezpieczenie dobrowolne?

    Sugerujesz, że jak ktoś jest ubezpieczony obowiązkowo z dwu tytułów
    (np. pracuje w dwu różnych zakładach, może być 2x pół etatu dla
    przykład), to w razie choroby może dostać świadczenie tylko z jednego
    tytułu, czy (sugerujesz) że legalnie ubezpieczny dobrowolnie ma
    być traktowany inaczej (o ile płaci) niż ubezpieczony obowiązkowo?
    (no to potrzebny byłby przepis).

    pzdr, Gotfryd