  • 31. Data: 2003-12-09 13:30:06
    Temat: Re: Dochody panstwa z VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Dec 2003, Tomasz Staszewski wrote:

    >+ Użytkownik Hrabia Mol napisał:
    >+
    >+ > Coś w tym rodzaju - już pisałem koledze parę pięter wyżej - Kowalski
    >+ > (prywatny jak nie wiem co, konsument całą gębą) kupuje tramwaj.
    >+ > Tramwaj krajowy, stawka 22%. On jako nabywca FAKTYCZNIE PŁACI całość VAT
    >+ > czyli 18.03% od ceny na metce. I teraz to, o co mi chodzi od początku:
    >+ > Ile procent z tych (18.03%*cena brutto tramwaju) trafia finalnie do
    >+ > budżetu, po wszystkich odliczeniach, naliczeniach i przeliczeniach.
    >+ >
    >+ Całość

    Wątpię.
    Primo: zakłady płacy chronionej zdaje się mają/miały preferencje
    VAT, tak ?
    Secundo: w drugą stronę, delegacje "celem sprzedaży tramwaju"
    były (a przynajmniej noclegi i dojazdy tramwajem ;) oraz paliwo
    od samochodów osobowych) traktowane "jak zw." pomimo odprowadzenia
    VATu, co skutkowało dwukrotnym jego odprowadzeniem :]
    Prawdopodobieństwo że przy cenie 200 sztabek złota o "słusznej"
    wadze :) (tak "na wartość jednego tramwaju") VAT się wyzeruje
    jest śladowo małe.
    Nie wnikając w inne zależności w całej gospodarce (w tym kanty
    oraz wynikłe z nich kary/sankcje 30% VAT *dla kontrahentów*)
    na 1,000000 się nie wyzerują (raczej) :)

    To jest teza.

    A teraz dowód że ww. wartości nie da się wyliczyć :)
    Aby wykazać "VAT obrócony jako należny" trzeba by mieć
    - albo wszystkie dane które USy mają, ale z uwzględnieniem
    przykładowo podanych "różnic od VAT" (a tych danych nie
    ma, nikt nie składa w informacji VAT "ile VATu od paliwa
    mu przepadło jako VAT naliczony") oraz kantów (o których
    danych też nie ma, poza ujawnioną częscią).
    - albo dane w postaci "VAT zapłacony przez osoby fizyczne
    i inne podmioty nie mające prawa odliczenia VAT", porównywalne
    z danymi dotyczącymi wpływów; ale biorąc
    pod uwagę że przepisy nie nakazują nijak tych danych
    rozróżniać w rejestrach - to ich NIE MA !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 32. Data: 2003-12-10 09:23:28
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    [...]

    > Wątpię.

    Wrrrr....

    > Primo: zakłady płacy chronionej zdaje się mają/miały preferencje
    > VAT, tak ?

    I co z tego ?
    zalozyles, ze sprzeajacy jest ZPC i nie czesci tego VAT nie wplaci do US ?

> [...]
    > od samochodów osobowych) traktowane "jak zw." pomimo odprowadzenia
    > VATu, co skutkowało dwukrotnym jego odprowadzeniem :]

    Spokojnie....
    Kupil jako KONSUMENT - takie bylo zalozenie...
    wiec nic nie odliczy.

    Sprzedajacy co najwyzej zmienil "strukture sprzedazy",
    wiec dzieki sprzeazy mog odliczyc wiecej VAT od zakupow
    "w celu sprzeazy opodatkowanej i zwolnionej".

    > Prawdopodobieństwo że przy cenie 200 sztabek złota o "słusznej"
    > wadze :) (tak "na wartość jednego tramwaju") VAT się wyzeruje
    > jest śladowo małe.

    A ze odchylka bedzie naprawde niewielka jest bliskie 1.

    > Nie wnikając w inne zależności w całej gospodarce (w tym kanty
    > oraz wynikłe z nich kary/sankcje 30% VAT *dla kontrahentów*)
    > na 1,000000 się nie wyzerują (raczej) :)

    No wiec piszemy o "czyms innym".
    Idac tropem twego rozumowania, to
    Wielka Orkiestra bedzie wlasnie zbierala na samoloty dla rzadu...

> [...]
    > mu przepadło jako VAT naliczony") oraz kantów (o których
    > danych też nie ma, poza ujawnioną częscią).

    Wiec dazac do zgody nappisze "praktycznie caly".

    Bo widzisz... fakt sprzeazy tramwaju i wielkosc VAT od niego naliczona
    jest znana, moze ona zmienic conajwyzej "strukture sprzeazy",
    dzieki czemu przedsiebiorstwo troche wiecej
    VAT zaplaconego bedzie mialo do odliczenia (bliskie zero)
    a prawdopodobiensztwo, ze zmieni ona
    wielkosc naliczonych u innych podatnikow KAR jest tez bliska zero.

    Pozdrowienia

    Boguslaw