  • 1. Data: 2006-12-02 17:20:21
    Temat: EŚT
    Od: t <r...@o...pl>

    W EŚT mają być następujące kolumny:

    X) data, nazwa itp (kilka początkowych i oczywistych do wypełnienia)
    A) wartość początkowa;
    B) stawka amortyzacyjna;
    C) kwota odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastająco za
    okres dokonywania tych odpisów, w tym także, gdy składnik majątku był
    kiedykolwiek wprowadzony do ewidencji (wykazu), a następnie z niej
    wykreślony i ponownie wprowadzony;
    D) zaktualizowana wartość początkową;
    E) zaktualizowana kwotę odpisów amortyzacyjnych;
    F) wartość ulepszenia zwiększającą wartość początkową;
    G) datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.

    Powiedzmy że kupuję kompa za 2000zł, oddaję do użytkowania w dniu zakupu.
    Wpisuję do EŚT:
    A=2000zł, B=100%, C=2000zł,
    D=?(0zł?), E=?

    Kolumny F i G czekają na "lepsze czasy", D oraz E zapewne podobnie(po
    ulepszeniu się je uzupełnia pewnie)?

    W związku z tym że ulepszeń moze być sporo to dla każdego środka najlepiej
    osobną kartę
    przeznaczyć, zbroszurować i tak strona 1 będzie do kompa 1, strona 2 do
    kompa 2 itd?

    I ostatnie pytanka - na nowy rok zakładam nową EŚT i przepisuję dane czy
    kontunuuję to co już mam.
    Jeśli przepisuę to czy w kolumnie A ewidencji takiego zamortyzowanego
    kompa na kolejny rok będzie 0zł
    a B/C będa puste?

    Lamerskie pytania - ale nie mogę nigdzie znaleźć konkretów(popartych
    praktyką)

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-12-02 18:46:21
    Temat: Re: EŚT
    Od: t <r...@o...pl>

    Pytanie dodatkowe - elementy dodane do ŚT(w wyniku modernizaji czy
    rozbudowy),
    poniżej 3500zł rocznie, idą bezpośrednio w KUP nie podwyższając wart.
    początkowej ŚT
    (czyli jak rozumiem faktura bezpośrednio w koszty).
    Czy trzeba jakoś specjlanie opisać taki zakup, czy też wystarczy napisać
    na fakturze że dotyczy rozbudowy
    takiego a takiego ŚT i koniec zabawy?

    Było sporo razy na grupie ale tego szczegółu nie znalazłem :)

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-12-02 19:26:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Dec 2006, t wrote:

> [...]
    > B) stawka amortyzacyjna;
    > C) kwota odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastająco za okres
    [...]
> [...]
    > G) datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.
    >
    > Powiedzmy że kupuję kompa za 2000zł, oddaję do użytkowania w dniu zakupu.

    A niby dlaczego?
    Sam piszesz, że tam jest wartość *początkowa*!
    Jakie czynności zmieniaja wartość początkową, hę? ;)
    (hint: są dwie :))

    > E=?

    No odpisałeś *łacznie* 100% czy nie? ;)
    Jak tak, to 2000 zł, a jeśli nie to wytłumacz dlaczego wyżej napisałeś
    inaczej :)

    > Kolumny F i G czekają na "lepsze czasy", D oraz E zapewne podobnie(po
    > ulepszeniu się je uzupełnia pewnie)?

    Ano, jedną odpowiedź mamy ;) - to skąd Ci wyszło 0 zł dla "D"?

    > W związku z tym że ulepszeń moze być sporo to dla każdego środka najlepiej
    > osobną kartę

    Nie przesadzasz aby? IMO zrobić kolejny wpis i już.
    Pozycja w EST jest potrzebna do określenia amortyzacji - pomijam że masz
    jednorazową :), ale tak "w ogóle", jej numer IMO występuje się jako "dowód
    księgowy" ("oznaczony numerem" wg rozporządzenia!) do KPiR.
    W razie ulepszenia lub innego powodu do zmiany wysokości raty będzie
    nowy wpis ("nowa linijka") i już.
    Ktoś ma coś przeciw?

    > I ostatnie pytanka - na nowy rok zakładam nową EŚT i przepisuję dane czy
    > kontunuuję to co już mam.

    EST się trzyma "wiecznie"!
    Rownież w razie zamknięcia DG - przecież jakbyś ponownie otwarł, to STARE
    ST wprowadza się ze STAREJ ewidencji (włącznie z "przerwaną" amortyzacją!)

    > Jeśli przepisuę to czy w kolumnie A ewidencji takiego zamortyzowanego kompa
    > na kolejny rok będzie 0zł

    No żesz... a niby jakim prawem wartość POCZĄTKOWA spadła?
    Przepis poproszę!

    > Lamerskie pytania - ale nie mogę nigdzie znaleźć konkretów(popartych
    > praktyką)

    W przepisach, w przepisach :)
    Przewałkuj art.22a i dalsze, przypisując *dosłowne* znaczenie
    podefiniowanym pojęciom - czyli jak napisali "wartość początkową
    POWIĘKSZA SIĘ" lub "POMNIEJSZA SIĘ" to się ją powiększa lub
    pomniejsza i tyle - w żadnym innym przypadku nie, bo nie ma
    przepisu!

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-12-02 19:31:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Dec 2006, t wrote:

> [...]
    > początkowej ŚT
    > (czyli jak rozumiem faktura bezpośrednio w koszty).

    Mhm.

    > Czy trzeba jakoś specjlanie opisać taki zakup,

    A przepis dotyczący ujmowania w ewidencji *wyposażenia* znasz?
    To zapodaj ;) i będziemy mieli jasność :)
    BTW: na tym punkcie wielokroć wykładali się jak dłudzy doświadczeni
    księgowi (w tym na grupie), wszystko przez to że ileś lat temu
    zniesiono pojęcie wyposażenia przy PK (są "niskocenne składniki
    majątku", ale formalnie jest to co innego, choć merytorycznie
    rolę wyposażenia zastępuje)
    A przy KPiR nie zniesiono... :)

    > czy też wystarczy napisać na
    > fakturze że dotyczy rozbudowy
    > takiego a takiego ŚT i koniec zabawy?

    Zależy od wartości :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-12-02 19:42:57
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 02-12-2006 o 20:26:42 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > [...]

    (...)

    > No odpisałeś *łacznie* 100% czy nie? ;)
    > Jak tak, to 2000 zł, a jeśli nie to wytłumacz dlaczego wyżej napisałeś
    > inaczej :)

    > Ano, jedną odpowiedź mamy ;) - to skąd Ci wyszło 0 zł dla "D"?

    Ok, wykoncypowałem w międzyczasie że walnąłem gafę :)
    Tylko teraz D i E czekają też na lepsze czasy czy od razu 2000 tam mam
    wpisywać?
    Na mój gust stoi puste bo w końcu po aktualizji WP trzeba gdzieś to
    powpisywać
    i właśnie w te kolumny.

> [...]
    > księgowy" ("oznaczony numerem" wg rozporządzenia!) do KPiR.
    > W razie ulepszenia lub innego powodu do zmiany wysokości raty będzie

    Ja :) Jak dodam coś do tego kompa za 2000 którego mam w pozycji nr 1 EŚT,
    następnie kupię 100 kolejnych kompów, a następnie dodam do niego napęd
    HEKTA-ROM(bo to będzie rok 2030 skoro już 100 kompów kupię :) ),
    to jak nawiązać w pozycji 102 do pozycji 1(jasne że można ale chodzi mi o
    to jak
    autor przepisu w UPDOF to widział)? Na mój gust łatwiej i 'prawiej'
    mieć dla każdego ŚT kartę tego środka i tam wszytsko notować, ew dla
    środków
    nierozbudowywalnych kartę zbiorczą.

> [...]
    > STARE
    > ST wprowadza się ze STAREJ ewidencji (włącznie z "przerwaną"

    Właśnie tak to przeczuwałem, ale czarno na białym tego nigdzie nie
    znalazłem.

    > No żesz... a niby jakim prawem wartość POCZĄTKOWA spadła?
    > Przepis poproszę!

    Na logikę w kolejnym roku wartość początkowa jest zerowa skoro już
    zamortyzowany
    (czyli zużyty). W realu komp może dalej brykać(zwłaszcza że to am.
    jednorazowa).

> [...]
    > POWIĘKSZA SIĘ" lub "POMNIEJSZA SIĘ" to się ją powiększa lub
    > pomniejsza i tyle - w żadnym innym przypadku nie, bo nie ma

    Jeśli juz przetrawiłeś przepisy to jest to wszytsko proste i przyjemne.
    Ja dopiero dojrzałem do EŚT, w miarę rozumiem o co biega no i praktyczne
    zastosowanie teorii sprawia mi kłopot - to tak jak wiedza z wykładów
    kontra późniejsze zastosowanie jej w warunkach rzeczywistych :)

    Dzięki za odpowiedź :)

  • 6. Data: 2006-12-02 20:03:09
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 02-12-2006 o 20:31:36 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > zniesiono pojęcie wyposażenia przy PK (są "niskocenne składniki
    > majątku", ale formalnie jest to co innego, choć merytorycznie

    Cały czas mówie o <3500zł. Wiem że >=1500 idzie do EW a <1500
    jest nieewidencjonowanym wyposażeniem, ale czy trzeba jakoś zaznaczyć
    że to do konkretnego ŚT jest?
    Bo jeśli nie zrobię takiej adnotacji to kontrola mi powie "no dobra
    ale nagrywarka sama w sobie nie jest kosztem a pan sobie tutaj wrzucił"
    - i wtedy tłumaczenia że to do kompa było nic nie dadzą?

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-12-03 11:32:32
    Od: "latet" <s...@x...pl>

    > Na logikę w kolejnym roku wartość początkowa jest zerowa skoro już
    > zamortyzowany (czyli zużyty).

    Chyba mylisz roznie pojecia. Zamortyzowany nie oznacza zużyty.

    latet

  • 8. Data: 2006-12-03 12:14:47
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 03-12-2006 o 12:32:32 latet <s...@x...pl> napisał(a):

    > Chyba mylisz roznie pojecia. Zamortyzowany nie oznacza zużyty.

    Następne zdanie wyjaśnia o czy mowa :)

  • 9. Data: 2006-12-04 07:54:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Dec 2006, t wrote:

    > Cały czas mówie o <3500zł. Wiem że >=1500 idzie do EW

    Miałem na myśli, że może nie być oczywiste iż taki zakup *również* :)

    > a <1500
    > jest nieewidencjonowanym wyposażeniem, ale czy trzeba jakoś zaznaczyć
    > że to do konkretnego ŚT jest?

    IMO - na tej fakturze, na odwrocie.

    > Bo jeśli nie zrobię takiej adnotacji to kontrola mi powie "no dobra
    > ale nagrywarka sama w sobie nie jest kosztem a pan sobie tutaj wrzucił"
    > - i wtedy tłumaczenia że to do kompa było nic nie dadzą?

    Przede wszystkim jest ryzyko, że samemu się zapomni :)
    A ew. zmiana zeznań raczej nie zostanie dobrze odebrana :]

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-12-04 08:25:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Dec 2006, t wrote:

    [...]
    [...]
    > Tylko teraz D i E czekają też na lepsze czasy czy od razu 2000 tam mam
    > wpisywać?
    > Na mój gust stoi puste

    No to różnimy się gustami :]

    > bo w końcu po aktualizji WP trzeba gdzieś to powpisywać
    > i właśnie w te kolumny.

    Popatrz tak: wiersz EST ma opisywać "przypadek ogólny".
    Jeśli nastąpi zmiana WP, to zmieni się rata amortyzacyjna, zmieni się
    wszystko co wpisuje się do tego wiersza.
    Ba, a co jeśli np. dwa razy w dwu kolejnych miesiącach podwyższych WP,
    wpiszesz jedno na drugim? ;)
    Z tego wniosek, że w razie zmiany WP należy zrobić *nowy* wpis do EST.
    Zawsze jeśli zmienia się coś, co powoduje zmiany rozliczeń!
    Wobec tego bez sensu by było, zeby wpisy nt. zaktualizowanych kwot
    WP i odpisów ujmować "po". Tam powinny być wartości bieżące!
    Mamy ST i w kolejnym roku wpisujemy:
    - WP tyle ile wynosi, *włącznie* z ulepszeniami i odłączeniami
    w poprzednich latach
    - w "zaktualizowane odpisy" - sumę odpisów za poprzednie okresy.

    Przyznam, że przy am. jednorazowej nie bardzo wiadomo czy odpisy
    "zaktualizowane" mają być z owym odpisem lub bez :), bo o ile przy
    am. zwykłej odpisy następują *zawsze* od miesiąca następnego, więc
    "zaktualizowane" dotyczą wyłącznie odpisów *poprzednich*, to
    przy jednorazowej może być zarówno tak jak "zwykle" jak i może
    mieć miejsce odpis w miesiącu przekazania.
    Na mój gust, w przypadku kiedy am. 1-razowa jest robiona w miesiącu
    następnym (sam tak kiedyś zrobiłem :)) to "zaktualizowane odpisy"
    oczywiście wynoszą zero.
    Przy ujmowaniu w miesiącu wpisów IMO można sobie podywagować :)
    "Moja" EST (mam drukowaną) ma osobą pozycją dla am. jednorazowej, IMO
    czy w omawianym przypadku w poz. E wpisze się 0 czy 100% wartości
    to ujdzie w tłumie - grunt żeby przy następnym wpisie (przy ulepszaniu
    albo w nowym roku) ująć tam 100%

> [...]
    > to jak nawiązać w pozycji 102 do pozycji 1 (jasne że można ale chodzi
    > mi o to jak autor przepisu w UPDOF to widział)?

    Przyznam że nie wiem :(

    > Na mój gust łatwiej i 'prawiej'
    > mieć dla każdego ŚT kartę tego środka i tam wszytsko notować, ew dla środków
    > nierozbudowywalnych kartę zbiorczą.

    W sumie nie widzę podstaw żeby *również* tak się nie dało :)
    Pytałem "czy nie przesadzasz" :), ale IMO w tym zakresie (skoro przepis
    nie ustala, że musi być nr pozycji i nr ST oraz w jakiej kolejności
    mają być wpisy) dopuszczona jest dowolność i dopóki ktoś ma dwie
    sztuki ST "na stanie" to moze ewidencjonować je sobie tak, a jak dojdzie
    do kilkunastu to zacząć to robić siak (byleby ewidencji jako takiej
    nie próbował wyrzucić :)).

    > Właśnie tak to przeczuwałem, ale czarno na białym tego nigdzie nie znalazłem.

    IMO nie jest nigdzie napisane, wynika z przepisów.
    Z zasad amortyzacji wynika że dopóki ma się DG to trzeba trzymać stare
    zapiski, a przepis że w razie wznowienia lub przejęcia DG przejmuje się
    (już nie pamiętam: czy ewidencję czy wmortyzację, na jedno wychodzi)
    też jest.

    > Na logikę w kolejnym roku wartość początkowa jest zerowa skoro już
    > zamortyzowany

    Ale wartość POCZĄTKOWĄ nie dotyczy roku, dotyczy ŚRODKA!
    Rzczony komp miał *początkową* wartość ileś-tam.

    > (czyli zużyty).

    A to już ci latet wyłożył :)

    > Jeśli juz przetrawiłeś przepisy to jest to wszytsko proste i przyjemne.

    A nie nie... jest tylko "prostsze". Im więcej czytasz, tym więcej
    zagwozdek wynajdujesz, niektórzy przyjmują pogląd że lepiej i owych
    zagwozdkach nie wiedzić ;>, mniej wrzodów na żołądku :>

    > Ja dopiero dojrzałem do EŚT, w miarę rozumiem o co biega no i praktyczne
    > zastosowanie teorii sprawia mi kłopot

    Ale zawsze można się pocieszać, że rozbieżność jest mniejsza niż
    przy powiedzmy jeździe na rowerze :)

    pzdr, Gotfryd