  • 1. Data: 2007-10-25 19:15:51
    Temat: Faktura VAT kiedy?
    Od: "bebefirst" <b...@p...onet.pl>

    Witam
    Zapewne temat od dawna wałkowany, ale zapytam
    Zakupiłem laptopa w sklepie, mam tylko paragon, lecz chce fakturę na moją
    firmę, ile dni mam na jej otrzymanie po zakupie?
    bebefirst

  • 2. Data: 2007-10-25 21:11:08
    Temat: Re: Faktura VAT kiedy?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Oct 2007, bebefirst wrote:

    > Witam
    > Zapewne temat od dawna wałkowany,

    No to hasło groups.google.pl powinieneś znać ;)

    > Zakupiłem laptopa w sklepie, mam tylko paragon, lecz chce fakturę na moją
    > firmę, ile dni mam na jej otrzymanie po zakupie?

    1. czy oni pytali, czy zakup jest "na firmę"?
    IMO mają prawo odmówić, i to z dwu powodów:
    - faktyczne korzystanie z praw konsumenckich przy zakupie na cele
    gospodarcze byłoby działaniem na ich szkodę, a zakup "na paragon"
    może mieć taki cel :)
    - niewystawienie faktury przy zakupie "na DG" narusza ustawę o VAT,
    a sprzedawca nie ma skąd powziąć wiedzy o tym z innego źródła
    niż kupujący. De facto - kupujący "na DG" powoduje owe naruszenie :)

    Poza konkursem jest sprawa, że jakby kto MOGŁ i do tego CHCIAŁ, by
    wykazać że zakup "na paragon" został dokonany z zamiarem możliwości
    skorzystania z praw konsumenckich, a tłumaczony jest tak: "kupiłem
    dla siebie, ale zmieniłem zdanie i przeznaczyłem na DG", to ów zakup...
    nie jest KUP :) (chyba, że jest księgowany jako środek trwały).

    A tak w 99% przypadków :O (sprzedawcy zaiste nie znają przepisów i ich
    nie egzekwują, bo jak ktoś powie że robią to "w staraniu o klienta"
    to uwierzę w odniesieniu do paru procent :)), to:
    - sprzedawca musi wystawić f-rę do 7 dni (ustawa o VAT)
    - sprzedawca musi wystawić rachunek do 3-miesięcy (Ordynacja)
    - sprzedawca MOŻE wystawić kwit zawsze.

    Czyli wychodzi 3 miesiące - bo jak sprzedawca musi wystawiać f-rę zamiast
    rachunku (obliguje go do tego ustawa o VAT) to jest to JEGO problem,
    żeby mu "komputer pozwalał" :)

    Niemniej jak wyżej - jak się spytał (albo powisił nad ladą info)
    i nie otrzymał informacji że to "dla firmy" to IMO nie ma obowiązku
    później wystawić f-ry "na firmę".
    Ale "w ogóle" to tak.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-10-25 21:12:32
    Od: mariusz <NO_SPAM@NO_SPAM.pl>

    Dnia Thu, 25 Oct 2007 21:15:51 +0200, bebefirst napisał(a):

    > Witam
    > Zapewne temat od dawna wa?kowany, ale zapytam
    > Zakupi?em laptopa w sklepie, mam tylko paragon, lecz chce faktur? na moj?
    > firm?, ile dni mam na jej otrzymanie po zakupie?
    > bebefirst

    Sprzedawca nie ma obowiązku wysyłać faktury do kupującego. Wysłanie
    faktury pocztą to tylko umowa między sprzedającym, a kupującym. Proszę się
    skontaktować ze sprzedawcą w tej sprawie, bo może jej nie wysłać
    jeżeli nie było takiej umowy, a wtedy musi Pan jechać osobiście po fakturę
    lub ewentualnie umówić się na wysyłkę za dodatkową opłatą wynikającą z
    kosztów jej wysłania.

  • 4. Data: 2007-10-25 21:15:50
    Od: mariusz <NO_SPAM@NO_SPAM.pl>

> [...]

    > Zakupi?em laptopa w sklepie, mam tylko paragon, lecz chce faktur? na moj?
    > firm?, ile dni mam na jej otrzymanie po zakupie?

    Aha, jeżeli to sklep i ma Pan swobodny dostęp to sprzedawca ma na
    wystawienie faktury 7 dni.

  • 5. Data: 2007-10-25 21:17:15
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 25 października 2007 21:15
    (autor bebefirst
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <ffqq34$2or$1@atlantis.news.tpi.pl>):

    > Zapewne temat od dawna wałkowany, ale zapytam
    > Zakupiłem laptopa w sklepie, mam tylko paragon, lecz chce fakturę na moją
    > firmę, ile dni mam na jej otrzymanie po zakupie?

    7.

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 6. Data: 2007-10-25 21:48:06
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > bo jak ktoś powie że robią to "w staraniu o klienta"
    > to uwierzę w odniesieniu do paru procent

    Oprócz zwrotu towaru itd są jeszcze inne prawa konsumenckie (choćby ta
    niezgodność towaru z umową). Prosząc o fakturę na firmę klient niejako
    zrzeka się tych praw, więc dla sprzedawcy to jest korzystne.

    Więc nie w staraniu o klienta, ale w staraniu o siebie.

    p. m.

  • 7. Data: 2007-10-26 21:57:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Oct 2007, mvoicem wrote:

    > Oprócz zwrotu towaru itd są jeszcze inne prawa konsumenckie (choćby ta
    > niezgodność towaru z umową). Prosząc o fakturę na firmę klient niejako
    > zrzeka się tych praw, więc dla sprzedawcy to jest korzystne.

    Nie wiem, czy dość jasno napisałem co mam na myśli.
    Dokładnie to co piszesz :)

    > Więc nie w staraniu o klienta, ale w staraniu o siebie.

    Ale NIE JEST KORZYSTNE tolerowanie takiego stanu, w którym klient
    najpierw bierze paragom i *NIE INFORMUJE* iż zakup jest "na firmę",
    a dopiero po "pobawieniu się sprzętem" ujawnia fakt, iż zakup jest
    na cele DG.
    Przed ujawnieniem faktu że "chce f-rę na firmę" ma możliwość
    skorzystania z praw, które mu nie przysługują, bo zgłosi się jako
    "konsument". IMO takie postępowanie wyczerpuje znamiona KK "oszustwo" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-10-27 09:13:22
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > najpierw bierze paragom i *NIE INFORMUJE* iż zakup jest "na firmę",
    > a dopiero po "pobawieniu się sprzętem" ujawnia fakt, iż zakup jest

    Nie jest korzystne, ale "ukaranie" spowoduje że *ten klient* i ewentualnie
    jego znajomi już więcej tak nie zrobią. To z jednej strony.

    Z drugiej strony taki klient któremu sie odmówi wystawienia faktury, ma
    ciągle uprawnienia konsumenckie, z których może skorzystać. A ponieważ jest
    wkurzony na sprzedawcę że nie może odliczyć kosztów, tym chętniej skorzysta
    ze swoich praw.

    Więc co jest dla sprzedawcy korzystniejsze - danie nauczki klientowi (wiem,
    bezcenne, tylko ciutkę niewymierne), czy przyjęcie od klienta oświadczenia
    które znaczy mniej więcej tyle co "ninejszym wszystkich praw wynikających z
    Ustawy o costam konsumenckim, w szczególności z reklamowania z tytułu
    niezgodności z umową" ?

    > Przed ujawnieniem faktu że "chce f-rę na firmę" ma możliwość
    > skorzystania z praw, które mu nie przysługują, bo zgłosi się jako
    > "konsument". IMO takie postępowanie wyczerpuje znamiona KK "oszustwo" :)

    Być może, ale nie do udowodnienia :)

    p. m.

  • 9. Data: 2007-10-27 12:22:59
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 25 Oct 2007 21:15:51 +0200, w <ffqq34$2or$1@atlantis.news.tpi.pl>,
    "bebefirst" <b...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > Zakupiłem laptopa w sklepie, mam tylko paragon, lecz chce fakturę na moją
    > firmę, ile dni mam na jej otrzymanie po zakupie?

    Przy dobrej woli sprzedawcy w dowolnej chwili :).

  • 10. Data: 2007-10-27 12:35:48
    Od: "bebefirst" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > które znaczy mniej więcej tyle co "ninejszym wszystkich praw wynikających
    > Ustawy o costam konsumenckim, w szczególności z reklamowania z tytułu

    Wielkie Dzięki za wyjaśnienia, przemyślę temat
    bebefirst