  • 41. Data: 2006-09-22 20:58:23
    Temat: Re: Faktura wysłana maile w pdf a druga pocztą
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Sep 2006, Ja wrote:

    > Ale co chcesz przez to powiedzieć bo nie rozumiem? Jeśli taki ma u nas w
    > systemie wystawioną FV o numerze 200/2006 i on sobie ją wydrukuje 6x to ma
    > sobie 6x VAT z niej odliczyć?

    Nie, że sfałszuje treść przeznaczoną dla faktury.

    > Przecież idąc tym tokiem rozumowania to on wogóle może sobie takie FV z
    > kapelusza robić? :D Nie potrzebuje do tego mojej firmy - tylko komp, word
    > i drukarkę.

    Idzie o "przesłankę" :] - jeśli da się udowodnić że sprzedawca zlecił
    komuś drukowanie f-ry to sprzedawca odpowiada za to wydrukowanie.
    Po prostu - przepis każe wydrukować sprzedawcy (chyba że jest
    umowa iż nabywca wystawia, ale wtedy to *on* jest wystawcą a nie
    drukarzem faktury sprzedawcy).
    I mamy problem: jak sprzedawca powie że "ja wydrukowałem inną treść"
    to zwyczajnie kłamie, i z zeznań 50 spośród 200 nabywców ktorzy
    potwierdzą że f-ra "sami sobie drukują wg zalecenia sprzedawcy"
    da się to wydedukować.

    > Co to znaczy "nieopatrznie wydrukował" - masz na myśli jakiś błąd drukarki
    > czy co?

    Przepraszam, miało być ironicznie :) a wyszło niezrozumiale :[ - bierze
    do edycji i poprawia kwotę. I taką "poprawioną" treść drukuje.

    > Jeśli zamiesza coś w mojej FV to on jest przestępcą

    Tak,

    > a nie ja -

    Ano nie.

    > dlaczego ja mam brac odpowiedzialność za to co on będzie robił z moją FV.

    A co, jak Twój pracownik wydrukuje 10 000 zł zamiast 1000 zł to też
    napiszesz "dlaczego ja"?
    Dlatego że *TY ZA NIĄ ODPOWIADASZ*.
    I jak zlecasz to wydrukowanie komuś, to *rownież* odpowiadasz za
    to co ten ktoś zrobi!
    Mniej więcej tak jak przy zleceniu prowadzenia "papierów" przez
    biuro rachunkowe: w razie czego siedzieć pójdziesz Ty, a od biura
    możesz domagać się odszkodowania. Jeśli w biurze ktoś będzie
    winien umyślnego naruszenia przepisów lub zaniedbania to oczywiście
    również pójdzie siedzieć. Ale... ale prowadzącego DG to nie zwalnia
    z odpowiedzialności.

    Cały pic w tym, że on nie robł nic "z Twoją FV" w tym znaczeniu,
    że dostał prawidłowy dokument i go zmieniał - do czego najwyraźniej
    zmierzasz. Podrzuciłeś mu tylko PDF, który - jak daje się prosto
    ustalić (bez podpisu cyfrowego i zawarcia stosownej umowy) - fakturą
    nie jest.
    Nieważne czy nieprawidłową treść wydrukujesz osobiscie, Twój
    pracownik (czy to księgowy czy informatyk) czy też jakiś zlecenio-
    biorca. Jakby przerabiał papier *po wydrukowaniu* to co innego,
    IMO Twoje oburzenie byłoby uzasadnione :)
    Rozważamy jednak sfałszowanie danych, przeznaczonych do wystawienia
    faktury - a nie sfałszowanie faktury.

    Mamy do wyboru:
    - nic nikomu nie zlecasz, więc winien byłbyś złamania nakazu
    wystawiania f-r podmiotom gospodarczym, z ew. oszustwem nie
    masz nic wspólnego
    - zlecasz wydruk faktury, wiec jako zleceniodawca odpowiadasz za
    to czy będzie "zachowana staranność". Masz pilnować żeby
    "było dobrze".

    > Pozatym co to znaczy "oni nie wysyłali - ja nie drukowałem"

    Chodzi o przypadek INNY (wyżej wymieniony jako pierwszy) - kiedy
    prowadzący DG który ma odebrać fakturę zezna że "faktur nie było".

    > - czy to jest równoznaczne z tym że ja jestem oszustem?

    Ależ nie. W takim przypadku podpada pod wymóg "ma być faktura i już".
    Jeśli ktoś NIE WYSTAWIA i tak POWIE (że nie wystawia sprzedając
    usługę podmiotom gospodarczym) to podpada pod to:
    +++ KKS +++
    Art. 62.
    § 1. Kto wbrew obowišzkowi nie wystawia faktury lub rachunku za
    wykonanie œwiadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia
    ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.
    [...]
    § 5. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego
    okreœlonego w § 1-4 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
    ---

    > Zapraszam do mojej firmy, proszę
    > w łapki ewidencje stosowne i już :)

    Ale co kogo ewidencja obchodzi... miała byc faktura!
    Była? - nie było.
    "To czy Pan proponuje karę wg KKS 62 sam czy my mamy ukarać"?
    ;)
    Przecież nikt nie chce Ci zarzucać nierzetelnego prowadzenia
    ewidencji, zaniżania obrotu czy czegoś podobnego. Nic z tych
    rzeczy. Tylko złamanie przepisu "ma być faktura".

    > Po temacie.

    IMO - zdecydowanie NIE :)
    To ze w ewidencji "jest dobrze" ma się NIJAK do zapisanego ni w pieć
    ni w dziewieć obowiazku wystawienia faktury - w przypadku sprzedaży
    dla DG sprzedawca *jest zobowiązany wystawić*.
    On. Więc odpowiada za to co wystawiono.
    A PDF/DOC/JPG :) nie są fakturą, więc odpowiada za *papier* który
    powstał w wyniku wydruku.

    Zaznaczam: mamy dwa różne zachowania:
    - przyłapanie na braku faktury wskutek niedbalstwa odbiorcy
    - fałszerstwo odbiorcy
    I mamy do wyboru trzy różne twierdzenia sprzedawcy:
    - nie wystawiłem faktury, przyznaję
    - zleciłem wystawienie faktury, przypadkiem kupującemu ;), tak, ja
    odpowiada za wykonanie zlecenia
    - wystawiłem fakturę, wszyscy odbierali i dlatego nie mam w szufladzie
    tych wydrukowanych a 50 kupujących kłamie twierdząc że drukowali
    na moje zlecenie.

    Której kombinacji bronisz? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 42. Data: 2006-09-22 21:00:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Sep 2006, m...@g...com wrote:

    > Jeżeli sobie wydrukuje 6x, to nie może sobie odliczyć wogóle. Za to
    > zastanawiałbym się czy ty nie musisz wtedy sobie naliczyć 6krotnie :)

    Chyba jakiś wyrok NSA chroniący przed takim numerem jest :)

    pzdr, Gotfryd

  • 43. Data: 2006-09-22 21:19:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Sep 2006, Ja wrote:

    > Jeśli wystawię FV (nieważne że w PDF na serwerze) druknę u siebie kopię,
    > zaewidencjonuję ją u siebie, klient dokona zapłaty za tę FV na rachunek
    > bankowy - nie żadna gotówka - odprowadzę od tego wszystkie podatki to do
    > czego się tutaj przyczepiać?

    Braku "oryginału" faktury.
    PDF na serwerze NIE JEST FAKTURĄ.
    To są z p. widzenia przepisów "dane potrzebne do wystawienia f-ry".
    W formie nie przewidzianej jako "dokument pn faktura".
    Równie dobrze mozemy sobie treść (te dane) nagrać na dyktafon,
    uważasz że to będzie faktura? A jeśli nie, to dlaczego PDF miałby
    nią być?
    Jeśli zostanie ona wydrukowana - to OK.

    > To czy klient sobie tę FV wydrukuje i wywali do kosza albo da w swoje koszty
    > to mnie już mało interesuje. Nie mam wpływu na to!

    Czy wywali do kosza i czy da w koszty - nic nie obchodzi sprzedawcy.
    Ale to czy WYDRUKUJE - jak najbardziej!

    > (wiem ze US [...] i tu może coś wynaleźć).

    Cały czas do tego zmierzam!

    > Przecież jak koleś przyjdzie do mnie do biura, ja mu FV wydrukuję albo nawet
    > wyślę pocztą tak jak ma to miejsce teraz, FV nie ma ani jego ani mojego
    > podpisu, a on odrazu wywali to w kosz to co?

    To jest wszystko OK.

    > Mam lecieć do niego i przekonywać go do tego aby jednak sobie tę FV oprawił w
    ramkę?

    A po co?

    > FV wystawiam wszystkim jak leci - nieważne czy na 2 zł czy na 20000 zł.

    To OK.
    Idzie o drobiazg: wystawieniem faktury jest jej UTRWALENIE, jak to
    już ktoś zgrabnie ujął - może być na desce i może być procesem
    fotochemicznym (jak klasyczne zdjęcia) albo jakąś litografią.
    Ale ma być "pismo" i już.
    Stworzenie .DOCa, .PDFa itp nie jest "wystawieniem faktury".

    Osobiście *podejrzewam*, że obrona za pomocą "małej szkodlliwości
    społecznej" mogłaby być przed sądem skuteczna.
    Jednak z drugiej strony przepis jest jaki jest - zarówno ustawę o VAT
    (nakazującą BEZWZGLĘDNIE wystawić f-rę podmiotom gospodarczym) jak
    i KKS ("ile za to dają") cytowałem.

    > Osobom nie prowadzącym DG drukuję paragony zatem nie mam pojęcia gdzie tu
    > jest z mojej strony jakieś niedociągnięcie podatkowe

    Możliwe udowodnienie niewystawienia f-ry.
    Bynajmniej nie na podstawie braku tejże f-ry, którą świadek (!) mógł
    wyrzucić, ale za pomocą zeznań.
    Tak, mało prawdopodobne. Ale IMO możliwe. Jak świadków będzie 50...

    Po prostu zwracam uwagę iż:
    - jest przepis nakazujący wystawienie f-ry w prawidłowej formie
    - jest kara za niewystawnienie
    - prawidłową formą jest *papier*
    - sprzedawca odpowiada za wystawienie, w tym za to czy jego pracownicy,
    zleceniobiorcy i inni tacy zrobili to co zamówił.

    *Żeby była jasność*: tak, to ja broniłem tezy że *można* zlecić
    drukowanie kupującemu.
    Ale nie sugerowałem że to zdejmuje jakieś *obowiązki* z barków
    sprzedawcy.
    "Sprzedawca ma wystawic fakturę".
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2006-09-22 21:23:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > ... lub ktoś jeszcze też ma oryginał ....

    Hm...
    Masz na myśli że ten ktos ma drugi egzemplarz oryginału, wystawiony
    "nie na siebie"? Po prostu wziął treść *czyjejś* faktury i wydrukował
    (bez zmieniania treści)?
    Trudny problem :[

    pzdr, Gotfryd

  • 45. Data: 2006-09-22 21:28:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Sep 2006, Andrzej wrote:

    > Dobra, robi się paranoicznie - niech piorun trzaśnie (obok) tego
    > mądrego co przepis wymyślał.

    W "normalnych" krajach drukują egzemplarze faktury (tak jak u nas
    się drukuje "tzw kopie") - w tylu egzemplarzach ile trzeba i już.
    Nasi ustawodawcy mają wbite w ROM coś czego dawno nie ma - że
    jeśli f-ra była PODPISANA, to rzeczywiscie istnienie "jednego
    oryginału" miało pewną wartość, kosztem komplikacji.
    Dobrze że UE wybrała uproszczenie (zamiast komplikacji), po co
    u nas trzyma się anachronizm mający sens TYLKO przy rzeczonej
    komplikacji chyba nikt nie wie :( (ci co są "za" też IMO nie
    wiedzą, IMO im się *wydaje*).

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2006-09-23 08:50:44
    Od: d...@o...pl (Ja)

    He he he

    I tym optymistycznym akcentem kończymy dyskusję pozostajać w świadomości
    że żyjemy w kraju gdzie oczywiste nie jest oczywiste.

  • 47. Data: 2006-09-24 00:49:42
    Od: m...@g...com

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Masz na myśli że ten ktos ma drugi egzemplarz oryginału, wystawiony
    > "nie na siebie"? Po prostu wziął treść *czyjejś* faktury i wydrukował

    Chodzi mi o to, że jeżeli wystawca faktury wydrukuje sobie kopię i rozmachu
    oryginał, wyśle pdfa (oryginał) który odbiorca sobie wydrukuje, to mamy 2
    faktury na tą samą sprzedaż. Dodatkowo nieprawidłowo wystawione, bo z tym
    samym numerem :). Więc takie faktury na mocy któregoś tam paragrafu
    ustawy "o VAT" są nieodliczalne.

    (wiadomo, że jeszcze US musi się o tym dowiedzieć....)

    p. m.

  • 48. Data: 2006-10-06 22:20:07
    Od: Tomek <...@...c>

    On 2006-09-19, Ja <d...@o...pl> wrote:

    > Czy ktoś ma taki system wdrożony (oczywiście z pominięciem podpisu
    > elektronicznego)?

    Oczywiście. W podobny sposób dystrybuuje faktury GTS Energis (jest
    odpowiedni punkt w umowie, w którym upoważnia się ich do udostępniania
    faktur w postaci plików do wydrukowania), a cała masa firm z branży
    telekomunikacyjnej (usługi hostingowe, dostępowe itp. - tam gdzie nie
    był od dawna wymagany podpis) - pomimo wysyłania faktur tradycyjną
    drogą, umożliwia wydrukowanie faktury ze strony. Nie wiem nawet, czy
    wysilają się na dopisanie 'duplikat';) Oni oczywiście zawsze mogą
    powiedzieć, że jest to tylko 'podgląd' faktury, dla informacji klienta
    (wszakże to dokumentem nie jest, jak ustalono w tym wątku), a klient
    choćby w paincie może sobie 'fakturę' namalować. Zawsze też można
    powiedzieć, że oryginały zostały wysłane pocztą - jeśli zginęły, to
    drukujemy klientowi duplikat.

    --
    pozdrawiam

  • 49. Data: 2006-10-06 22:30:24
    Od: Tomek <...@...c>

    On 2006-09-21, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Albo jest tak jak piszesz, i wtedy ktoś kto chce "dokopać" najpierw
    > zabezpiecza fakturę u klienta a później u Ciebie łapie w garść drugi
    > egzemplarz "oryginału" po czym prosi strony o wskazanie kto odpowiada
    > za "drugi oryginał",

    Klient sobie 'coś' wydrukował - jego sprawa. Oryginał leży cały czas w
    biurze. Osobna sprawa, że można wysyłać w mailu 'duplikat'.

    --
    pozdrawiam

  • 50. Data: 2006-10-06 22:34:43
    Od: Tomek <...@...c>

    On 2006-09-19, Andrzej <a...@n...in.poland> wrote:

    > U siebie drukuję tylko kopie.

    A tu mam jeszcze pytanie natury technicznej - znajome biuro rachunkowe
    stwierdziło, że mogę kopie faktur drukować w pomniejszeniu, po kilka na
    stronie. Moja normalna faktura jest formatu A5. Czy jeśli będę drukował
    8 takich kopii na stronie A4 - czyli w 4-krotnym pomniejszeniu (i nie
    będę ich rozcinał na takie małe fakturki, tylko zostawię na calej
    kartce) - to będą mi chcieli dokopać? ;]

    --
    pozdrawiam