  • 41. Data: 2016-03-22 14:24:10
    Temat: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2016-03-22, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Ok, zakonotowalem sobie kiedys, ze "nie podlega" czy moze "zwolniony"
    > jest gorsza niz "0%", bo nie mozna odliczyc,

    Zwolniony. I to nadal obowiązuje z tego co wiem.

    > a teraz widze ze w przypadku uslug faktycznie mamy "nie podlega", a
    > odliczenie nadal przysluguje.

    Pomyliłeś "nie podlega" ze "zwolniony". :-)
    W "nie podlega" zawsze tak było.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 42. Data: 2016-03-22 15:40:35
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-22 o 12:34, J.F. pisze:

    > chyba nie tylko, bo jak kupie za granica, to VAT mi naliczy urzad celny
    > lub sam sobie nalicze ... i odlicze.

    No tak, ale czy w SADzie czy samemu od WNT,
    to już jest VAT krajowy - chodziło o VAT nałożony naszą ustawą

  • 43. Data: 2016-03-23 17:35:13
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Wracam do tematu po kilku dniach.

    Dla Australijczyka (on miał firmę) i Hindusa (prywatny) wystawiłem fakturę VAT "nie
    podlega" w tytule dodałem (usługa elektroniczna) zaksięgowałem jako "po za terytorium
    kraju". I powiedzmy jest ok. Zostały do zaksięgowania różnice kursowe...

    Choć spotkałem się już z tyloma interpretacjami jak to powinienem rozliczyć, że głowa
    boli.
    1. Jedni twierdzą, że musi być dopisek Reverse charge nawet dla nie unijnych.
    W sumie mogę dopisać (jak znajdę gdzie to się MKRP robi ;)
    2. Inni twierdzili, że żadne "nie podlega" tylko 23 % VAT.

    Dużo gorsza jest sprawa z fakturą dla osoby prywatnej z Austrii.
    Tutaj powinienem wejść w MOSS. Wolałbym zapłacić 23% VAT i mieć spokój, ale nasza
    ukochana Unia wymyśliła....
    Czy ktoś z Was wdrażał MOSS?

    1. Dlaczego są 2 formularze rejestracyjne i "sprawozdawcze" dla unijnej
    i nie unijnej procedury. O co biega? :)

    2. Jak to wpisać w MKRP. Pytałem autorów oni mówią, że MOSSa nie wdrożą
    bo tam są jakieś progi zwalniające, czasem jest VAT 23%, a czasem płaci
    się VAT kraju klienta.
    Zdziwiony spytałem o jakiś materiał źródłowy. Gość odesłał mnie do KIP.

    Skoro nie ma w MKRP trzeba zrobić samodzielnie rejestr sprzedaży w MOSS.
    Ale nadal nie wiem jak to zaksięgować w KPIR i czy w VAT7 wpada czy nie;]

    3. Zadzwoniłem do KIP pytałem Panią o to czy jest jakiś próg zwalniający z MOSS
    po 5 minutach muzyczki "tzw. konsultacje" powiedziała, że nie.
    Na pytanie czy dobrze rozumiem, że MOSS dotyczy tylko klientów z UE.
    Pani powiedziała: że nie - Wszystkich!.
    Ja: na pewno
    Pani: chwileczkę .... "muzyczka"
    A nie, jednak tylko UE ;)

    4. Założyłem profil w EPuap (potwierdziłem).
    bo myślałem, że założę sobie konto na stronie MF wykorzystując profil
    zaufany EPUAP. Ale nie zadziało ;( Wniosek "saved" czy coś takiego mi się
    pojawiło ;]

    Naiwnie myślałem, że się przez serwis MF da to wysyłać.

    Nadal nie wiem jak zarejestrować się w tej procedurze.
    Nie mam podpisu kwalifikowanego. I nie mam pojęcia czy można na
    "niekwalifikowanym" czyli danych podatkowych.

    Ściągnąłem e-deklaracje desktop, ale tam nie ma tych formularzy.

    Mam interaktywne formularze PDF, ale cholera wie jak je wysłać ;].

    5. Byłem w moim US. Kiedyś było okienko z informacją gdzie były dość
    kompetentne i doświadczone urzędniczki. Okienka już nie ma ;/
    Idę do okienka "NIP" pytam o MOSSa po chwilowym wyjaśnieniu, młódka rzecze,
    ze pierwszy raz słyszy. ale w okienku 8 i 9 mi pomogą bo doświadczone
    firmowowo urzędnicze fachury zasiadają i chętnie firmom pomagają...

    Idę tam pytam o MOSS i czy mogę u nich złożyć te formularze i czemu są dwa :)
    "a co to jest?" młodsza pyta się doświadczonej
    "wiesz coś?" "Nie znam" i w tym stylu.
    Ogólnie nie wiedzą nic, nie słyszeli, nie mają takich formularzy.
    "A kto to rozlicza". Mówię, że US w Wawie. "To niech Pan do Wwy dzwoni" :)

    Cóż, cała nadzieja w ludziach dobrej woli ;)

    Pomożecie?

    Wiem, że rejestrację mogę dokonać do 10 dnia miesiąca po miesiącu w którym zrobiłem
    sprzedaż MOSS. a rozliczyć się do 20 kwietnia..
    Damy radę ?:>

  • 44. Data: 2016-03-23 18:16:13
    Od: Adam <a...@g...com>

    Znalazłem opcję wysyłki formularza.
    Wcześniej nie było ich widać (po zainstalowaniu wtyczki)
    dopiero po restarcie się pojawiła

    więc jeden kłopot z głowy - o ile się go da wysłać ;]

    Tak czy inaczej VIU-R czy dodatkowo VIN-R (do czegóż to służy?) :)

  • 45. Data: 2016-03-24 08:27:51
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-23 o 17:35, Adam pisze:

    > Cóż, cała nadzieja w ludziach dobrej woli ;)
    > Pomożecie?
    > Damy radę ?:>

    Tak to właśnie będzie:
    Pomożecie?
    A potem:
    Damy radę
    A na końcu:
    Jakoś się uporałem.
    :-)

    Pamiętam jak w 1998 przepychałem przez US
    zerowy VAT na pewne usługi, to też nikt nie wiedział
    że tak można, nie było internetu, robili czynności
    sprawdzające i dopiero wtedy się dowiadywali o przepisach itd
    Przepchniesz temat, to będziesz ekspertem
    i zajmiesz się szkoleniem panienek z US i KIP.

  • 46. Data: 2016-03-24 09:02:50
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    > Przepchniesz temat, to będziesz ekspertem
    > i zajmiesz się szkoleniem panienek z US i KIP.

    Nie mam nadmiernych ambicji w tej dziedzinie.
    Zdaje sobie sprawę, że temat jest dość nowy i ciężko
    go ugryźć - jak zwykle wszystkie papiery są
    napisane niezmiernie skomplikowanym językiem.

    Cóż będzie trzeba postudiować ustawy, choć to raczej
    literatura spokrewniona z horrorem, a nie coś przyjemnego ;)

    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

  • 47. Data: 2016-03-29 09:45:57
    Od: Adam <a...@g...com>

    Małe podsumowanie:
    1. Dostałem w końcu przelew w PLN
    - tytuł "Payment to User" (wiele mówi)
    - nadawca: FREELANCER INTERNATIONAL PTY LTD GEORGE STREET .....
    - przelew wysłany z mBanku wydział korporacyjny czyli dla mnie
    przelew wewnętrzny.

    Wszystko się przeciągało przez obowiązkową 15 dniową kwarantanne + Święta.

    2. Nadal nie wiem jak rozliczyć klientów, głównie nie podatników z UE,
    choć teraz już zwątpiłem nawet w poza unijnych ;]

    Część opinii mówi, że to co robię (ogólnie pisanie programów) to usługa
    elektroniczna (więc MOSS).
    Część, że nie jest to zautomatyzowana usługa bez nadmiernego udziału
    człowieka, więc nie jest to usługa elektroniczna i MOSS odpada.

    Pozdrawiam.

    PS.
    przeliczyli mi też GBP na PLN po kursie 5.138906
    Kurs średni NBP 5,4030, kurs kupna 5,3414.

    Ale cóż takich rzeczy się można było spodziewać ;]

  • 48. Data: 2016-03-30 13:33:26
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Dzwoniłem do Krajowego Informatora Podatkowego z zapytaniem czy
    czynność tworzenia oprogramowania, która trwa X dni (gdzie komunikacja
    i dostarczenie produktu jest co prawda przez internet) jest
    usługą elektroniczną (która z definicji powinna nosić znamiona
    automatyzacji i znikomego udziału człowieka).

    12 minut trwała "konsultacja z ekspertem" (a ja się wsłuchiwałem w muzyczkę
    - ale wytrzymałem ;]) po czym usłyszałem, że Ekspert nie jest pewny,
    raczej się skłania ku temu, że JEST to usługa elektroniczna, ale ma wątpliwości, bo
    nie jest automatyczna.

    A najlepiej to wystąpić o interpretację ;)

    Ja Pani mówię, że muszę wiedzieć szybko bo trzeba ewentualnie się w MOSS
    zarejestrować. A Pani no tak...

    Czyli wiem tyle samo co przed telefonem.

    Kochane polskie prawo i unijne :)

    Może ktoś z Państwa występował o taką interpretację lub zapoznał się
    z odpowiedzią?

    Pozdrawiam

  • 49. Data: 2016-03-30 13:57:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Dzwoniłem do Krajowego Informatora Podatkowego z zapytaniem czy
    [...]
    >Czyli wiem tyle samo co przed telefonem.
    >Kochane polskie prawo i unijne :)

    W tym przypadku chyba unijne

    Jeszcze masz
    http://www.finanse.mf.gov.pl/vat/maly-punkt-kompleks
    owej-obslugi-moss/wyjasnienia-i-komunikaty

    milego czytania :-P

    J.

  • 50. Data: 2016-03-30 14:15:33
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witaj

    > W tym przypadku chyba unijne

    Tu raczej chodzi o to rozporządzenie (a to raczej polskiego ministra),
    które wymienia także dostarczanie oprogramowania i stron www na liście
    usług elektronicznych.

    Co do samej zasady jak ktoś sprzedaje za pomocą sklepu internetowego
    pliki cyfrowe zdjęcia/mp3/gotowe aplikacje (np. gry) i cały proces
    leci (niemal automatycznie) to oczywiście MOSS ma sens.
    Aby, nie rejestrować firm w krajach o super niskim VAT.

    Sama procedura jest dość zrozumiała.

    Pytanie tylko czemu proces pisania na zamówienie programów miałby
    podlegać MOSS (bo jest komunikacja elektroniczna i dostarczenie dzieła zdalne), a np.
    przygotowanie zdalne projektu architektonicznego już nie.

    Jest to jawna dyskryminacja...

    Dziękuję za linki. Część z tych materiałów (np. broszurę MF) już czytałem
    Ale jest tam jeden ("wyjaśnienie") który mi umknął i wygląda, że
    jest napisany sensownym językiem.

    Dziękuję.