  • 51. Data: 2016-03-30 18:08:16
    Temat: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:8fdf0fb0-a990-4853-bb94-aa620a889710@go
    oglegroups.com...

    >Tu raczej chodzi o to rozporządzenie (a to raczej polskiego
    >ministra),
    >które wymienia także dostarczanie oprogramowania i stron www na
    >liście
    >usług elektronicznych.

    Dostarczanie oprogramowania to moze byc np sprzedaz gier przez
    internet, a niekoniecznie pisanie na zamowienie :-)

    >Pytanie tylko czemu proces pisania na zamówienie programów miałby
    >podlegać MOSS (bo jest komunikacja elektroniczna i dostarczenie
    >dzieła zdalne), a np. przygotowanie zdalne projektu
    >architektonicznego już nie.

    Tylko czy w ogole masz problem ?

    -jesli nabywca jest spoza Unii, to MOSS Cie nie dotyczy - za to byc
    moze jakies australijskie podatki tak :-)
    -jesli Freelance jako posrednik zarejestrowal sie gdzies w UE ... to
    ma EU-NIP i sprzedajesz jak innej unijnej firmie, wiec znow bez MOSS.

    Bo jesli dobrze rozumiem, to MOSS dotyczy swiadczenia uslug na rzecz
    konsumenta w innym kraju Unii
    (i placenia podatku temuz krajowi).

    J.

  • 52. Data: 2016-03-30 18:30:29
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Jednak ta lista jest w unijnym załączniku (to nie wymysł naszego ministra)...

    > Dostarczanie oprogramowania to moze byc np sprzedaz gier przez
    > internet, a niekoniecznie pisanie na zamowienie :-)

    Tak, dostarczenie też tak rozumiem. Jako sprzedaż gotowca.
    A nie pisanie oprogramowania unikalnego pod potrzeby klienta.

    W starszej dyrektywie "Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:"
    jest też:
    a) tworzenie i hosting witryn internetowych;

    Nie wiem czy to dobrze, ktoś przetłumaczył. Bo hosting, a tworzenie stron
    to zupełnie inna usługa ;/

    Teraz akurat nie robiłem stron (tylko oprogramowanie działające bez WWW) dla tych nie
    podatników z UE więc to nie dotyczy. A w przyszłości unikać.

    Freelancer tylko pośredniczy w "parowaniu" zleceniodawcy i sprzedającego.
    Pobierając prowizję od klienta (3%) i od wykonawcy (10%)

    IMHO Fakturę wystawia wykonawca zleceniodawcy (klientowi).

    Może to zrobić przy pomocy ich systemu (nie próbowałem), ale jak rozumiem Freelancer
    nie pośredniczy "prawnie" jedynie przekazuje kasę zabierając prowizję (wystawia na
    samą prowizję swoją fakturę).

    Fakturę za usługę musi wystawić wykonawca IMHO.

    > Bo jesli dobrze rozumiem, to MOSS dotyczy swiadczenia uslug na rzecz
    > konsumenta w innym kraju Unii (i placenia podatku temuz krajowi).

    Tak.
    Jak konsumentem usługi* (odbiorcą) jest nie podatnik (osoba prywatna lub firma co nie
    podała numeru VAT) z UE to wtedy MOSS.
    * objętej MOSSem czyli: usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych

    Pozdrawiam

  • 53. Data: 2016-03-30 18:47:20
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    W tym systemie wystawiania faktur Freelancera są dane

    OD Moje dane
    DO dane klienta.

    Wprowadziłem przykładowy tytuł i kwotę, wygenerował się PDF szkicu faktury z moimi
    danymi (w tym NIPem) i danymi klienta.
    nic tam na temat Freelancera nie ma po za stopką "created using Freelancer".

    Więc to wykonawca wystawia klientowi ostateczną fakturę.

    Dodatkowo w dokumentacji:
    https://www.freelancer .pl/support/Payments/how-do-i-pay-the-freelancer

    a końcu:

    "For fixed-price projects, however, employers can get invoices for their Milestone
    Payments by asking their freelancers to create an invoice that they can pay using
    their Milestone Payment. Once paid, the invoice will be marked as paid and linked
    with the released Milestone Payment[...]"

  • 54. Data: 2016-03-31 07:10:20
    Od: m <m...@g...com>

    On 30.03.2016 18:47, Adam wrote:
> [...]
    > invoice that they can pay using their Milestone Payment. Once paid,
    > the invoice will be marked as paid and linked with the released

    Co prawda już ze dwa lata nie działałem we Freelancerze, ale z tego co
    pamiętam to trzeba było rozróżnić pojęcie "invoice" z Freelancera i
    pojęcie Faktura VAT z naszych przepisów. To pierwsze to jest dokument
    wewnątrzfreelancerowy, taka informacja od wykonawcy do zamawiającego że
    kasa. Bardziej pasuje tutaj słowo "rachunek".

    Tak czy inaczej - ich faktury nijak nie mają się do naszych i musisz
    wystawić sam, zgodnie z odnośnymi przepisami.

    p. m.

  • 55. Data: 2016-03-31 09:21:12
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Dziękuję za odpowiedź.

    > Tak czy inaczej - ich faktury nijak nie mają się do naszych i musisz
    > wystawić sam, zgodnie z odnośnymi przepisami.

    Zgadza się.

    Dlatego ja tych "dokumentów" w serwisie w ogóle nie wystawiam.
    Tylko nasze faktury VAT.

    A ich "faktury" nie mają żadnego znaczenia, po za ewentualnie celem
    porządkowym, dokumentacyjnym - głównie dla zlecającego.
    No i miejscem gdzie można znaleźć dane klienta potrzebne do wystawienia
    faktury VAT.

    Jak to zręcznie nazwałeś jest to coś jak rachunek, że projekt jest opłacony...

    Pozdrawiam.

  • 56. Data: 2016-04-05 09:35:46
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Zbliża się powoli deadline (do 10 kwietnia) odnośnie decyzji czy to co robię podlega
    pod MOSS czy nie. Mimo usilnych prób zdobycia wiedzy w wielu miejscach
    nadal mam wątpliwości.

    W tej chwili jestem bliżej konkluzji, że pisanie oprogramowania
    na zamówienie to nie jest usługa elektroniczna (nie podlega MOSS).

    Mimo, że cała operacja: konwersacja i dostarczenie źródeł programu
    odbywa się przez Internet - ale nie z konieczności tylko z praktyczności
    i dzięki mniejszym kosztom
    (Zawsze mogę wysłać płytę CD, będę wtedy niesamowicie
    konkurencyjny na rynku ;)

    Nie jest to usługa elektroniczna, ponieważ:

    1. nie odbywa się automatycznie, bez udziału (czy też ze znikomym
    udziałem) człowieka

    2. pisanie oprogramowania nie jest jednoznaczne z dostawą
    oprogramowania, które jest wymienione w załączniku do dyrektyw.
    Dostawę rozumiem jako sprzedaż (licencji) kopi gotowego
    programu

    3. założeniem (duchem) nowego prawa o VAT było ukrócenie zakładania
    firm w krajach o niskim VAT w celu MASOWEJ zautomatyzowanej
    sprzedaży produktów cyfrowych.
    Działam na bardzo małą skalę i produkty nie są gotowe, są
    indywidualnie tworzone (nietypowe/unikalne) dla każdego klienta
    (w tym "nie podatnika" z UE).

    4. Odprowadzam wyższy VAT niż istniejący w tamtych krajach (AUT / GB = 20%).
    I do w dodatku wspieram nasz polski budżet, tak potrzebujący kasy na
    rozdawnictwa ;)

    Jak myślicie utrzyma się taka koncepcja?

    Jak rozumiem wtedy (bez MOSS) taką transakcję księguję w Małej Księgowości
    Rzeczpospolitej, jako typ: krajową.
    I odprowadzam 23 % VATu do polskiego budżetu ;)

  • 57. Data: 2016-04-05 17:48:58
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-04-05 o 09:35, Adam pisze:

    > Zawsze mogę wysłać płytę CD

    A to nie grozi czasem obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej?

  • 58. Data: 2016-04-05 17:52:17
    Od: Adam <a...@g...com>

    OK słuszna uwaga. Wycofuję pomysł z CD ;]

    Wydrukuję ryzę papieru wyśle pocztą, albo sam zaniosę w zębach i klient sobie
    przepisze ;]

    Jak żyć moi drodzy... jak żyć...

  • 59. Data: 2016-04-06 15:59:31
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dostałem odpowiedź od bardzo uprzejmej p. księgowej z inFakt.
    Pokrywający się zasadniczo z opinią KIP.

    Mimo, że usługa świadczona przeze mnie nie jest zautomatyzowana w artykule 7 ustęp 2
    mamy wyszczególnione:
    "a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego
    modyfikacjami lub nowszymi wersjami;"

    bezpieczniej jest przyjąć, że to jest usługa elektroniczna i rozliczyć to przez MOSS.

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,11,11,1637,5
    1654,20150101,art-6-9a-transakcje-podlegajace-opodat
    kowaniuartykuly-24-29.html

    Oczywiście najlepiej by było wystąpić o interpretację do US.

    Jak widzicie codziennie mam inną koncepcję i kolejny otwarty wrzód ;]

  • 60. Data: 2016-04-16 02:01:02
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Apr 2016, Adam wrote:

    > OK słuszna uwaga. Wycofuję pomysł z CD ;]
    >
    > Wydrukuję ryzę papieru wyśle pocztą, albo sam zaniosę w zębach i klient sobie
    przepisze ;]

    W sprawie formalnej - o ile pamiętam, któryś program z algorytmem
    szyfrowania został w tej sposób "wyeksportowany" z Ameryki :)
    (w postaci elektronicznej przepisy nie pozwalały)

    pzdr, Gotfryd