  • 1. Data: 2006-12-27 23:20:54
    Temat: Izba Skarbowa - czy Oni tak mogą ?
    Od: "harpy" <h...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    Prosze o poradę lub jakieś wskazówki, bo ja z prawem (w szczególnie
    podatkowym) jednak nie jestem na ty ...

    W skrócie :
    Toczy się mojej sprawie postępowanie, ponieważ IS chce zmienić decyzje US
    (na moją korzyść) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania
    prawa podatkowego (należny podatek od sprzedaży nieruchomości - a wlasciwie
    zwolnienie).
    Tak mniej więcej na koniec września IS się do mnie przyczepiła, że jednak
    moje postepowanie z tego roku (lipiec) nie było słusze i ma wątpliwości, no
    i wszczyna postępowanie. Na podjecie odpowiedniej decyzji IS wyznaczyła
    sobie termin ok 1,5 miesiąca : listopad 2006.

    W związku z tym stawiłem się i złożyłem odpowiednie wyjaśnienia - popierajac
    się m.in. postanowieniami innej IS w innym mieście w analogicznej sprawie
    (oczywiście na moją korzyść).

    Po moich wyjaśieniach chyba nastapiła konsternacja i nie znalazł się
    żaden "chętny" do podjecia decyzji, więc dostałem kwit z informacją, że
    decyzja zostanie podjeta na koniec grudnia 2006, ponieważ IS zwróciła się z
    zapytaniem do Ministerstwa Finansów... Tym razem to ja troche wymiękłem...
    Dziś jednak dostałem kolejny kwit z informacją taką jak poprzednio - przy
    czym IS daje sobie czas do końca marca 2007 ....

    Moje pytanie : czy IS może cos takiego robić - czyli przesuwac sobie datę
    decyzji po raz kolejny, zasłaniając się wątpliwościami interpretacyjnymi i
    wystąpieniem do MF ? Co jeżeli w marcu dalej ich ministerstwo oleje, bo
    akurat nie będa mieli na to czasu i co znowu mi przyślą kwit, że odraczają
    datę decyzji ?

    Macie na to jakiś pomysł ? Pytam sie, bo oczywiście w przypadku
    niekorzystnej dla mnie decyzji będe musiał zapłacić podatek + odsetki za te
    wszystkie miesiace kiedy czekam na decyzję !!! Wrrr...

    Na kolejnych kwitach z IS napisane jest oczywiście, że na niniejsze
    postanowienie nie służy zażaleznie, a cała korespondencja zaczyna się od :
    "Na podstawie art. 140 par 1 oraz 216 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja
    Podatkowa (Dz.U. z 2005r Nr 8 poz. 60) zawiadamiamy ...".

    Proszę napiszcie jak to może u Was wyglądało i co ew. można zrobić ???

    Pozdrawiam grupę,
    harpy

    PS. Puściłem wątek również na pl.soc.prawo

  • 2. Data: 2006-12-28 08:54:34
    Temat: Re: Izba Skarbowa - czy Oni tak mogą ?
    Od: "Piotr Stróżyna" <p...@s...pl>

    Izba może poraktycznie w nieskończoność przesuwać sobie terminy - bezkarnie.
    Możesz skarżyć do sądu adminisracyjnego opieszałość, ale po co ?
    Izba nie może wszcząć postepowania podatkowego - tego sięraczej nie obawiaj,
    co najwyżej powiadomi US i ten może to zrobić, ale takie przypadki sąb.
    rzadkie.
    Co do skutków decyzji Izby - negatywnej dla Ciebie. Fakt opóźnień (tym
    bardziej, że sprawa jest ponoć złożona) może być argumentem przy ewnetulanym
    wystapieniu o umorzenie odsetek lub rozbiciu płatnosci na raty.
    Poza tym decyzję Izby w sprawie interpretacji może też skarżyć do WSA.
    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-12-29 07:54:37
    Od: "harpy" <h...@g...pl>

    Piotr Stróżyna <p...@s...pl> napisał(a):

    > Izba może poraktycznie w nieskończoność przesuwać sobie terminy -
    bezkarnie.

    ech....tego sie obawiałem

> [...]
    ewnetulanym
    > wystapieniu o umorzenie odsetek lub rozbiciu płatnosci na raty.

    Rozumiem, że ewentualną prośbę o umorzenie odsetek powininem wystosować po
    otrzymaniu decyzji ? Czy lepiej już teraz się zwrócić z tym tematem do IS ?
    Chcę uniknąć sytuacji, kiedy IS wydaje niekorzystną decyzję dla mnie i wzywa
    mnie do zapłacenia podatku + odsetki w terminie np. 2 tygodni. Ja składam
    wtedy prośbę o umorzenie odsetek - a oni mi odpowiedzą na to pismo powiedzmy
    po 1 miesiącu .... i co wtedy ?
    Może pytanie jest niezbyt sensowne, ale nie miałem do tej pory styczności z
    takimi instytucjami i nie bardzo się orietuję jak postępować.

    Dziękuję za odpowiedz i pozdrawiam,

  • 4. Data: 2006-12-29 16:23:52
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Może pytanie jest niezbyt sensowne, ale nie miałem do tej pory styczności z
    > takimi instytucjami i nie bardzo się orietuję jak postępować.

    O ile dobrze zrozumiałem - otrzymałeś decyzję o interpretacji przepisów wydaną
    w I instancji przez US. IS natomiast wszczęła postępowanie z urzędu w sprawie
    jej zmiany lub uchylenia.
    W takim stanie rzeczy obowiązują poniższe zapisy ;
    Z art. 14b § 2 wynika, że interpretacja podatkowa wydana w indywidualnej
    sprawie jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej
    właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w
    drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Przepis ten zaś stanowi, że: "Organ
    odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w
    art. 14a § 4:

    jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta
    zasługuje na uwzględnienie, lub
    z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału
    Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także
    jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

    Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia
    podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona
    podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie
    postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od
    rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została
    doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi".

    I to by było na tyle - czekaj spokojnie na decyzję a do tego czasu nikt ci nic
    nie zrobi .Decyzja IS podlega zaskarżeniu.

  • 5. Data: 2007-01-02 07:16:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Dec 2006, Piotr Stróżyna wrote:

    > Izba nie może wszcząć postepowania podatkowego - tego sięraczej nie obawiaj,
    > co najwyżej powiadomi US i ten może to zrobić, ale takie przypadki sąb.
    > rzadkie.

    ...przynajmniej od czasu wyroku NSA, iż taka praktyka jest
    niekonstytucyjna bo podważa zaufanie obywateli do urzędów :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-01-03 05:30:14
    Od: "harpy" <h...@g...pl>

> [...]
    wydaną
    > w I instancji przez US. IS natomiast wszczęła postępowanie z urzędu w

    Dokładnie tak.

    > W takim stanie rzeczy obowiązują poniższe zapisy ;

    (...)

> [...]
    > rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została
    > doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi".

    chyba nie mógłbym zostać doradcą podatkowym ...;o) Nie mogę do końca
    zrozumieć powyższego tekstu. Będę głośno myślał (pisał) ;o) :

    Jeżeli decyzję US dostałem w lipcu 2006, a IS wszczeła postępowanie z
    urzędu we wrześniu 2006 i wyda decyzję w np. marcu 2007 r. i będzie ona
    niekorzystna dla mnie (tfu, tfu) to termin, w którym będę musiał zapłacić
    podatek od sprzedaży to miesiąc, czy rok, czy jeszcze inaczej .... ?
    Zgubiłem się. Chyba i tak lepiej jak zapłacę najszybciej - bo od lipca 2006
    liczą mi się odsetki ?!

    > I to by było na tyle - czekaj spokojnie na decyzję a do tego czasu nikt
    ci nic
    > nie zrobi .Decyzja IS podlega zaskarżeniu.

    Wiem, że decyzje można zaskarżyć, ale z tym jeszcze poczekam.

    Dziękuję za odpowiedz,
    harpy

  • 7. Data: 2007-01-04 19:27:11
    Od: "aga" <p...@p...pi>