  • 1. Data: 2006-12-27 22:16:55
    Temat: Re: Amortyzacja szkla
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Uwaga: crosspost z FUT na pl.soc.prawo.podatki !

    On Wed, 27 Dec 2006, Kryhu wrote:

    > Hej
    >
    > Wiem ze to temat bumerang ale sprawa jest dosc specyficzna :)
    > Kupilem w 2005r zestaw D50+kit i jako ze kwota nie przekraczala wartosci
    > kwalifikujacej go do srodkow trwalych - zostal w calosci wrzucony w koszty
    > jednorazowo.

    DOSŁOWNIE? Czyli jako wyposażenie?
    IMO to jest "błąd konstrukcyjny" :) i właśnie wali się owa konstrukcja
    na głowę :)
    Chodzi o to, że nie ma jasności co do postępowania w takim przypadku
    jak opisujesz - kilka lat temu były rozważania na ten temat w prasie
    podatkowej, bez jednoznacznych wniosków (ściślej były sprzeczne :>).

    Post kwalifikuje się ewidentnie na pl.soc.prawo.podatki :), a tam
    w archiwach znajdziesz opcję którą jednolicie od lat popieram
    jako rozwiazanie dla leniwych: cokolwiek do czego MOŻNA dokupić
    dyngs wart >3500 zł (komputer na przykład, nawet taki z odzysku
    za 500 zł) prościej ująć w środkach trwałych i poddać amortyzacji
    jednorazowej - podatkowo skutek ten sam, ale są jasne regulacje
    (w ustawie) i ustawa z rozporządzeniami sobie w paradę nie wchodzą
    (ewidencja wyposażenia jest w rozporządzeniu).

    Ambitni, jak Ty:

    > A teraz sedno sprawy - w 2006 kupilem kolejno 2 drogie szkla,
    > ktore z racji ceny wpadaja jako srodki trwale. Jest tylko jeden problem -
    > obiektyw sam z siebie zdjec nie robi wiec powinien podniesc wartosc aparatu
    > ktory juz zostal wrzucony w calosci w koszty. I co teraz?

    ...zostają poszukiwanym w kraju specjalistą od trudnego problemu
    księgowego :)
    Daj znać na czym poprzestaniesz ;)

    Jakbym sam się w taki kanał wpuścił, to zaryzykowałbym przyjęcie iż:
    - definicja wyposażenia, jako ustalona w akcie niższego rzędu, nie
    może naruszać definicji z ustawy (ba, sama powołuje się na wartość
    początkową zdefiniowaną w ustawie!)
    - ergo, wyposażenie nie przestaje być ST. Jest tylko odrębnie (na innych
    zasadach) księgowane, a zasadę określającą rozróżnienie zapisano już
    w ustawie (tyle że bez podziału na "wyposażenie ewidencjonowane" i inne)
    - tym samym należy uznać że skorzystanie z art.22d.1, zwolnione z wpisania
    do EST przez art.22d.2, traci moc w momentem kiedy wartość początkowa
    przekracza próg określony w art.22d.2

    Oczywiście nie powoduje to że regulacji co zrobić brak (w przepisach),
    ale chyba w tym momencie wypadnie skorzystać z wykładni celowościowej
    i uznać iż zarówno wpis "początkowy" (ale już bez uznawania drugi raz
    za koszt!) jak i wpis z ulepszeniem (powodującym iż 22d.1 nie ma
    zastosowania) należy zrobić z datą ulepszenia.

    Ale bazowanie na wykladni celowościowej stoi na zapałkach - wystarczy
    że ktoś znajdzie inny przepis (ale ustawowy), który w tym układzie mógłby
    mieć zastosowanie i całość się położy.
    Inna rzecz, że przez parę lat np. na .podatki nikt takim przepisem
    nie rzucił :)
    Spory (te "prasowe") brały pod uwagę fakt regulacji o wyposażeniu
    z rozporządzenia, ale IMO rację mają powiadający że przecież skoro
    rozporządzenie nie może uchylać ustawy, to i nie może zabierać
    głosu w przypadku do którego minister nie dostał upoważnienia
    (a nie dostał, bo zakres EST jest uregulowany w ustawie, włącznie
    z treścią EST w przypadku KPiR!).

    Niemiej była taka teza, postawiona przez doradcę, że skoro raz coś
    wpisano do EW to już tam zostaje "wiecznie" i wydatki na ulepszenie
    nie idą do amortyzacji.
    O to czy wobec tego mogą być kosztem już mnie nie pytaj :> (bo
    się z tezą nie zgadzam, ale skoro była to zapodaję "dla rzetelności")

    Ustawa np. tu (żeby 22d sobie znaleźć):
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    rozporządzenie np. tu (rejestracja darmowa):
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1#spis1

    pzdr, Gotfryd