  • 1. Data: 2013-01-29 22:52:57
    Temat: Jak zaksięgować fakturę grudniową opłaconą w styczniu.
    Od: J <k...@g...com>

    Dobry wieczór,

    posiadam fakturę wystawioną w grudniu, płatność za nią dokonałem w styczniu. W
    programie, gdy próbuję dodać ja do KPiR z datą wystawienia - grudzień oraz data
    zapłaty - styczeń otrzymuję informację, że "'Data wystawienia' nie może odnosić się
    do innego roku". Moje pytanie jest następujące - jest to błąd programu, czy po prostu
    w inny sposób muszę zaksięgować tę fakturę.

    Z wyrazami szacunku,

  • 2. Data: 2013-01-29 22:55:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-29 22:52, J pisze:
> [...]
    do innego roku". Moje pytanie jest następujące - jest to błąd programu, czy po prostu
    w inny sposób muszę zaksięgować tę fakturę.

    Jaki program?

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2013-01-29 23:03:49
    Od: J <k...@g...com>

    ifirma.pl

  • 4. Data: 2013-01-29 23:47:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Jan 2013, J wrote:

> [...]
    > W programie, gdy próbuję dodać ja do KPiR z datą wystawienia - grudzień
    > oraz data zapłaty - styczeń otrzymuję informację, że "'Data wystawienia'

    Tak zupełnie z ciekawości, co to za przypadek, że data płatności decyduje
    o zaliczeniu *w koszty*?
    Wyraźnie akcentuję, że napisałeś iż chodzi o KPiR a nie o VAT.

    Osobna sprawa to pytanie, czy sam program przewiduje wszystkie
    możliwe przypadki, bo nie wykluczam ze już wiem skąd wzięła się
    teza o magazynowaniu usług ;)

    > Moje pytanie jest następujące - jest to błąd programu,
    > czy po prostu w inny sposób muszę zaksięgować tę fakturę.

    Widzę dwie zupełnie osobne sprawy:
    - to, że program uniemożliwia wstawienie w koszty wydatku
    z datą wystawienia f-ry z innego roku jest oczywistym błędem;
    - akurat pierwszy z brzegu przykład który mi się nasuwa nie
    ma związku z datą zapłaty, a pora późna i jakoś samo mi
    się nic pasownego nasunąć nie chce, stąd pytanie wyżej :)
    (mowa o *fakturze*, więc wydatki na wynagrodzenie o ch-rze
    osobistym odpadają, niezależnie od problemu kwalifikacji
    ich terminów zaliczenia w KUP)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-01-30 00:04:16
    Od: J <k...@g...com>

    Dziękuję za odpowiedź. W takim razie kieruję sprawę do bok'u ifirmy.

  • 6. Data: 2013-01-30 00:14:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Jan 2013, J wrote:

    > Dziękuję za odpowiedź. W takim razie kieruję sprawę do bok'u ifirmy.

    Ale nie żałuj nam studium przypadku ;) - zapodaj, co to za
    przypadek, w którym chciałeś księgować do KPiR na podstawie
    terminu zapłaty!
    To, że program uniemożliwi prawidłowe zaksięgowanie kosztu
    to jedno, a to, że w Twoim przypadku być może sposób
    księgowania nie był najlepszy to drugie :)

    Oni pewno zapytają co chciałeś księgować "przełomowo",
    więc lepiej zapodać jakiś realnie błędny przypadek :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-01-30 00:40:00
    Od: J <k...@g...com>

    hehe nie unikałem opisu mego przypadku - po prostu brak rozgarnięcia.

    Więc mam fakturę za telefon firmowy wystawioną z datą 16.12.2012. Opłaciłem ją
    dopiero 14.01.2013.
    Chcąc wprowadzić fakturę do KPiR, ustawiam miesiąc księgowy - styczeń (gdyż w tym
    miesiącu opłaciłem faktycznie f-re).
    Tam mam do wypełnienia 3 pola "Data wystawienia" (16.12.2012), "Data wpływu"
    (opcjonalne) oraz "Termin płatności" (14.01.2013).
    W taki sposób zawsze wprowadzałem faktury.
    W tym przypadku, gdy próbuję zatwierdzić otrzymuję komunikat: "'Data wystawienia' nie
    może odnosić się do innego roku"

    Pozdrawiam,

  • 8. Data: 2013-01-30 01:56:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Jan 2013, J wrote:

> [...]
    dopiero 14.01.2013.
    > Chcąc wprowadzić fakturę do KPiR, ustawiam miesiąc księgowy - styczeń (gdyż w tym

    Ale z czego to założenie wynika?
    Bo to, że dla VAT terminem jest styczeń to inna sprawa.

    Zaraz wpadniemy w problemy szczegółowe - czyli kwestię podziału kosztu
    według sposobu pomiaru i wg proporcji czasowej :]
    To pierwsze dotyczy faktu, iż pewnie f-ra zawiera płatny z góry abonament
    i płatne z dołu rozliczenie.
    To drugie zaś pytania, czy drugi składnik jest "częściowy".

    W przypadku KPiR sądzę, że oba elementy rozwiązuje przepis szczegółowy.

    Przeczytaj przepis art.22.6:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20130101,koszty-uzyskania-przychodow.html

> [...]
    > W taki sposób zawsze wprowadzałem faktury.
    > W tym przypadku, gdy próbuję zatwierdzić otrzymuję komunikat: "'Data wystawienia'

    No.
    A ktoś kazał Ci zakończyć KPiR, mimo że jeszcze nie miałeś w ręku
    wszystkich dokumentów kosztowych dotyczących tego roku?
    Mowa o KPiR roku 2012 oczywiście! (nie 2013)
    :D

    Czytasz z linku wyżej art.22.4 :>

    Zwróć uwagę - w przypadku kosztu w trakcie roku nie ma prawie żadnego
    ograniczenia dla opóźniania terminu wprowadzania kosztów ogólnych
    (znaczy nie towarów handlowych, nie wyposażenia, nie amortyzacji
    i innych "szczegółowych" i nie wynagrodzeń)
    Zawsze można wprowadzić je później, wot tak, uzasadnienie znajdziesz
    w archiwach (szukaj m.in. postów Maddy).
    Ale wrzucania kosztów do różnych LAT to nie dotyczy.

    No i teraz pozostaje przypadek, kiedy podatnik zamknął już KPiR
    i sporządził deklarację.
    IMO do przeczytania jest art.22.5b, dopuszcza on (przynajmniej
    NIEKIEDY) wersję wskazaną w art.22.6, ale trzeba przyznać, że
    zapisali tam niezłą łamigłówkę.

    pzdr, Gotfryd