  • 1. Data: 2004-07-11 16:50:20
    Temat: Jaki wystawić VAT? pilne
    Od: "skorupa" <s...@i...net.pl>

    Witam.Pierwszy raz zaglądam na tą grupe więc prosze o wyrozumiałosc jesli
    zadam głupie pytanie.
    Jestem producentem drzwi stalowych (nie aluminium), i przy okazji montuje
    w/w drzwi w miejscu przeznaczenia. Do tej pory wystawiałam faktury na drzwi
    22% a na montaż 7% jednak ostatnio zamówiła u mnie drzwi spółdzielnia
    mieszkaniowa. Drzwi są juz zamontowane, tylko przy odbiorze i ustalaniu
    formy płatności pojawił sie problem. Prezes spółdzielni nie chce słyszeć o
    fakturze z 22% vatem. Twierdzi ze dla spółdzielni powinien byc dalej 7%.
    Dostałem od niego"zlecenie na wykonanie i montaż drzwi" a na fakturze kazał
    mi wpisać " dostarczenie i montaż drzwi stalowych". Nie wiem jak to jest
    faktycznie w tym przypadku. Dzwoniłem do Urzedu skarbowego a ci mnie
    odesłali do izby skarbowej która tez mi nic mondrego niepowiedziała prócz
    tego ze vat jest rozliczany na podstawie PKWIU i jesli znajde takowy na "
    dostarczenie i montaż drzwi stalowych" to bedzie ok. przejrzałem wczoraj
    cała klasyfikacje i takowego nie znalazłem. do tej pory posługiwałem sie
    28.12.10-30.10 i 28.12.90-00.00.
    Moze ktos z grupowiczów mi podpowie jak powinienem postąpic i jaka wystawic
    fakture.
    dzieki za pomoc

    --
    ______________________
    SKORUPA GG1712282

  • 2. Data: 2004-07-12 07:25:49
    Temat: Re: Jaki wystawić VAT? pilne
    Od: Thror <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik skorupa napisał:

> [...]
    > 28.12.10-30.10 i 28.12.90-00.00.
    > Moze ktos z grupowiczów mi podpowie jak powinienem postąpic i jaka wystawic

    Moim zdaniem właściwą stawką dla takiej usługi dla producenta jest 22%
    ponieważ w tym przypadku montaż jest klasyfikowana jako sprzedaż towaru.
    ("Producent płaci więcej" Gazeta Prawna nr 119 z 21.06.2004)

    Proszę spojrzeć na ten odnośnik - może się przyda:
    http://www.mf.gov.pl/drukuj.php?typ=&dzial=114&id=34
    265

    Pozdrowienia
    PK

  • 3. Data: 2004-07-12 07:49:29
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

    Użytkownik "skorupa" <s...@i...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 28.12.10-30.10 i 28.12.90-00.00.
    > Moze ktos z grupowiczów mi podpowie jak powinienem postąpic i jaka

    Spółdzielnia zapewne uznała, iz są to roboty budowlano montażowe związane z
    budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, które do dnia 31
    grudnia 2007 r. na mocy przepisów przejściowych ustawy o VAT art.146 ust.1
    pkt 2 objęte są 7%.
    Podobno MF w II połowie maja br. wypowiedział się w sprawie okien i tych nie
    wolno wraz z montażem sprzedawać do budynków mieszkalnych z 7%.

    Justyna

  • 4. Data: 2004-07-12 09:08:23
    Temat: Re: Jaki wystawić VAT? pilne DŁUGIE!
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik elw napisał:
    > Użytkownik "skorupa" <s...@i...net.pl> napisał w wiadomości

    > Podobno MF w II połowie maja br. wypowiedział się w sprawie okien i tych nie
    > wolno wraz z montażem sprzedawać do budynków mieszkalnych z 7%.

    MF się nie wypowiedział. To co powiedziała jedna pani sekretarz z MF nie
    jest żadna oficjalną wykładnią, a na dodatek zostało sformulowane tak
    mętnie że trudno to uznac za odpowiedź na zadane pytanie.
    Stwierdziła że jeżeli okna montuje producent to jest to dostawa towaru
    (stawka jak dla towaru) a jeżeli przedsiębiorca budowlany ktory te okna
    kupił to jest stawka VAT jak dla robót budowlanych. Ale nie uwzględniła
    faktu że większość producentów to są przedsiębiorcy budowlani, co
    najmniej nominalnie (mają usługi budowlane wpisane w zakresie działalności).
    Pani ow nie podała żadnej podstawy prawnej ktora nakazuje inaczej
    traktowac przedsiębiorce budowlanego kupującego okna do montażu a
    inaczej przedsiębiorce budowlanego który te okna sam produkuje.
    Za kazdym razem są to roboty budowlane - PKWiU 45.42. Klasyfikacja nie
    dzieli na roboty budowlane wykonane przez producent i roboty wykonane
    przez inny podmiot. A roboty budowlane w obiektach mieszkaniowych są
    opodatkowane stawką 7% VAT.

    O ile mozna by rozważac zasadność interpretacji ktora w ogóle nie
    pozwala do usługi budowlanej montazu okien wliczać kosztów samoch okien
    (ale wtedy można by pójśc dalej i uznac że kazdy materiał budowlany
    powinien być zafakturowany osobno, każdy gwóźdź i cegła) o tyle podział
    na producentow i "innych" nie ma uzasadnienia.

    Ciągle jeszcz MF nie wydało oficjalnej interpretacji. Nie wydało bo
    obecne nieofijalne stanowisko wymagałoby podania podstawy prawnej dla
    róznego traktowania producenta okien i przedsiębiorcy budowlanego nie
    będacego producentem, a takowej ze świeca szukać.

    Ja osobiście uwazam że usługa budowlana jest usługa budowlaną berz
    względu na to kto ją wykonuje. Lata praktyki skarbowej, tony wyroków NSA
    i pisma MF dowodzą że w skład usługi budowlanej wchodzi materiał i może
    on być objęty taka sama stawka jak usługa. Ba, znajdzie sie tez parę
    pism ktore mówią że MUSI byc objęty taka samą stawką jak usługa.

    MF musialby albo podac podstawe prawną innego traktowania montażu
    stolarki budowlanej niz pozostałych usług budowlanych albo stwierdzic,
    zaprzeczając swojemy stanowisku niezmiennemu od lat, że roboty budowlane
    w ogólności nie moga byc fakturowane razem z materiałem jedną stawką
    właściwą dla robót. Jedno i drugi rozwiązanie wydaje sie mało
    prawdopodobne.
    Najbardziej prawdopodobnym jest że MF poczeka z woda w ustach na
    pierwsze starcia podatników z urzędami i pierwsze wyroki w nadziej że
    ktos inny znajdzi mu brakująca podstawę prawną.

    I jeszcze a propos tekstu na stronie MF do którego ktos wczesniej podal
    link (w najczęściej zadawanych pytaniach - jak ostrzega samo MF to nie
    są oficjalne interpretacje).
    MF powołuje sie tam na informacje z GUS - widac GUS sam nie doczytał
    wstepu do PKWiU w którym sa ujęte zasady klasyfikacji których GUS musi
    sie trzymac. A mamy tam stwierdzenie iz istotnie, roboty instalacyjne
    wkonane przez producenta siłami własnymi są klasyfikowane łacznie z
    wyrobem, ale... i tu mamy wyjątek który mówi "budowlane roboty
    instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45".
    I na tym wyjątku wykłada sie interpetacja MF.

    Ja tez czekam na oficjalną interpretację. A na razie moi klienci
    produkujący okna postanowili że idą w zaparte i sprzedają "wykonanie i
    montaż stolarki w budynku mieszkalnym" na 7% VAT bo takie postępowanie
    jest do obroniena. Może nie przed urzędnikami MF ale przed sądem ma
    bardzo duże szanse. A tylko stosowanie stawki 7% daje im szans
    utrzymania się na rynku.
    Jedna ze znajomych firm dostała pismow Izby Skarbowej w Bydgoszczy ktore
    takie postepowanie sankcjonuje. Nie widziałam jeszcze tego na oczy ale
    mam dostac na fax dzis lub jutro to zapodam na co sie powołują.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2004-07-12 09:21:26
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

> [...]
    > takie postepowanie sankcjonuje. Nie widziałam jeszcze tego na oczy ale
    > mam dostac na fax dzis lub jutro to zapodam na co sie powołują.

    Dzięki za info. Też byłam zbulwersowana tą wiadomością dotyczącą stolarki
    okiennej.
    Justyna