  • 1. Data: 2004-12-29 22:54:06
    Temat: Jednosobowa DG a Vat - posze o pomoc !
    Od: "Karol K." <karolkus@_cut_go2.pl>

    Witam!

    Mam takie pytanko brat ma firme jednosobowa (ksiazka przychodow i rozchodow)
    i tak kupil pewna czesc ktora sprzedal z zyskiem. I teraz jak to powinien
    zaksiegowac (to pierwsza jego tranzakcja dlatego pytam :)
    Powiedzmy czesc kupil za 100zl netto (122 z Vat) a sprzedal za 200zl netto
    (244 z Vat) i tak na kupiona czasc ma fakturke i przy sprzedazy wystawil
    fakturke.
    Co sie dzieje w takim przypadku z Vat. Czyli brat przy kupni zaplacil 22zl
    Vatu a pozniej sprzedajac doliczyl 44zl Vat czy te pierwsze 22zl powinien
    sobie odliczyc czy cos z tym zrobic?
    Bardzo przepraszam ze wyrazam sie nieprecyzyjnie ale nie chce zeby brat mial
    pozniej jakies problemy.
    A moze zna ktos stronke na ktorej jest to w sposob bardzo przejzysty opisane
    krok po kroku. Cos w rodzaju przewodnika "moja pierwsza faktura" czy jakos
    tak.
    Ewentualnie ktos wie gdzie w lodzi dotstane informacje na ten temat tylko
    najlepiej jak najtaniej (jakas organizacja wspierania przedsiebiorczosci czy
    cos w tym rodzaju?

    Pozdrawiam
    Karol

  • 2. Data: 2004-12-30 00:00:56
    Temat: Re: Jednosobowa DG a Vat - posze o pomoc !
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Dec 2004, Karol K. wrote:
    [...]
    >+ Co sie dzieje w takim przypadku z Vat. Czyli brat przy kupni zaplacil 22zl
    >+ Vatu a pozniej sprzedajac doliczyl 44zl Vat czy te pierwsze 22zl powinien
    >+ sobie odliczyc

    Tak.
    Tylko nie "sztuka do sztuki" - ale *cała* sprzedaż do *całych* zakupów.
    Przecież w następnym miesiącu wypełnia się VAT-7 a na nim SUMY
    wszystkich operacji !

    Coś ci powiem: jak już "rozliczycie" ten pierwszy miesiąc to weźcie
    jakąś kwotę w garść :( i idzie do biura podatkowego. Niech wam
    sprawdzą.
    Co się nasłuchacie to wasze ;) - sądząc z pytań...
    "standardowe pytanie dla zaczynającego podatnika":
    - jaki brat ma pierwszy wpis do KPiR ?

    "standardowa dobra rada dla podatnika zaczynającego DG":
    - weź groups.google.pl
    - zapodaj grupę *.podatki
    - zapodaj jakieś słowo kluczowe które "się kojarzy" - może być VAT
    - czytaj.
    Po napotkaniu kolejnego słowa kluczowego wywołujesz KOLEJNĄ
    sesję przeglądarki ("nowe okno") i zapodajesz jak wyżej-link
    z wynikiem zachowyjesz w katalogu "robocze pilnie sprawdzić",
    stronę pomocniczą zamykasz, wracasz do czytania.
    Powtórzyć max 200 razy.
    Po wyczerpaniu 1. słowa kluczowego wyciągasz losowy link z katalogu
    "robocze pilnie sprawdzić".
    Po doczytaniu do jakichś 3000 postów i porobieniu notatek tudzież
    zapisaniu około 500 stron w katalogu "DG" uważasz że *juz masz
    pojęcie o co pytać* coby nie wyjść na lamera.
    Próbujesz zadawać pytania na liście i przekonujesz się że...
    ...to nieprawda ;)
    Wracasz do czytania :)
    Ale w międzyczasie pytasz :)

    *W międzyczasie* *również* czytasz:
    - Ordynację (nie da się całej na raz, za długa)
    - ustawę o podatku dochodowym
    - ustawę o VAT. Jak dostajesz mętlika to OK - tak ma być :>
    - przeplatasz rozporządzeniami, ustawą o PCC, przepisami
    ministra pracy i spraw socjalnych (a co myślisz, że jak
    nie masz pracowników to WŁASNĄ delegację na podstawie
    jakich przepisów rozliczysz ? ;))
    - dochodzisz do wniosku że "ci z biur rachunkowych" to chyba
    nie całkiem "za nic" chcą skórę z ciebie zedrzeć ;)

    >+ Bardzo przepraszam ze wyrazam sie nieprecyzyjnie ale nie chce zeby brat mial
    >+ pozniej jakies problemy.

    Wiesz co, biorąc pod uwagę że NIE WIESZ O CO SPYTAĆ... to hm...
    Zacznij czytanie ;) !

    >+ A moze zna ktos stronke na ktorej jest to w sposob bardzo przejzysty opisane
    >+ krok po kroku. Cos w rodzaju przewodnika "moja pierwsza faktura" czy jakos
    >+ tak.

    ...też znajdziesz kilka takich linków w dyskusjach :)
    Stron omawiających WSZYSTKO nie ma.
    Zaletą czytania grupy jest to iż pojawiają się pytania o rzeczy
    których "piszący stronę" nie wymyślłby że nalezy umieścić :)

    Acha: NIE jestem doradcą. NIE jestem księgowym. Czytaj: NIE
    mam interesu żebyś myślał iż *dlatego* wspominam o niedziwieniu
    się że wyżej wymienieni też chcą zarobić :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)