  • 1. Data: 2003-09-14 10:03:53
    Temat: Przebudowa ST, samochod ciezarowy na osobowy - jak zaksiegowac?
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Witam,

    rozważam możliwośc zmiany wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Samochód
    jest ciężarowy, wpisany w rejestr ST, prowadzę KPiR, VAT. Zastanawiam
    się, jak to powinno być formalnie zaksięgowane.

    Przypuszczam, że mogłoby to być tak:
    1. Wycofanie samochodu z rejestru ST, chyba wewnętrzna faktura,
    samochód staje się materiałem do wytworzenia nowego środka trwałego.
    2. Dokonanie przebudowy - dostaję faktury z warsztatu i badań
    diagnostycznych oraz nowy dowód rejestracyjny.
    3. Wprowadzenie nowego środka trawłego z innym numerem KRST.

    Oprócz wątpliwości, czy takie księgowanie jest właściwe, nie wiem,
    jaka powinna być cena ST w opreacjach 1. i 3. - czy wg wartości
    księgowej czy może należy zrobić wycenę?

    Przypuśćmy, że w 1. robię wycenę i wystawiam fakturę znacznie wyższą
    niż wartość księgowa. Płacę VAT. W punkcie 3. wprowadzam ST zgodnie z
    tą fakturą plus koszty przebudowy. W rezultacie otrzymuję ST, którego
    wartośc księgowa znacznie wzrosła i który mogę drugi raz amortyzować.

    Albo odwrotnie, przyjmuję wartość księgową. W punkcie 1. wystawiam
    fakturę na minimalną kwotę (może zero w przypadku zamortyzowanego
    ST?), płacę minimalny VAT. W punkcie 3 wprowadzam ST również bez
    większego wzrostu wartości. Nic na tym nie zyskuje, ale mam samochód
    osobowy z zapłaconym VAT. Jeżeli po 6 miesiącach przekażę go na cele
    osobiste, to nie będę musiał płacić VAT wg wyceny.

    A może trzeba by to zrobić jeszcze innaczej? Obawiam się, że formalne
    wymagania mogą być takie, że trzeba zapłacić VAT wg wyceny a wartość
    nowego ST wyliczyć księgowo :-(

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski