  • 1. Data: 2003-09-14 05:58:59
    Temat: sprzedaz ciągła
    Od: "Radek " <g...@g...pl>

    Witam,

    Będę wystawiać faktury vat, ale kwoty miesięczne są niskie i po prostu
    wystawianie co miesiąc jest mało opłacalne. Czy mogę zatem wystawiać fv np.
    kwartalnie albo półrocznie? Jeżeli tak, to czy musi być to z góry, czy z
    dołu? Czy musi być to w umowie?

    Radek

  • 2. Data: 2003-09-15 07:07:01
    Temat: Re: sprzedaz ciągła
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Radek wrote:

> [...]
    > fv np. kwartalnie albo półrocznie? Jeżeli tak, to czy musi być to z
    > góry, czy z dołu? Czy musi być to w umowie?

    Teoretycznie nie można. Jedyne co chyba byłoby legalne to faktura na
    przedpłatę 100% za pół roku wystawiana z góry.

  • 3. Data: 2003-09-15 10:52:37
    Od: "Radek " <g...@g...pl>

    Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl> napisał(a):

    > Teoretycznie nie można. Jedyne co chyba byłoby legalne to faktura na
    > przedpłatę 100% za pół roku wystawiana z góry.

    hmmm.. to kiepsko, a np za kwartał byłoby mozliwe?

  • 4. Data: 2003-09-15 11:11:02
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Radek wrote:

    > hmmm.. to kiepsko, a np za kwartał byłoby mozliwe?

    Na tych samych zasadach jak za pół roku.

  • 5. Data: 2003-09-15 12:42:27
    Od: "Radek " <g...@N...gazeta.pl>

    Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl> napisał(a):

    > Na tych samych zasadach jak za pół roku.

    Aha, a nazwa na fakturze byłaby: "faktura VAT - przedpłata", czy "faktura-
    przedpłata"?
    Wiem, że w przypadku faktury pro forma jest to istotne.
    W związku z tym VAT należałoby płacić za całość na początku, a przychody w
    kpir odpowiednio do miesięcy?

  • 6. Data: 2003-09-15 14:17:48
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Radek wrote:

    > Aha, a nazwa na fakturze byłaby: "faktura VAT - przedpłata", czy
    > "faktura- przedpłata"?

    Po prostu "Faktura VAT" a w treści "przedpłata za ...."

    > Wiem, że w przypadku faktury pro forma jest to istotne.

    To jest prawdziwa faktura a nie żadna proforma!!!!

    > W związku z tym VAT należałoby płacić za całość na początku, a
    > przychody w kpir odpowiednio do miesięcy?

    Szczerze mówiąc właśnie sobie odświeżyłem przepisy ;) i wychodzi na to,
    że metodę tę można stosować prawdopodobnie tylko w wypadku jeśli
    przedłata naprawdę ma miejsce, a nie jest "teoretyczna".

  • 7. Data: 2003-09-15 18:33:51
    Od: "Radek " <g...@N...gazeta.pl>

> [...]

    > że metodę tę można stosować prawdopodobnie tylko w wypadku jeśli
    > przedłata naprawdę ma miejsce, a nie jest "teoretyczna".

    no to leżę :(

    dzięki za info

    Pzdr

  • 8. Data: 2003-09-15 19:15:45
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Teoretycznie nie można. Jedyne co chyba byłoby legalne to faktura na
    > przedpłatę 100% za pół roku wystawiana z góry.

    Teoretycznie to nie wiem, ale praktycznie FV za domenę
    wystawiona przez NASK i obejmujaca cały rok z góry nie
    nosi śladów przedpłaty (przynajmnie ja nie potrafę niczego
    takiego się tam doczytać).
    Wystawioną w identyczny sposób FV dostałem za
    komercyjne konto pocztowe - rok z góry i juz.

    Pix

  • 9. Data: 2003-09-15 23:11:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Sep 2003, Radek wrote:

> [...]
    >+ > że metodę tę można stosować prawdopodobnie tylko w wypadku jeśli
    >+ > przedłata naprawdę ma miejsce, a nie jest "teoretyczna".

    Czekaj no, ja też zaraz się położę :)
    Ale jeszcze podywaguję sobie: czy nie mamy do czynienia
    z pomyleniem "obowiązku podatkowego" oraz "daty faktury" ?
    Owszem, "obowiązek podatkowy" może powstać abstrakcyjnie
    wobec faktury - tj. nawet niewystawienie faktury *może*
    (z reguły po iluś dniach od transakcji) powodować powstanie
    obowiązku (i wtedy US "łup" niewystawiającego na czas).
    Ale zapis *z ustawy* najwyraźniej stanowi:
    +++++++
    4. Jeżeli sprzedaż towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone
    fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie
    później jednak niż w 7 dniu od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
    -------

    Tam jest "lub" i "nie później".
    Wydaje mi się że dyskusja "czy wcześniej można" już była,
    pamiętam że *dla towarów* USy próbowały obciążać kupujących
    karnie VATem (na zasadzie, że "skoro faktura przed sprzedażą
    to nieprawidłowa więc zwrot się nie należał") - ale argumentu
    nie pamietam :(
    Pamięta go ktoś ? "dlaczego sprzedaż przed wystawieniem
    f-ry jest niemożliwa" ?
    Wiem że można się czepiać "wydania towaru" (lub "wykonania
    usługi") - ale zapis z ustawy j.w. ustanawia IMHO oddzielny
    "punkt czasowy powstania obowiązku podatkowego abstrakcyjny
    wobec przywołanej czynności" - mianowicie "wystawienie
    faktury".
    Coś namieszałem ? (pora późna...)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (lekko w strachu że go obetentegują za sklerozę :))