  • 1. Data: 2003-09-14 11:39:12
    Temat: kapitalizacja odsetek na koncie firmowym - kiedy zaliczyc w dochod?
    Od: "KWOL" <k...@p...onet.pl>

    czesc
    mam nastepujace pytanie.
    po kazdym miesiacu na koncie bankowym pojawaiaja sie pieniazki z tytulu
    kapitalizacji odstek.
    na przykladzie ostatniego miesiaca:
    data operacji 1-09-2003
    data ksiegowania 29-08-2003
    kiedy powinienem ujac ten dochod w PIT-5 oraz w KPiR ?
    w sierpniu czy wrzesniu?
    intuicja podpowiada, ze we wrzesniu, ale jezeli to zrobie w sierpniu,
    to nic strasznego sie nie dziaje - po prostu place w sierpniu wiekszy
    podatek niz nalezny.

    jezeli tak jest, to co zrobic, zeby odted poprawnie to placic i poprawic ten
    blad, ktory
    powielam od kilku miesiecy? wystawic jakis dokument wewnetrzny? jaki?

    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-09-15 07:12:59
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    KWOL wrote:

> [...]
    > poprawic ten blad, ktory
    > powielam od kilku miesiecy? wystawic jakis dokument wewnetrzny? jaki?

    Były na ten temat długie dyskusje na liście. Większość była za
    sierpniem. Ja uważałem inaczej, ale zostałem przekonany. Formalnie
    decyduje moment gdy pieniądze znajdą się na koncie. W banku są one
    dopisywane w ostanim dniu roboczym starego miesiąca po zakończeniu
    pracy oddziału. Do niedawna było to o tyle prostzsze, że nie mogłeś z
    tych pieniędzy i tak skorzystac przed pierwszym. Obecnie w czasach
    bankomatów nie jest to już takie pewne.
    To, że "nic się złego nie dzieje" nie dotyczy niestety przełomu roku.

  • 3. Data: 2003-09-15 10:51:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Sep 2003, Jureq wrote:

    >+ KWOL wrote:
    [...]
    >+ > na przykladzie ostatniego miesiaca:
    >+ > data operacji 1-09-2003
    >+ > data ksiegowania 29-08-2003
    [...]
> [...]
    >+ pracy oddziału. Do niedawna było to o tyle prostzsze, że nie mogłeś
    >+ z tych pieniędzy i tak skorzystac przed pierwszym.

    Traktując niniejszą wypowiedź jako wyzwanie :) spróbowałem
    coś wymyśleć. Załóżmy że:
    - jest opłata karna za niedozwolnony debet (bywa w okolicach
    50 zł za *samo wystąpienie debetu*)
    - nie mamy przyznanego debetu (zero)
    - na koncie jest 50 zł
    - oczekujemy odsetek 20 zł (bo *było* przez 20 dni dużo :))
    - dla uproszczenia - nie ma innych opłat.

    Wystawiamy z datą "ostatniego" czek na kwotę 60 zł: zapłacimy
    "karę" czy nie ?

    >+ Obecnie w czasach bankomatów nie jest to już takie pewne.

    IMHO nim bankomaty nastały to banki równie starannie
    podtykały pod nos "poddanie sie egzekucji" ;) - AFAIK
    z powodów jak wyżej (czeki).

    >+ To, że "nic się złego nie dzieje" nie dotyczy niestety przełomu roku.

    Niestety :(
    Można liczyć że w razie jakby ktoś *bardzo* się zawziął
    to przy "jednolitym księgowaniu" NSA zwolni od kary z tytułu
    "małej szkodliwości"...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, memoriał, wcale nie taki pewny jak to z odsetkami
    ma być na jakiego wygląda :]!)