  • 1. Data: 2011-10-16 23:16:35
    Temat: Klient wymaga podpisu na fakturach VAT - ma prawo?
    Od: M <m...@g...com>

    Spółka cywilna, KPiR, VAT, usługi telekomunikacyjne (dostęp do
    Internetu).
    Działalność prowadzona od kilku lat, standardowo elektroniczne obrazy
    faktur VAT wysyłane na e-mail (z prośbą by wydrukować, zgiąć na pół i
    przechowywać w formie papierowej), trochę papierowych dla nielicznych
    firm z konserwatywną księgowością (oraz indywidualnych bez adresu e-
    mail - trudno uwierzyć skoro mają Internet, a jednak się zdarza),
    wydawałoby się że nic mnie już nie zaskoczy a jednak... Nagle jeden
    nowy klient (jednoosobowa DG) wymaga papierowych faktur VAT koniecznie
    z podpisem i pieczątką. Twierdzi że ustawodawca nie nakazuje
    podpisywania wszystkich faktur, ale jeśli nabywca zażąda to trzeba
    podpisać i on z tego prawa właśnie korzysta, bo tak wymaga jego
    księgowość. No to mówię OK, proszę zgłosić się osobiście w siedzibie
    firmy, podpisać kopię faktury to wydam podpisany oryginał. Wystawić
    fakturę muszę, osobiście dostarczyć niekoniecznie.
    Ale czy rzeczywiście muszę podpisać fakturę na żądanie nabywcy, w
    przypadku usług telekomunikacyjnych? To pierwszy taki przypadek, jak
    uprze się jeden klient to pół biedy ale jak będzie ich 100 to będzie
    problem, będzie trzeba do tego podpisywania zatrudnić pracownika. Czy
    jak zażądam podpisu na fakturze od TPSA czy operatora komórkowego to
    też muszą mi podpisać? Byłbym wdzięczny za poratowanie podstawami
    prawnymi, uzasadniającymi rację klienta lub moją.

  • 2. Data: 2011-10-17 05:46:40
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-10-17 01:16, M pisze:
> [...]
    > mail - trudno uwierzyć skoro mają Internet, a jednak się zdarza),
    > wydawałoby się że nic mnie już nie zaskoczy a jednak...

    Chyba z tym zaskoczeniem przesadzasz - wiesz, że 'standardowo' łamałeś
    prawo?

> [...]
    > firmy, podpisać kopię faktury to wydam podpisany oryginał. Wystawić
    > fakturę muszę, osobiście dostarczyć niekoniecznie.

    A tu pewnie się zdziwisz - to Ty masz obowiązek dostarczenia faktury do
    klienta (aczkolwiek niekoniecznie osobiście). I musisz mieć poparcie w
    prawie (lub umowie) aby żądać od niego takiego zachowania.

    > Byłbym wdzięczny za poratowanie podstawami
    > prawnymi, uzasadniającymi rację klienta lub moją.

    Nie znam takiego przepisu - obowiązek posiadania potwierdzenia
    dostarczenia dotyczy, zdaje się tylko noty korygującej czy też faktury
    korygującej. Niech może klient wskaże podstawę do takiego żądania.
    --
    spp

  • 3. Data: 2011-10-17 10:33:52
    Od: M <m...@g...com>

    On 17 Paź, 07:46, spp <s...@o...pl> wrote:

    > Chyba z tym zaskoczeniem przesadzasz - wiesz, że 'standardowo' łamałeś
    > prawo?

    Co do tego zdania są podzielone, wiele firm tak robi.
    Był jakiś wyrok NSA że jednak można itp. Ale nie o to pytam.
    Papier mogę dać jak ktoś chce, ale czy muszę podpisać?
    Wydawało mi się, że dla mediów i usług telekomunikacyjnych nie muszę.
    Jeśil się mylę - mogę żądać podpisanych faktur np. od TPSA?
    Chcę po prostu wiedzieć, jak to dokładnie jest w aktualnych
    przepisach.
    Klient jako podstawę prawną podaje swojego księgowego.
    Biurokracja kosztuje, a każdy chciałby mieć śmiesznie tani Internet.
    Pewnie od nowego roku będzie tańszy - ale tylko dla niekłopotliwych :)

  • 4. Data: 2011-10-17 10:49:13
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (17.10.2011 12:33), M wrote:

> [...]
    > Papier mogę dać jak ktoś chce, ale czy muszę podpisać?
    > Wydawało mi się, że dla mediów i usług telekomunikacyjnych nie muszę.

    Nie musisz w ogólności, nie tylko dla usług telekomunikacyjnych.

    Ale, właśnie dla usług telekomunikacyjnych jest wyjątek - musisz fakturę
    dostarczyć. Nie dostarczyć na żądanie, tylko po prostu dostarczyć.

    Zaś "udostępnienie obrazu jako PDF" dostarczeniem nie jest.

    p. m.

  • 5. Data: 2011-10-17 10:49:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-17 12:33, M pisze:
    > Papier mogę dać jak ktoś chce, ale czy muszę podpisać?

    Nie musisz, ale jak klient chce, to co wadzi?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-10-17 10:57:14
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    W dniu 2011-10-17 12:49, Liwiusz pisze:

    > Nie musisz, ale jak klient chce, to co wadzi?

    Może nie ma pieczątki?

    --
    Strony internetowe, sklepy internetowe.
    Pozycjonowanie i optymalizacja.

  • 7. Data: 2011-10-17 11:28:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-17 12:57, Daniel Stalica pisze:

    > Może nie ma pieczątki?

    Niech ją zatem "wydrukuje". Ciekawe czy są jakieś strony do generowania
    pieczątek w formacie jpg itp. W polskich warunkach taka strona byłaby
    żyłą złota (skąpstwo przedsiębiorców [nie kupi pieczątki] połączone z
    przyzwyczajeniami klientów [chce pieczątkę]) :)

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2011-10-17 13:19:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/17/2011 6:28 AM, Liwiusz wrote:

> [...]
    > żyłą złota (skąpstwo przedsiębiorców [nie kupi pieczątki] połączone z
    > przyzwyczajeniami klientów [chce pieczątkę]) :)

    wystarczy wziąć pierwszy lepszy z brzegu śmieszny font, coś tam
    szkrobnąć, zapisać i już się ma "pieczątkę".

    W ten sam sposó proponuję od razu zrobić podpis i kupić sobie kolorową
    drukarkę.

  • 9. Data: 2011-10-17 18:17:43
    Od: Mariusz Kropiwnicki <g...@m...gsl.pl>

    Dnia Mon, 17 Oct 2011 07:46:40 +0200, spp napisał(a):

    > A tu pewnie się zdziwisz - to Ty masz obowiązek dostarczenia faktury do
    > klienta (aczkolwiek niekoniecznie osobiście). I musisz mieć poparcie w
    > prawie (lub umowie) aby żądać od niego takiego zachowania.

    Niech mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę, ale ten obowiązek dotyczy tylko
    faktur za usługi telekomunikacyjne, i w dodatku nie ma wyznaczonego
    terminu ich dostarczenia (czyli można raz na rok całe 12 sztuk).

    MK

  • 10. Data: 2011-10-17 18:25:38
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-10-17 20:17, Mariusz Kropiwnicki pisze:

    > Niech mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę, ale ten obowiązek dotyczy tylko
    > faktur za usługi telekomunikacyjne, i w dodatku nie ma wyznaczonego
    > terminu ich dostarczenia (czyli można raz na rok całe 12 sztuk).

    Hmm, niech podobnie klienci potraktują płatność za usługę - po
    otrzymaniu faktur. :)

    --
    spp