  • 101. Data: 2015-10-16 12:59:33
    Temat: Re: Korwin a PIT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Oct 2015, m wrote:

    > Przecież VAT tak jak i PIT jest odprowadzany od zysku przedsiębiorstwa
    > (wartość dodana sprowadza się do zysku), w podobnej zresztą stawce (tj.
    > ok 18% kwoty brutto). To że nominalnie jest inny niż PIT, nie zmienia
    > faktu że jest tak samo opodatkowującym pracę jak i PIT jest
    > opodatkowującym konsumpcję.
    >
    > Jakbym zakręcił, rozważmy 2 sytuacje, tylko VAT i tylko PIT:
    >
    > 1 tylko VAT. kupuję komputer, płacę za niego 12300 zł. Sklep komputerowy
    > kupił go za 6150 (5000 + VAT). Odprowadza VATu 1150 zł, zostaje mu 5000
    > "na rękę".

    I jeśli ten VAT zebrał ze sprzedaży *w Polsce*, to pozostaje mu
    odprowadzić go do US *w Polsce*.
    Prawda czy fałsz?

    > 2. tylko PIT: kupuję komputer, płacę za niego 12300 zł, sklep
    > komputerowy kupił go za 6150. Ma 6150 zysku, odprowadza 1107zł, zostaje
    > mu 5043zł.

    Błąd.
    5000 z tego zysku idzie na spłatę "znaku firmowego", którego
    dystrybutorem jest firma z Portugalii a właścicielem firma
    z końca świata.
    Odprowadza 200 zł, a pozostałe 900zł byłoby odprowadzone na końcu
    świata jakby tam była "polska" stawka PIT (ale nie jest, i dlatego
    nie zostanie on zapłacony).

    I teraz mi tylko nie gadaj, ze tak ma być, żeby międzynarodowy
    koncern miał preferencję nad polskim sklepikarzem (który byc
    może faktycznie ten cały PIT zapłaci)
    :P

    > Do tego VAT jest podatny na wyłudzenia zwrotu z urzędu skarbowego.

    To akurat prawda.

    > Gdzie ta zaleta VATu w stosunku do PITu?

    Ta, że "zarobiony w Polsce" (a faktycznie: "zebrany") zostaje w Polsce.
    Trudno go legalnie wytransferować.

    pzdr, Gotfryd

  • 102. Data: 2015-10-16 13:22:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-10-16 o 12:20, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Primo, "kwota wykupu" powinna z definicji być wyższa niż deklarowana
    > wartość - IMVHO, 140% byłoby na miejscu (znaczy +40%), choć częściej
    > widziałem pogląd z niższymi wartościami.

    To nie jest konieczne. W końcu każdy takie zabezpieczenie może ustawić
    sobie sam na tyle, na ile chce (poprzez wycenę nieruchomości).

    Bo wszak nie ma żadnej różnicy, czy podatek wynosi 0,1% i wykup jest za
    140%, czy podatek wynosi 0,07% i wykup wynosi 100%.

    W obu przypadkach, jeśli dla kogoś miało by być zabezpieczeniem 140%,
    podatek wyniósłby tyle samo.

    Z kolei przy 140% większość nieruchomości miałaby zaniżoną wartość o
    jakieś 20-30% (a taka fikcja musiałaby oznaczać podwyżkę samej stawki
    podatku).

    > Ponadto, własciciel powinien mieć możliwość obrony poprzez uznanie
    > podwyższenia wartości: standardowe "5 lat podatkowych wstecz" (w praktyce
    > 6 lat) powinno wystarczyć, z tym, że kandydat na inwestora dostaje
    > prowizję od dopłacanego podatku :> (za fatygę nieudaną próbą), rzecz
    > jasna najpierw wpłacając kaucję (do skarbówki, na zapłacenie
    > właścicielowi)

    To też bez sensu. W końcu jak często ktoś będzie chciał wykupywać
    nieruchomości pod przymusem? Będzie to margines. A skoro tak, to
    powinien być egzekwowalny, a nie właściciel raz w życiu powie "a to
    sobie podwyższe i dopłacę" i nie dam sprzedać. Musi myśleć przed, a nie
    po, inaczej to bez sensu (tworzenie kolejnej fikcji z wyceną, przecież
    jak będzie miliony nieruchomości wycenionych poniżej rynkowej, to nie
    znaczy, że do wykupu pójdą miliony, tylko jakieś pechowe wyjątki).

    > w razie "rozmyślenia się".
    > W ten deseń odsiewamy głupie pomysły dokuczenia sąsiadowi/szefowi/
    > byłemu małżonkowi, bo dokuczenie poprzez dopłacenie 40% zainteresowanego
    > to żadne dokuczenie :>

    Ale czemu zakładasz, że trzeba odsiewać? Właściciele nieruchomości to
    elita w kraju. I niech ta elita sama zadba o to, aby wycenić podatkowo
    swoją nieruchomość w takim zakresie, aby odciąć tego typu spekulacje.

    > Owszem, trzeba by poprawić przepisy o zobowiązanych do płacenia tego
    > podatku - ale tylko w ten sposób, że zostaną zrównane z zasadami
    > dotyczącymi lokali komunalnych.
    > Znaczy że ewentualny lokator płaci podatek jako element czynszu, bo
    > "obejście zabezpieczenia" poprzez zawarcie notarialnej umowy najmu
    > na lat 30 było również przedmiotem rozważań :)

    Nieruchomość z lokatorem na 30 lat sama w sobie ma mniejszą wartość.

    --
    Liwiusz

  • 103. Data: 2015-10-16 13:30:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-14 o 11:04, r...@k...pl pisze:
> [...]
    >>> niedogodności. Względnie, jak mi bardzo zależy, to wyceniam je

    >Wystarczy mieć trochę oleju w głowie, aby najpierw wykupywać, a potem
    >planować autostradę, a nie na odwrót ;)

    I co - wszystko wykupic ? Bo moze sie przyda ?

    Mozna tez zobaczyc ktore zawyzone i przetrzymac posiadacza. 50 lat :-)
    Po co te autostrady, ropa sie konczy :-)
    Tylko kto ma to zrobic ... dostanie urzednik 100% z poczatkowej ceny,
    to uzna, ze niezbednie potrzebna, a cena przeciez jasna - deklarowana
    przez wlasciciela.

    Dalej mozna zaplanowac autostrade po najmniejszych kosztach - tzn
    wybrac trase, ktora najmniej kosztuje co do wykupu. A ze bedzie
    pokrecona ...

    J.

  • 104. Data: 2015-10-16 13:38:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >za
    >140%, czy podatek wynosi 0,07% i wykup wynosi 100%.

    Ale to zmusi obywateli do stalego sprawdzania cen nieruchomosci.
    Bo kiedys przespisz jakas hosse, wydziedzicza cie z domku z ogrodkiem
    i sie okaze, ze nawet na kawalerke nie starczy.
    I to ma byc lepiej ?

    A to co proponujesz, to wrecz naklanianie do podawania nieprawdy.

    >Z kolei przy 140% większość nieruchomości miałaby zaniżoną wartość o
    >jakieś 20-30% (a taka fikcja musiałaby oznaczać podwyżkę samej stawki
    >podatku).

    Zakladajac, ze tak chetnie jestes przenoszony przymusowo.
    Dobrze ci sie mieszka w okolicy, a nowych mieszkan moze akurat nie byc
    na sprzedaz.
    Za przymus nalezy sie doplata.

    >Ale czemu zakładasz, że trzeba odsiewać? Właściciele nieruchomości to
    >elita w kraju.

    Wcale nie taka elita, przynajmniej nie u nas i nie obecnie.

    J.

  • 105. Data: 2015-10-16 14:35:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-10-16 o 13:38, J.F. pisze:

    > Ale to zmusi obywateli do stalego sprawdzania cen nieruchomosci.
    > Bo kiedys przespisz jakas hosse, wydziedzicza cie z domku z ogrodkiem i
    > sie okaze, ze nawet na kawalerke nie starczy.
    > I to ma byc lepiej ?

    Oczywiście, że tak, zgodnie ze starą rzymską zasadą "chcącemu nie dzieje
    się krzywda".

    "Przespać hossę" - dobre, rzeczywiście taka osoba niech lepiej nie
    posiada nieruchomości, kiedyś prześpi coś innego (na przykład
    odśnieżanie) i jeszcze komuś krzywdę zrobi.

    > A to co proponujesz, to wrecz naklanianie do podawania nieprawdy.

    Chyba nie wiesz o czym piszesz. Jakie podawanie nieprawdy? Z definicji
    wycena nieruchomości ma być *subiektywna*.

    > Zakladajac, ze tak chetnie jestes przenoszony przymusowo.
    > Dobrze ci sie mieszka w okolicy, a nowych mieszkan moze akurat nie byc
    > na sprzedaz.

    "Akurat" nie ma, co za pech. Strasznie nierealne przykłady podajesz.

    > Za przymus nalezy sie doplata.

    Oczywiście. A jaka dopłata? To już każdy sobie sam ustala, płacąc
    odpowiedni podatek.

    > Wcale nie taka elita, przynajmniej nie u nas i nie obecnie.

    Ale przynajmniej aspirują do bycia elitą. A jeśli komuś bycie elitą
    ciąży - zawsze może sprzedać nieruchomość.

    --
    Liwiusz

  • 106. Data: 2015-10-16 17:23:37
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    > [...]
    >
    > Ależ ten system jak najbardziej istnieje, i co gorsza w psotaci znacznie
    > bardziej niesprawiedliwej.

    To argument za czy przeciw?

    > Nazywa się toto "wywłaszczenie" i sprowadza się do faktu, że jak ktoś
    > przez Twoją nieruchomość przejedzie kreską niczym Piotr Wielki przez
    > Łuk Omski,

    I tak sobie przejedzie bo ma kaprys? Albo chce dokuczyć właścicielowi?
    Albo dlatego, że ma górę kasy i nie wie co z nią zrobić?
    Nadal nie widzę związku z tamtym kuriozalnym pomysłem.

    > to NIE DOSTANIESZ tyle ile zadeklarowałeś, tylko tyle ile
    > ktoś Ci "wyliczył".

    A to inna sprawa. Mało tego, nie dostaniesz tyle, ile to jest warte dla
    ciebie w sensie sentymentalnym.
    Ale skoro tamten pomysł jest bez sensu, to równocześnie nie uważam, że
    trzeba przeginać w drugą stronę.

    > Co gorsza, będziesz miał lat 85 i w ramach rekompensaty zamiast lichego
    > domku (ale własnego i "działającego") zaoferują Ci pieniądze (a nie
    > inny, sprawny i *równie tani w utrzymaniu* budynek).

    Zgoda, wiele innych rzeczy też jest do poprawienia...

    > Kwestia takiej formy podatku była kiedyś tematem dłuuugiego flejma,
    (...)
    > Oczywiscie, system wymagałby paru zabezpieczeń.
    (...)
    > Ponadto, własciciel powinien mieć możliwość obrony

    Poprzez odmowę sprzedaży. Nie chce sprzedać i już. I na tym dyskusja
    powinna się zakończyć.

    > Czegoś nie rozumiesz.
    > Jak mu wypłaci 140% wartości tego co ma, to nie będzie mieszkał w tym
    > mieszkaniu, tylko kupi INNE.

    Czegoś nie rozumiesz.
    Ja nie chcę kupić innego. Chcę mieszkać tam gdzie mieszkam.

    > Liwiusz nic nie pisał o "kupowaniu mieszkania z właścicielem w roli
    > lokatora", czyli o niewolnictwie, lecz o kupieniu MIESZKANIA.

    Sugerujesz, że nie zrozumiałem pomysłu Liwiusza? Przecież to było jasne
    od samego początku. Nie wiem skąd taki wniosek.

    > Z takiej, że dziś może przyjść urzędnik, powiedzieć "jutro tu będzie
    > autostrada" i dokładnie tak zrobić.
    > Nihil novi sub sole.

    Nie mieszkam na bezludnej wyspie i zdaję sobie sprawę, że państwo ma
    czasem potrzeby. Trzeba zapłacić podatki, w razie wojny zmusi do
    "pójścia w kamasze" i zarekwiruje dostawczaka. Musi mieć też autostrady
    i lotniska.
    Ale nie mieszkam też w państwie feudalnym, gdzie jak jakiś bogaty hrabia
    ma kaprys kupić moją chałupę, to ją sobie kupuje czy mi się to podoba
    czy nie.

    Jeżeli ktoś nie ogrania tej różnicy, to raczej z kimś takim dyskutować
    nie warto.

    > Ba.

    O właśnie.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 107. Data: 2015-10-16 17:42:14
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2015-10-16 o 14:35, Liwiusz pisze:

    > Oczywiście, że tak, zgodnie ze starą rzymską zasadą "chcącemu nie dzieje
    > się krzywda".

    Aha. Czyli ma sobie kupić komputer, podłączyć do internetu, powiesić
    monitor 500 cali w salonie (żeby nie przegapił) i 24h/dobę śledzić
    notowania nieruchomości. A jak będzie miał przerwę w dostępie do
    internetu to frajer, bo przegapił hossę...

    Ręce opadają.

    > "Przespać hossę" - dobre, rzeczywiście taka osoba niech lepiej nie
    > posiada nieruchomości, kiedyś prześpi coś innego (na przykład
    > odśnieżanie) i jeszcze komuś krzywdę zrobi.

    Tu aż nawet brak słów...

    > Oczywiście. A jaka dopłata? To już każdy sobie sam ustala, płacąc
    > odpowiedni podatek.

    Dlaczego za przymus ma być dopłata? Dlaczego _ma_być_przymus_?

    Niech ktoś mi wytłumaczy, skąd w ogóle ten idiotyczny pomysł, że ma być
    przymus? To jakaś wrodzona mentalność niewolnika, czy jak?

    > Ale przynajmniej aspirują do bycia elitą. A jeśli komuś bycie elitą
    > ciąży - zawsze może sprzedać nieruchomość.

    Chyba nie rozumiesz słowa "elita".
    Jeżeli dla ciebie posiadacz domku 50m2 z wychodkiem na podwórku, który
    odziedziczył po dziadkach (i nie chce go sprzedać) to elita...

    ...to dziwię się, że w ogóle potrafisz skonfigurować czytnik do newsów.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 108. Data: 2015-10-16 17:57:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

    >Dlaczego za przymus ma być dopłata? Dlaczego _ma_być_przymus_?
    >Niech ktoś mi wytłumaczy, skąd w ogóle ten idiotyczny pomysł, że ma
    >być przymus? To jakaś wrodzona mentalność niewolnika, czy jak?

    No wiesz - bez przymusu nic wiekszego nie wybudujesz.

    Ani autostrady, ani kolei, ani elektrowni, ani stadionu.

    J.

  • 109. Data: 2015-10-16 18:26:10
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2015-10-16 o 17:57, J.F. pisze:

    > No wiesz - bez przymusu nic wiekszego nie wybudujesz.
    >
    > Ani autostrady, ani kolei, ani elektrowni, ani stadionu.

    Mam dziwne wrażenie, że wspomniałem o tym w poprzednim poście...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 110. Data: 2015-10-16 19:16:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-10-16 o 17:42, Kviat pisze:

> [...]
    > notowania nieruchomości. A jak będzie miał przerwę w dostępie do
    > internetu to frajer, bo przegapił hossę...

    Ręce opadają, że porównujesz ceny nieruchomości do cen akcji.

    > Tu aż nawet brak słów...

    Moja rada: nie pisz.

    > Dlaczego za przymus ma być dopłata? Dlaczego _ma_być_przymus_?

    Każdy podatek wiąże się z jakimś przymusem.

    --
    Liwiusz