  • 1. Data: 2006-12-28 23:17:32
    Temat: Koszty pośrednie na przełomie 2006/2007
    Od: "Renegat" <p...@w...pl>

    Tzw. koszty pośrednie do tej pory rozliczało się podatkowo w dacie ich
    faktycznego poniesienia (zapłaty). Od 01-01-2007 wg art. 15. ust. 4e
    pdop będzie się je rozliczało wg daty, pod jaką ujęto koszt w księgach
    rachunkowych. Przepisy przejściowe niestety milczą, co zrobić z
    fakturami zakupu otrzymanymi w grudniu 2006 r., które nie zostaną
    opłacone do końca tego roku. Wg aktualnych przepisów winny być
    zaliczone do KUP w dacie ich faktycznego poniesienia czyli w 2007 r.,
    bo wtedy nastąpi ich zapłata, a wg nowych przepisów winny być zaliczone
    do KUP w 2006 r., bo wtedy nastąpiło ich zarachowanie. I co z tym
    fantem zrobić?

  • 2. Data: 2006-12-28 23:49:05
    Temat: Re: Koszty pośrednie na przełomie 2006/2007
    Od: "Renegat" <p...@w...pl>

    Renegat wrote:

> [...]
    > bo wtedy nastąpi ich zapłata, a wg nowych przepisów winny być
    > zaliczone do KUP w 2006 r., bo wtedy nastąpiło ich zarachowanie. I co

    W uzupełnieniu posta: weźmy taki przykład: faktura za usługi
    telekomunikacyjne wystawiona 8 grudnia br., otrzymana przez firmę 15
    grudnia z terminem płatności na 22 grudnia zostaje zapłacona
    05-01-2007. Kiedy firma rozpozna koszt podatkowy z tego tytułu?

  • 3. Data: 2006-12-29 13:35:58
    Od: Wojciech Ratymirski <w...@r...net>

    Renegat napisał(a):

> [...]
    > grudnia z terminem płatności na 22 grudnia zostaje zapłacona
    > 05-01-2007. Kiedy firma rozpozna koszt podatkowy z tego tytułu?

    W grudniu.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 4. Data: 2006-12-29 23:44:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Dec 2006, Renegat wrote:

    > Tzw. koszty pośrednie do tej pory rozliczało się podatkowo w dacie ich
    > faktycznego poniesienia (zapłaty).

    O ile pamiętam teza dyskusyjności "poniesienia" dotyczyła obu ustaw,
    idzie o to iż jedno uważali że to data zapłaty (w jakiejkolwiek formy)
    a drudzy iż data powstania zobowiązania, czyli termin płatności.
    Podstawa do takiego "uważania"? - ano od momentu powstania zobowiązania
    trzeba je "nieść" (słownikowo), oraz w niektórych wypadkach zapłata
    może być skuteczna wraz z terminem (przy kompensatach) bez "zapłaty"
    w rozumieniu transferu wartości (pieniądza, weksla).
    Ale to wKwestiiFormalnej a nie pytania :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-12-29 23:47:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Dec 2006, Wojciech Ratymirski wrote:

    > W grudniu.

    Z ciekawości - z czego wynika stosowanie nowej ustawy do starego okresu?
    Przyznam że przepisów przejściowych nie czytałem :)
    Ale pamiętam posty Maddy, z których wynikało że przy (dobrowolnym)
    przejściu z "kasy" na "memoriał" (przy KPiR) podatnik moze doprowadzić
    do stanu w którym KUP przejdzie mu koło nosa.
    A to (poza dobrowolnością) identyczny przypadek.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-12-30 14:34:38
    Temat: Re: Koszty pośrednie na przełomie 2006/=?ISO-8859-2?Q?2007?=
    Od: "Renegat" <p...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Z ciekawości - z czego wynika stosowanie nowej ustawy do starego
    > okresu? (...)

    Oczywiście nowych przepisów nie stosujemy do starego okresu. Chodziło
    mi o przedstawienie, jak koszty pośrednie traktowane są na gruncie
    starych i nowych przepisów oraz wskazanie, że koszt pośredni
    zarachowany w 2006 r. a opłacony w 2007 r., nie będzie kosztem
    podatkowym ani w tym, ani w następnym roku. Brak jest przepisów
    przejściowych w tym zakresie.
    Oczywiście mogę faktury z datą grudniową zarachować w styczniu, i
    księgowo odnieść je do grudnia a podatkowo do stycznia, ale wtedy
    pojawia się z kolei problem VAT-u, który mógłbym odliczyć w grudniu, a
    rozliczę w styczniu. I tu pojawia się dylemat: "mieć ciasteczko i zjeść
    ciasteczko". Albo tracę podatkowo część kosztów, albo płacę wyższy VAT
    za grudzień.

  • 7. Data: 2006-12-30 19:26:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Dec 2006, Renegat wrote:

> [...]
    > zarachowany w 2006 r. a opłacony w 2007 r., nie będzie kosztem
    > podatkowym ani w tym, ani w następnym roku. Brak jest przepisów

    No i to mi pasuje. Nie ma kosztu podatkowego - "stracony".

    > Oczywiście mogę faktury z datą grudniową zarachować w styczniu, i
    > księgowo odnieść je do grudnia a podatkowo do stycznia,

    Ale tego nie rozumiem.
    Zastrzegam że ujęcie księgowe jest poza zakresem moich zainteresowań,
    idzie o podatek: rozumiem iż ów koszt NADAL "przepada"?

    > ale wtedy
    > pojawia się z kolei problem VAT-u,

    A tego całkiem nie łapię :) - przecież VAT nie zależy ani od
    rachunkowości ani od podatku dochodowego.
    Wg info z posta - mamy f-rę:
    - wystawioną w grudniu
    - otrzymaną w grudniu
    - zapłaconą w styczniu.
    Pasuje?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-12-30 19:53:29
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w

    > On Sat, 30 Dec 2006, Renegat wrote:
    [...]
    > No i to mi pasuje. Nie ma kosztu podatkowego - "stracony".
    > A tego całkiem nie łapię :) - przecież VAT nie zależy ani od
    > rachunkowości ani od podatku dochodowego.

    Veto :>

    Mowa o kosztach, których jak sam stwierdziłeś nie ma, to i nie ma obniżenia
    podatku należnego od tych zakupów

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2006-12-30 22:13:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Dec 2006, 'Tom N' wrote:

    > Veto :>
    >
    > Mowa o kosztach, których jak sam stwierdziłeś nie ma

    Hm... tuś mnie zażył, bo zdaje się zapis o "mogłyBY być kosztem"
    w nowej ustawie (VAT) nie występuję.
    No to by była bolesna operacja :(

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-12-31 13:50:24
    Temat: Re: Koszty pośrednie na przełomie 2006/=?ISO-8859-2?Q?200=?iso-8859-2?Q?7=3F=3D?=
    Od: "Renegat" <p...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Hm... tuś mnie zażył, bo zdaje się zapis o "mogłyBY być kosztem"
    > w nowej ustawie (VAT) nie występuję.
    > No to by była bolesna operacja :(

    Na szczęście jest "jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być
    zaliczone do kosztów uzyskania przychodów" - art. 88 ust. 1 pkt 2
    ustawy o VAT.